Recension: Ett ärligt liv (2025)

Kriminalspänning som inte säljer sin konstnärliga själ

Mikael Marcimain sitter i registolen när Joakim Zanders hyllade roman ”Ett ärligt liv” blir Netflix-film. Simon Lööf och Nora Rios spelar de ledande rollerna när en anarkistisk juridikstuderandes inre konflikter utforskas.

Publicerad:

Svensk film vet hur man överför en hyllad roman från bokblad till rörliga bilder. Det finns oftast en vilja att behålla den aura av högt stående kultur som finns i litteratur i det filmiska hantverket. Nu är det Joakim Zanders roman med samma titel som filmen som filmatiseras i Netflix satsning på svenska produktioner.

Regissören Mikael Marcimain är ett pålitligt namn att ta in när man vill ha kreativitet och personlig touch, men ändå genuint klassisk kvalitet i grunden. Den här blandningen av drama och kriminalthriller är perfekt material för honom att sätta konstnärlig guldkant på. Han gör ingen besviken den här gången heller.

Det mänskliga samspelet driver berättandet

Jag har inte läst boken, men Linn Gottfridssons manus känns ändå för mig som ett skolexempel på hur man komprimerar innehållet i ett litterärt verk till en runt två timmar lång film. Det är fylligt i karaktärsteckningarna och psykologin kring deras handlingar avhandlas på ett intressant sätt. Kommentarer kring klasskillnader och sådana kring anarki kontra lagar är så tankeväckande som de ska vara.

Kriminalinslagen har nerv, men det är det mänskliga samspelet som är drivkraften och det gör så att sättet som vi ser på de brott vi bevittnar inte blir moraliskt ensidigt. Det här är underhållning som inte säljer ut sig till publik som vill ha billigt pangpang utan substans.

Stramt skriven och levererad dialog

Juridikstudenten Simon (Simon Lööf) anländer till ett av kravaller omskakat Lund för att påbörja sina studier på stadens anrika universitetet. Han delar lägenhet med överklassungdomar och när drömmar om att bli författare samtidigt som han avundas sina medboendes ekonomiska status. Plötsligt dras han in i en bohemisk anarkistgrupp av den intensiva Max (Nora Rios) och hittar själsfränder där. Hans inre konflikter är berättelsens kärna.

Svenska skådespelare har en kvalitet som få andra länder kan konkurrera med. Oavsett genre så finns en autencitet som man tar på allvar. Replikerna på pappret behandlas alltid med respekt och här är dialogen till stora delar enormt intellektuell. Det är stramt både i hur det är skrivet och hur det levereras. Jag känner omedelbar vördnad för det.

Högklassigt spel i närapå varenda roll

Lööf har en komplex roll att ta sig an. Han porträtterar varenda känsla från djup cynism till förälskelse och Simons alla inre kamper mot sig själv med en innerlighet som imponerar. Rios ger mystik och hetta till sin karaktär och vi förstår Simons attraktion till denna farliga kvinna. Mitt i allt skuggspel från Max så anar vi ett hjärta. Duon har ett perfekt samspel.

Peter Andersson är den tunga kanon av pondus som han alltid är och givetvis magnifik. Nästan varenda roll är perfekt castad.

Det är väldigt sällsynt att en film sätter både öppningen och stängningen på föreställningen mitt i prick. Den första kvarten här etablerar de drivande karaktärerna och det scenario som de kommer vara del av med föredömlig effektivitet. Även frön till de filosofiska och psykologiska tankegångar som vi kommer konfronteras med sås. Slutet cementerar den konstnärliga tonen såväl dramatiskt som visuellt till sista sekunden.

En fullträff för öga och öra

Foto och ljussättning anpassar sig med små variationer till miljöer och atmosfär i varenda enskild scen, men har ändå en enhetlig känsla hela vägen. Vare sig det handlar om att fånga den historiska andan i ett läroverk, varmt kaos i ett bohemiskt hem eller att medvetet låta solen blända linsen på en strand så ser det fantastiskt ut.

Kameran rör sig skakigt när det behövs för att understryka det vilda och stabilt när detta mer passar sinnesstämningen. Allt matchas av en kreativ ljudbild där effekterna lyfter dramat. Soundtracket består av väl valda låtar och kompletteras av känsloladdat användande av klassisk musik.

Känsla av biofilm

”Ett ärligt liv” trotsar på alla plan allt som är standard i en typisk film gjord direkt för streaming. Jag önskar att jag upplevde varenda bildruta på stor duk som tillät detaljrikedomen att komma till sin rätt och att varenda litet knäpp hördes ur ett rejält högtalarsystem.

Sluta inte vara den grymma filmskapare du är, Marcimain. Sådana som du behövs.


Snabbfakta: Ett ärligt liv

Regissör: Mikael Marcimain
Medverkande: Simon Lööf, Nora Rios, Peter Andersson, Christoffer Rigeblad, Nathalie Merchant
Genre: Drama / Thriller
Längd: 122 min
Premiär: 31 juli 2025
Finns på: Netflix
MovieZines betyg: 4/5

YouTube video