Recension: ”The Midnight Walk” är en vacker och skrämmande saga helt gjord i lera

”The Midnight Walk” av svenska Moonhood är en fin, vacker, dyster och kreativ resa genom en värld i desperat behov av ett ljus i mörkret.

Publicerad:

Stop motion-animation har alltid fascinerat mig. Det fysiska i lerfigurerna eller dockorna som rör sig i filmen gör att man nästan kan känna kreativiteten och hantverket sippra ut genom skärmen.

Jag är ganska säker på att den tanken även har rört sig i huvudet på utvecklarna bakom svenska ”The Midnight Walk”, som är ett litet äventyr helt skapat med hjälp av att riktiga lerfigurer har skannats in för att sedan bearbetas till grafik i spelet. Även tematiken kretsar mycket kring skapande, vilket snyggt ramar in det hela.

Med inspiration från bland annat ”A Nightmare Before Christmas”, ”Over the Garden Wall” och H.C. Andersens verk får vi följa med på en både mörk och fin resa.

Den lilla varelsen med svavelstickorna

I ”The Midnight Walk” vaknar vi upp i en mörk värld helt utan solljus eller någon som helst ljuskälla. Vi träffar dock snabbt en liten lyktvarelse kallad Potboy, vars mål är att föra vidare sin eld för att sprida ljus och värme på den dystra platsen.

Han behöver dock din hjälp under sitt uppdrag. Ur ett förstapersonsperspektiv gäller det att följa med lyktan på en både mysig och otäck resa med små pussel att lösa, farliga varelser att undvika och stämningsfulla miljöer att ta in.

”The Midnight Walk” påminner lite om en typ av spel som var stora för några år sedan, som ”Firewatch” och ”The Unfinished Swan” – där man tar sig igenom en rätt linjär historia i inlevelsefulla miljöer med ett stort fokus på berättande. Jag både myser och ryser när jag undersöker världen och alla små både gripande berättelser jag får ta del av. När jag intervjuade spelets regissörer tidigare beskrev de spelet som ”Resident Evil möter Mumindalen”, vilket jag tycker är en klockren sammanfattning.

De detaljrika miljöerna, de läbbiga lerfigurerna och den melankoliska stämningen skapar en upplevelse jag sent kommer glömma. Musiken av Joel Bille och bandet Bortre Rymden är dessutom fantastisk med sina dystra fiolstråkar och ett fint ledmotiv som fint följer med på hela resan. Det är ett spel som fullkomligt dryper av kreativitet.

Kurragömma, pyromani och stämningsfullt babbel

Spelet är som tidigare nämnt väldigt linjärt där det gäller att följa berättelsen och lösa pussel längs vägen. Mycket kretsar kring att använda tändstickor man hittar lite här och var eller Potboys flamma, för att tända stearinljus eller bränna upp hinder. En bit in i spelet får man även något sorts gevär som kan skjuta eldbollar, som jag inte riktigt tycker tillför särskilt mycket till spelupplevelsen.

I spelets läbbigare delar gäller det ofta att undvika monster genom att gömma sig i garderober och andra skrymslen, eller helt enkelt springa för livet. Du kan även blunda (på riktigt i VR, där hjälmen läser av dina ögon), vilket används på olika sätt. Det är verkligen inga kluriga pussel man ställs inför och det är inte den aspekten jag kommer minnas från spelet, utan snarare just stämningen och berättelsen.

Handlingen framförs av en berättarröst, figurer man möter och inspelade meddelanden. Jag gillar hur berättelsen i sig är något av ett pussel som man måste lista ut, samtidigt som en del lämnas öppet. Det kan dock bli en aning babbligt ibland. Man blir helt enkelt stundtals mätt på allt prat, men som tur är levereras det av riktigt skickliga röstskådespelare.

En finstämd och kreativ promenad

”The Midnight Walk” är en spelupplevelse jag sent kommer glömma. Spelutveckling kräver alltid kreativitet, men det här projektet känns verkligen som ett hantverk – från den handgjorda grafiken, den personliga berättelsen till den magiska musiken.

Det är sällan särskilt kul att spela och pusslen är inget jag kommer lägga på minnet, men allt annat kompenserar väl för det. Spel behöver inte ha allt och vara stora för att imponera, så länge de levererar något som sticker ut och känns unikt för mediet.

YouTube video

”The Midnight Walk”

Genre: Äventyr
Plattform: 
PS5, PSVR2, PC
Utvecklare: 
Moonhood
Utgivare: 
Fast Travel Games
Släpps: 
Ute nu

Läs också: Svenska stop motion-animerade spelet är ett mysigt skräckäventyr: ”Resident Evil möter Mumindalen”

Läs också: Recension: ”South of Midnight” är årets mest unika, vackra och slätstrukna spel

Läs mera