Efter serier som ”Kastanjemannen”, ”Borgen” och ”The Rain” så visste vi redan att danskarna kunde göra bra Netflix-serier. ”Reservatet” är utan tvekan ett välkommet tillskott, som nu låter oss tittare spendera vår tid i den danska överklassen. Handlingen utspelar sig nämligen i ett av Danmarks finaste områden och lämnar sällan den på ytan vackra idyllen.
Det här är ett område där det är populärt att använda sig av au pairs för hjälp med barnen och matlagningen i de dyra hushållen. I den värdfamilj vi tittare får följa så arbetar en filippinsk kvinna som heter Angel (Excel Busano). Hon tar hand om den unga pojken Viggo (Lukas Zuperka) och hans lillebror åt de framgångsrika föräldrarna Mike (Simon Sears) och Cecile (Marie Bach Hansen). Där livet tycks rulla på rätt fint. Med en och annan hemlighet undanträngd, fram tills den dag då grannarnas au pair Ruby plötsligt försvinner.
Vackert fotat mysterium

Kvällen innan försvinnandet hade Ruby vädjat till Cecile om att hon behövde hjälp med något. Hon kände inte att det gick att jobba kvar hos grannfamiljen längre. Men med tanke på att Mike är vän och arbetar som advokat för deras miljardärsgranne och Viggo är nära vän med deras son Oscar (Frode Bilde Rønsholt), så vill Cecile inte lägga sig i och viftar bort det hela.
Resten av miniserien får vi se henne ångra det här ögonblicket. Morgonen därefter är Ruby spårlöst försvunnen och grannfamiljen sura över att behöva leta upp en au pair-ersättare med kort varsel. Men har hon verkligen valt att sticka själv? Eller har något hänt med henne? Det är frågor som gnager i både Cecile och hennes egen au pair. Tillsammans börjar de ställa jobbiga frågor tills polisen kontaktas.
Det här är visserligen långt ifrån den första miniserien eller långfilmen som slagit in på ”spårlöst försvunnen flicka”-spåret. Vi har dessutom fått se det göras bättre förr i Jane Campions ”Top of the Lake”. Men det finns lyckligtvis mycket gott att hämta här i ”Reservatet” också. Filmfotografen Jasper Spannings (”Hjärter dam”, ”Mörkt hjärta”) foto är exempelvis otroligt snyggt och ger serien en lyxig inramning.
Potential att bli riktigt populär även utanför Skandinavien

Men bäst av alla är ändå Marie Bach Hansen i huvudrollen som Cecile. En skådespelerska som jag helt missat innan, men som bär mysteriet och seriens många hemligheter på sina axlar. För utan att avslöja för mycket så finns det givetvis gott om hemligheter och potentiella förklaringar till Rubys försvinnande. När vi i slutändan får förklaringen så finns det dessutom gott om spår längs med vägen, som lär stå ut än mer tydligt vid en eventuell omtitt av ”Reservatet”.
Jag uppskattade också hur Ruby och Angel blir en ingång i ett dansk-filippinskt community som vi tittare få lära oss ovanligt mycket om. Där klasskillnader, rasism och trostillhörighet blandas in i det större mysteriet kring Rubys försvinnande. Man har även valt att hålla handlingen såpass kort, med sex avsnitt på dryga halvtimman vardera, att det aldrig hinner bli tråkigt.
Faktumet att det är förhållandevis lite originalitet till själva handlingen och att vana tittare lär snappa upp de flesta spåren redan på första försöket. Gör ändå att helhetsintrycket sänks en aning. Fotot finns där, skådespelet likaså, men berättelsen är lite väl övertydlig på sina ställen. Något säger mig dock att det är en av anledningarna till varför ”Reservatet” har potential att bli riktigt populär även utanför Skandinavien. Vi som är uppvuxna med scandi-noir har ju redan sett det mesta av den här typen förr.
Hela den första säsongen av ”Reservatet” släpps på Netflix den 15 maj. Den första säsongen består av totalt sex avsnitt.
Läs också: Se Uma Thurman återvända till actiongenren i trailern för“The Old Guard 2”
Läs också: Netflix plockar bort ett av sina bästa ”Black Mirror”-avsnitt