Visa första inlägg
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jaså! En regissör som jobbat mycket med Tom Hanks hör jag! Jag visste inte att det var en kvinnlig regissör bakom de filmerna! :)
175 inlägg
för
175 inlägg
Ja hela filmbranschen är väl ganska gubbig överhuvudtaget. O behöver förbättra endel saker tex Kvinnliga skådisar löner som bla. Meryl Streep och Patricia Arquette uppmärksammat.
12243 inlägg
för i svar på Saras inlägg
12243 inlägg
Ja, det är en väldigt gubbig bransch! Inte alls rätt hur dåliga löner vissa kvinnliga skådespelare har, men en viss skådespelare som tjänar ganska bra just nu är Jennifer Lawrence!
3306 inlägg
för
3306 inlägg
Soffia Coppolo ("Somewhere"), Mary Harron ("American psycho") och Jennifer Lynch ("Chained") är alla tre duktiga regissörer (i synnerhet Coppola). Vad som mer förenar dom är att dom delvis fått uppmärksamhet via nepotism. Den spontana hypotes dom flesta har här skulle jag tro är "alla andra kvinnor diskrimineras, för att dom inte har en man som kan stå bakom dom". Hypotesen om att män hindra kvinnor ifrån att ta makt är nog en lockande idé för många, som har dragning till konspirationer om att en grupp systematiskt diskriminera en annan. Tror dock det är betydligt troligare att dom flesta kvinnor inte har benägenhet att ta risker på samma viss som män. Där av krävs det för flera kvinnor att dom är i en säkrare position för att satsa på en regissör-karriär. Tror idén om att filmbranschen inte ska vara "gubbig" är en omöjligt utopi, såvida man inte kvotera sönder branschen...
11107 inlägg
för
11107 inlägg
kommande filmen XX bjuder på 6 kvinnliga regissörer.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Andra bra kvinnliga regissörer är,

Patty Jenkins - Monster
Lynne Ramsay - Vi måste prata om Kevin
Lexi Alexander - Hooligans
Kimberly Peirce - Boys Don´t Cry
Debra Granik - Winter´s Bone
520 inlägg
för
520 inlägg
Tycker Penny Marshall är värd att nämna, hennes "Big" är ju en av 80-talets största klassiker och "Awakenings"  är ju suverän.
12243 inlägg
för i svar på spazztik1s inlägg
12243 inlägg
Där har vi en till kvinnlig regissör som man ofta missar! Jag visste inte att det var en kvinna som låg bakom "Big" och "Awakenings" den sistnämnda filmen är enligt min mening en av 1990 talets bästa film. Robin Williams och Robert De Niro är verkligen toppen. 

Hon har jobbat en hel del med Tom Hanks ser jag. 
175 inlägg
för
175 inlägg
Vill slå ett slag för svenska Lisa Langseth som ju gjort Till det som är vackert och Hotell. Enligt mig 2 riktigt bra filmer! Alicia Vikander har ju startat filmbolag också o bolagets första film planneras bli engelskspråkiga Euphoria där Langseth och Eva Green ska medverka.
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag tycker det är riktigt coolt att Alicia Vikander startat filmbolag, ska verkligen bli spännande att se hur filmen Euphoria blir! Dem har ju lyckats få ihop en riktigt bra skådespelare, Eva Green.
648 inlägg
för i svar på Saras inlägg
648 inlägg
Håller med! Jag längtar efter att få höra mer om "Euphoria". Lisa Langseth är dessutom den första jag kommer att tänka på när det kommer till kvinnliga regissörer. Hon överträffade sig själv med "Hotell" och är hittills den regissör som har regisserat Vikander bäst, enligt mig.
175 inlägg
för i svar på Filmrullens inlägg
175 inlägg
Ja Alicia Vikander och Lisa Langseth skapar magi tillsammans och vi får hoppas att Euphoria också gör de. Kanske blir det ett språng ut till Hollywood för Langseth? Hur som helst ska de bli spännande att följa projektet!
648 inlägg
för i svar på Saras inlägg
648 inlägg
Jo, jag hoppas och tror på Euphoria. Men om nu den här filmen blir ett steg ut i den internationella filmvärlden för Lisa Langseth, många kommer ju nästan garanterat oavsett få upp ögonen för henne, så hoppas jag att de fortsätter låta henne skriva manus också, för hon skriver ju så bra manus till alla sina (två) filmer.
11107 inlägg
för
11107 inlägg
Why
Why can't this moment last forevermore
Tonight
Tonight eternity's an open door
No
Don't ever stop doing the things you do
Don't go
In every breath I take I'm breathing you
Euphoria
Forever, 'til the end of time
From now on, only you and I
We're going u-u-u-u-u-u-up
Euphoria
An everlasting piece of art
A beating love within my heart
We're going u-u-u-u-u-u-up
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden