Krönika: Filmstadens nya prismodell är ett slag i ansiktet på oss filmfantaster

Filmstaden tar nu mer betalt för biografernas bästa platser, något som riskerar att försämra upplevelsen för den trogna skaran som fortfarande går på bio.

Publicerad:

Biografbesöken minskar. Under pandemin stängde stora delar av världens biografer ner, streamingtjänsterna växte starkt, men biobesöken uteblev. När pandemin var över väntade man sig ett stort uppsving och en viss renässans blev det, men endast temporärt.

Svenska filminstitutet rapporterade 10.3 miljoner biobesök under 2024, åtta procent lägre än 2023. Det räcker endast till lite mer än ett besök per svensk, per år. Branschen är i kris.

För att motverka nedgången har man försökt sig på flera lösningar. Prenumerationsmodeller som biografägarnas biopasset, Cineville och Bio Rios Rio 4-Ever har försökt driva fler besök, men inget verkar riktigt fungera. Nu lanserar Filmstaden en ny prismodell som innebär olika priser baserat på var i salongen du sitter. De allra bästa platserna, där ljudet och bilden upplevs bäst, blir tio kronor dyrare, de sämsta platserna blir något billigare.

Enligt Filmstadens PR chef Irene Hernberg, möjliggör prismodellen att kunna gå på bio oftare. Du kan ju trots allt välja billiga platser, och i stället gå på bio oftare. Affärsmodellen är solklar, Filmstaden tjänar bara ca 50% av biljettpriserna, resterande går till filmbolagen. Men, storkovan dras in via försäljning av biosnacks. När du köper popcorn och läsk går 100% av försäljningen direkt till Filmstaden.

Alltså, nöj dig med en sämre upplevelse, prioritera kvantitet framför kvalitet, och köp massa snacks.

Det som framför allt sticker i ögonen på mig är hur man behandlar sina absolut mest trogna besökare. Filmfantasterna, som fortfarande njuter av att uppleva film när den är som bäst, på stor skärm och med maffigt ljud. De som fortfarande besöker biograferna gör det för att få en bättre upplevelse än hemma i soffan, inte för att sitta på första raden och få nackspärr. För Filmstadens guldmedlemmar och största ambassadörer blir det dyrare att gå på bio.

Man har tidigare gjort jämförelser med andra länder, prismodellen används redan i vissa delar av världen. Så kanske är det inte så konstigt att vi prövar på den i Sverige? Skillnaden är att Skandinavien redan har bland världens dyraste biljettpriser. En ytterligare prishöjning är inte bara tondöv, den riskerar att helt krossa den svenska bioindustrin.

Visst kan det vara bra med ett lägre ingångspris för de som verkligen inte bryr sig om var man sitter. Men hur låga är egentligen priserna? De allra billigaste platserna för att se exempelvis ”Avatar: Fire and Ash” på Filmstaden Sergel går på 149 kronor. Mellanplatserna kostar 179 kronor och de dyraste platserna går på hela 219 kronor. Det är inte direkt fickpengar vi pratar om. Att betala 149 kronor för platser som i princip aldrig fylls annars, känns som en förolämpning.

Med ett ständigt krympande exklusivt biofönster, och allt bättre hemmaupplevelser, är det dags för Filmstaden att förbättra upplevelsen för sina mest trogna kunder. Annars riskerar man att fördriva de tappra själar som fortfarande njuter av smöriga popcorn och maffiga upplevelser.