Sök
RECENSION. Franska regissören David Moreau leker med zombiekonceptet i en enda lång tagning med ”MadS”, årets öppningsfilm på Lund Fantastic Film Festival. Genuint, nervigt och välspelat om tre tonåringars möte med de levande döda.
RECENSION. Disneys klassiska animerade film ”Bambi” från 1942 får en nostalgisk remake i och med denna vackra naturdokumentär. Filmen kommer absolut att uppskattas av djurälskande barn, men den saknar originalets djup och känslomässiga resonans för att övertyga oss andra.
RECENSION. Kathryn Hahn leder en ojämn ”WandaVision”-spinoff som är värd att se särskilt i halloween-tider, men som snart lärt kännas allt mer som en läxa inför kommande MCU-långfilmer.
RECENSION. Josephine Bornebusch ligger bakom både manus och regi i Netflix starka skilsmässoskildring ”Släpp taget”. Frustration och ilska driver dramat när en familj ger sig ut på en konfliktfylld sista resa tillsammans.
Vill du dejta en korkad kille, en mansgris eller en seriemördare? Anna Kendricks regidebut “Woman of the Hour” paketerar hjärtskärande i en glammig förpackning och passar på att dela ut flera feministiska högerkrokar.
RECENSION. Originaltrilogin om brottsbekämparen Johan Falk når sin avslutande del med ”Den tredje vågen”. Det pratas mycket ekonomi, men fötterna står ändå stadigt på thriller- och actionmark när Europa är spelplats.
RECENSION. Jakob Eklund kastar sig för andra gången in i kampen mot brottsligheten i rollen som den folkkäre filmpolisen Johan Falk i ”Livvakterna”. Med sig har han ett gäng grymma skådespelare och i registolen hittar vi återigen Anders Nilsson när kriminalitet från Europa hotar vårt land.
RECENSION. Johan Falk är ett namn som jag vågar påstå att alla svenskar med minsta intresse för film har hört. I ”Noll tolerans” från 1999 mötte vi för första gången den ikoniske brottsbekämparen med Jakob Eklund i den roll som skulle bli hans idag mest kända.
RECENSION. Hur flyr du om du varken kan prata eller röra dig? I “Don’t Move” blir detta mardrömsscenario verklighet, men den famlar i blindo kring sin röst och lyckas inte (be)röra mig nämnvärt.
RECENSION. Joel Kinnaman spelar hörselskadad polis i en generisk actionthriller. ”The Silent Hour” bjuder på ett visst mått spänning trots en onödigt påklistrad sensmoral och försök till känslomässigt djup.
RECENSION. Damien Leones ”Terrifier”-serie lämnar Halloween-säsongen bakom sig och pyntar istället julgranen med tarmar och blod. Tempot släpar ofta, men när det gäller levererar Art en jul man sent glömmer.
RECENSION. Den sista ”Venom”-filmen har inga högre ambitioner än att underhålla för stunden. Det lyckas den med, om man kan blunda för en lövtunn handling.
RECENSION. Fin kemi mellan Florence Pugh och Andrew Garfield i John Crowleys senaste – ett småcharmigt men händelsefattigt melodrama i romcom-format.
RECENSION. En tickande, tät psykologisk stämning i Norges Oscarskandidat lämnar ingen oberörd. Halfdan Ullmann Tøndels långfilmsdebut imponerar och fängslar i ett starkt drama om gränser och känslor, där surrealism paras med den hårda verkligheten kring övergrepp mellan barn.
Det är en svår balansgång mellan hopp och tragedi, men ”Super/Man” tar varje steg med skicklighet och empati till en uthållig hjälte både på bioduken och i verkligheten.
Fler läskiga leenden när mardrömmen fortsätter i ”Smile 2”. En del smarta, skrämmande grepp och en fantastisk Naomi Scott i huvudrollen gör att man har överseende för bland annat en lite oklar mytologi.
Lasse och Maja har ett nytt mysterium att lösa, samtidigt som deras egen vänskap sätts på prov när en mystisk, försvunnen maskot återuppstår och olyckor börjar ske. Den senaste LasseMaja-filmen bjuder på både klurigheter och läskigheter, medan den gläntar på dörren till större känslor.