Att skådespelare väljer att byta bana och ställa sig bakom kameran har blivit allt vanligare. Några stora namn som lyckats är Ben Affleck, George Clooney, Greta Gerwig, Angelina Jolie, Bradley Cooper, Olivia Wilde bara för att nämna några.
I helgen hade både Kristen Stewart och Harris Dickinsons regidebuter sina världspremiärer på Cannes-festivalens prestigefyllda sidosektion Un Certain Regard.
Kristen Stewart, som slog igenom stort med ”Twilight”-filmerna, hintade redan till MovieZine i intervju för filmen ”Seberg” (2019) under Venedigs filmfestival om planerna att göra sin egna film. Nu är stunden kommen med ”The Chronology of Water” som handlar om en olympisk simmerska som växer upp i ett hem med sexuella övergrepp. Det är en film om smärta och hur man handskas med den för att leva vidare.
En väldigt ambitiös och vågad debutfilm där tid och rum klipps upp, med musik och voice over. Det blir drömskt och fragmentarisk, likt en Terrence Malick film. Men i slutändan blev det för repetitivt för min smak och jag hade gärna sett att man fick landa lite mer i vissa scener, då historien aldrig griper tag så mycket som jag hade hoppats på.
Imogen Poots gör en väldigt fin insats i rollen som Lidia. En tung roll där hela hennes känsloregistret får utlopp på ett mycket övertygande sätt. Hon levererar en av hennes starkaste rollprestationer hittills.
Det är svårt att inte imponeras av ”The Chronology of Water” som känns unik på sitt sätt och jag skulle ljuga om jag inte sa att jag ser fram emot vad Stewart kommer bjuda på härnäst.
Brittisk djärv filmskapare gör debut i Cannes
Harris Dickinson känner nog många igen från Ruben Östlunds prisbelönta ”Triangle Of Sadness” som belönades med Guldpalmen i Cannes 2022.
Hans film ”Urchin” handlar om Mike, en hemlös man som ränner omkring på Londons gator och försöker integrera sig i samhället samtidigt som han tampas med missbruk.
Frank Dillon spelar Mike. Han började sin karriär som Tom Riddle i ”Harry Potter och Halvblodsprinsen” (2009). Sedan dess har han varit med i flera tv-serier som ”Sense8” (2015), ”Fear of the Walking Dead” (2015) och ”The Girlfriend Experience” (2016). Han är väldigt övertygande i filmen och jag hoppas innerligt att han får axla fler huvudroller framöver.
Dickinson bevisar med ”Urchin” att han platsar både framför och bakom kameran. Likt filmskapare som Ken Loach och Andrea Arnold, båda mästare på socialrealism, lyckas han berätta historien på ett väldigt ärligt men också humoristisk sätt.
För att fånga kaoset hos Mike, experimenterar han med spännande surrealistiska inslag och ett passande soundtrack som driver filmen framåt. Hans djärva vision gör att denna brittiska debut sticker ut i mängden och vi har nu ytterligare en ny filmskapare att hålla ögonen på.
Imorgon är det nästa stjärnas tur att debutera som regissör, nämligen Scarlett Johansson. Mer om hennes film ”Eleanor the Great” kan du läsa om efter premiären.
Erik Dalström