Sök
RECENSION. Premissen i ”Min oväntade bror” låter som en fransk dussinrulle, men den lyckas få fram en rad olika starka känslor i mig när jag sitter där i biomörkret – mycket tack vare hur den arbetar med musik.
RECENSION: Colin Firth och den svenske skådespelaren Ardalan Esmaili levererar gripande skådespel, i den verklighetsbaserade miniserien om terrorattentatet i Lockerbie.
RECENSION. Michael Keaton är pålitligt sevärd som åldrande konsthandlare som kämpar med föräldraskap och trasiga relationer. Han lyfter med självklarhet en lågmäld men berörande berättelse som balanserar humor och allvar.
RECENSION. Spermiekvalitén har halverats på 40 år och riksdagen diskuterar att sätta in åtgärder mot det låga barnafödandet. Det är således allt fler som går barnlösa eller hungrar efter barn, liksom karaktären Mia gör i det verklighetstrogna dramat ”Hunger”.
RECENSION. Brasiliens militärdiktatur höll dess innevånare i ett skräckgrepp under lång tid, och gav långtgående konsekvenser för individer och familjer. Oscarsnominerade Fernanda Torres gör ett mästerligt porträtt av människorättskämpen Eunice Paivo i detta verklighetsbaserade drama.
RECENSION. Trevande och tveksamt första-gången-sex i förvånansvärt fula sexmusikalen ”Spermageddon” där killar tackar The Force för sina orgasmer och tjejerna reduceras till nördfantasier. En märklig resa genom pungen till det gyllene ägget. Roligt? Dessvärre inte.
Netflix spottar ur sig romantiska komedier snabbare än John Hughes hinner blinka. Jag önskar att utfallet vore blandat, men oftast blir resultatet smörigt sött – som norska ”På fel spår”, en torr kladdkaka till det mellanrostade eftermiddagskaffet.
RECENSION. Norsk/svensk body horror-satir om skönhetsideal och Askungens fula styvsyster? Jajamänsan, och liksom i ”The Substance” blir det både kul, bisarrt och riktigt äckligt.
RECENSION. Robert De Niro leder en imponerande samling skådespelare i Netflix nya politiska thrillerserie ”Zero Day”. Ett budskap kring vårt sårbara samhälle är i fokus när spelplatsen mestadels är maktens korridorer.
RECENSION. Michelle Yeoh är tillbaka som den tidigare kejsarinnan Georgiou, numera på de godas (nåja) sida. Tyvärr är hennes hårda rumpsparkande inte tillräckligt för att rädda ”Star Trek: Section 31” från sitt ojämna och medelmåttiga manus.
RECENSION. Ett dödsfall sker i Wien och den avlidnes vän undersöker det i den klassiska film noirthrillern ”Den tredje mannen” från 1949. Högklassigt skådespel bär stabilt genom en labyrint av hemligheter och imponerande scenbyggen.
RECENSION. Får det lov att vara en rejäl dos familjekaos, med en gotländsk twist? “Kärlek fårever” bjuder på en hel del förutsägbarhet men vinner över tack vare sina finstämda karaktärer.
RECENSION. Miles Teller och Anya Taylor-Joy spelar prickskyttar som finner varandra när de bevakar en ravin fylld av ondska i Scott Derricksons breda genreblandning ”The Gorge”. Drama med mänsklig värme möter thriller, skräck, fantasy och action.
RECENSION. Mjukt inbjudande vågskvalp, knott som dansar över klippor och mossa, en döende farmor, en helt vanlig kattunge och en förlösande sensommarstorm – Tove Janssons ”Sommarboken” är en saga om livets stora, sett genom linsen av det lilla.
RECENSION. Captain America är tillbaka och flyger rätt in i en internationell konflikt med spännande kopplingar till MCU:s tidigaste dagar. Väldigt lovande, och bra, ända till Marvel vingklipper sig själva med en sista akt som känns alltför välbekant.
RECENSION. Vill du ha röda rosor eller blodiga kroppar på Alla hjärtans dag? “Heart Eyes” är en lättsam slasher som inte tar sig själv på för stort allvar utan helt enkelt blandar romantik med knivhugg. Det är inte direkt Shakespeare, trots att den innehåller både kärlek och massmord.
RECENSION. ”Hundmannen” är ett galet och hjärtevärmande animerat äventyr om kampen mellan det onda och det goda. Filmen riktar sig till yngre barn, som utan tvekan kommer uppskatta denna färggrannt fartfyllda smällkaramell.