“Crazy Pictures” och “Svenska Filminstitutet” på bioskärmen. I USA. Jag sitter med min kompis i Los Angeles, där jag numera bor, och blir glad av att se de svenska loggorna framför mig.
“UFO Sweden” (2022), hädanefter bara kallat “Watch the Skies” efter sin nya titel, utspelar sig i Norrköping på 90-talet. Ungdomsrebellen Denise börjar att ana att hennes försvunna far inte rymde iväg utan blev bortförd av utomjordingar. För att försöka spåra och hitta honom tar hon hjälp av organisationen “UFO Sweden” – ett gäng fyllt med utstötta människor som tror på utomjordingars existens. Så småningom upptäcker de en komplott som inkluderar SMHI och går flera år tillbaka i tiden.
Jag hade redan sett “UFO Sweden” när den kom ut, och tyckte väldigt mycket om den, så jag var väldigt taggad på att se filmen igen. Dessutom fick jag möjligheten att se den på storskärm, något jag missade i Sverige. Det var inte jättemånga i salongen eftersom att jag gick på natt-visningen, men stämningen var ändå upplyftande.
Banbrytande AI-teknik dubbar filmen till engelska – och det funkar
Det blev lite kontroversiellt när det avslöjades att filmen skulle släppas i USA. Och inte för att “UFO Sweden” bara bytte namn till “Watch the Skies”, utan för att den skulle dubbas till engelska av AI. Med den senaste teknologin skulle en programvara matcha skådespelarnas läppar med replikerna, för att det ska se ut som att alla faktiskt pratar engelska.
För att göra min upplevelse lite mer spännande så berättade jag inte detta för min kompis. Jag ville se om han faktiskt märkte av någon skillnad. Efter filmen så frågade jag honom, och han svarade att inget verkade direkt konstigt. När jag såg att den var dubbad av AI lade han visserligen till att deras munnar såg lite konstiga ut ibland, och att det måste vara orsaken. Men inget som tog ifrån upplevelsen.
Överlag var dubbingen alltså väldigt välgjord. Trots att det känns konstigt att se en hel film på engelska med svensk dialekt, så var prestationerna fortfarande bra. Det för mig vidare till filmen som helhet, bortom själva dubbningen som utgör specifikt denna version.
Både komedi och emotionellt djup
Inez Dahl Torhaug gör en fantastisk insats som huvudrollen Denise, och skildrar en känslighet som bara kommer av att växa upp utan en föräldrafigur. Den andra stjärnan är definitivt Jesper Barkselius som Lennart. De båda kontrasterar varandra och spelar på den andres reaktioner fullt realistiskt. Skådespelet levererar komedi när det behövs och emotionellt djupa scener när det krävs.
Denise som karaktär borde ha varit lite mer älskvärd för att man som åskådare ska känna en starkare koppling till hennes karaktärsutveckling. En ytterligare kritik som är värd att nämna är antagonisterna som presenteras. Vi har SMHI-ledaren Kicki, polisen Tomi, och på olika sätt dessutom Gunnar från UFO Sweden. De alla hindrar intrigens fortskridning och Denises mål, men är inte tillräckligt läskiga för att skapa långvarig spänning.
Även om filmens narrativ definitivt hade kunnat vara mer originell så räcker den för mig. Jag hade däremot gärna sett en mer nyanserad och utdragen tredje akt. Det är den absolut bästa delen av filmen, och det fanns potential att utforska mysteriet ännu djupare.
Inspirerat av Spielberg och ”Stranger Things”
Så vad är egentligen anledningen till att jag ger “Watch The Skies” 4 av 5 i betyg, när jag nu listat all denna kritik? Största anledningen är att filmen ser bättre ut än i princip någon annan svensk film de senaste 20 åren. Den ser faktiskt ut som att den hör hemma på storskärmen här i Hollywood. Ljussättningen och cinematografin är otroligt vackra, med primärfärger som får utrymme och skuggsättning från kamerans motsatta sida.
Kombinera detta med 90-talsestetiken så får vi ett lyckat recept. Det är onekligen inspirerat av ”Stranger Things” och Steven Spielbergs “E.T.” (1982), något som även bilkraschen i akt två pekar på.
“Watch the Skies” dryper av nostalgi, och får mig att längta tillbaka till en tid som dessutom är lite före min egen födelse. Filmens användning av specialeffekter får mig verkligen att undra: ”Hur i hela friden gjorde ni detta på en så liten budget som 39 miljoner kronor?” Det är verkligen i filmbranschen i princip ingenting för en film av denna skala. Netflix-serien “3 Body Problem”, som ibland liknar Crazy Pictures film, hade 5-6 gånger större budget – per avsnitt.
Ljuddesignen och musiken är också helt fantastiska. Båda förmedlar spänning och ett mysterium bortom vår värld – vilket fullständigt fångar intrigens tematik. “Forever Young” av Alphaville har dessutom spelats i mina hörlurar konstant sen jag såg filmen.
Om du gillar visuellt slående filmer så borde du absolut se “Watch the Skies”. Att dessutom stötta svenska filmer som satsar på genrer vi sällan ser, såsom sci-fi eller fantasy, är viktigt för industrin som helhet. Kollar du upp mot himmelen ser du kanske inte direkt särskilt många utomjordingar. Men sänker du blicken så ser du förhoppningsvis en skärm på vilken “Watch the Skies” spelas.