Visa första inlägg
12243 inlägg
för i svar på Filmrullens inlägg
12243 inlägg
Jäklar! Så länge har inte jag suttit :D
648 inlägg
för
648 inlägg
Klockan tio idag presenteras de nominerade till Guldbaggen. Här är de som jag tror kommer att bli nominerade:

https://youtu.be/aR30eo8ht5E
648 inlägg
för
648 inlägg
Mina tippningar inför Guldbaggegalan ikväll! :D

GULDBAGGENS PUBLIKPRIS:
De nominerade: Sameblod, Solsidan, Superswede

Personligen är jag mycket nöjd med det nya röstningssystemet. För en gångs skull får biopubliken chans att välja efter kvalitet snarare än kvantitet. För första gången i Guldbaggens historia är en dokumentär nominerad i ”publikens kategorin”, vilket är en framgång. Att se ”Sameblod” nominerad är också riktigt roligt, särskilt med tanke på att filmen från början var tänkt att visas bara på en handfull biografer i hela landet (och se vilken succésaga det blev till slut!).
Men självklart kommer, som vanligt, storsäljaren att ta hem det här priset, precis som alla andra år. ”Solsidan” har setts av över en miljon svenskar, vilket innebär att den har ca 800 000 fler hängivna biobesökare än den näst mest sedda filmen i den här kategorin. Om det här nya röstningssystemet inte bjuder på en rejäl överraskning kan ”Solsidan” inte förlora.
Min tippning: Solsidan

BÄSTA KORTFILM:
De nominerade: Min börda, Nattbarn, Studio 5

”Studio 5” var underhållande och intressant, men någon Guldbaggevinnare tippar jag inte på att den kommer att bli. ”Nattbarn” är regisserad av Sanna Lenken, vars senaste långfilm ”Min lilla syster” gick lottlös från galan 2016, trots fem nomineringar, då skulle "Nattbarn" kanske kunna kompensera för det. Men filmen som jag hoppas och tror på i den här kategorin är och förblir Nina Lindroth von Bahrs stop-motion animerade kortfilm ”Min börda”. En vacker och musikalisk kortfilm i högklass!
Min tippning: Min börda

BÄSTA UTLÄNDSKA FILM:
De nominerade: 120 slag i minuten, Moonlight, The Salesman

Guldbaggejuryn kan vara mycket flexibla i den här kategorin. Min personliga favorit är den ene av de två Oscarsmärkta filmerna här: ”The Salesman”. Men ”120 slag i minuten” har också tagit hem flera priser runtom i världen och förutom att den väl passar in på filmerna som brukar vinna, så kanske juryn vill vara med att kompensera för att filmen inte kvalificerades till att tävla om en Oscar.
Min tippning: 120 slag i minuten

BÄSTA DOKUMENTÄR:
De nominerade: Brev till en seriemördare, Himlens mörkrum, Silvana – väck mig när ni vaknat

Jag hade väldigt gärna velat se ”I called him Morgan” och ”Superswede” bland de nominerade. Men jag tror att ”Silvana – väck mig när ni vaknat” kommer att ta hem det här priset eftersom att jag vet vikten av att synas i andra kategorier (vilket är lite motsägelsefullt eftersom ”Citizen Schein” är nominerad till tre priser, men inte i den här kategorin).
Min tippning: Silvana – väck mig när ni vaknat

BÄSTA VISUELLA EFFEKTER:
De nominerade: Borg, Korparna, Monky

”Borg” har riktig Hollywood-klass på sina VFX-effekter. Spontant tror jag att det står mellan den och de dyra motion capture-effekterna ”Monky”. Om ”Hundraåringen” bevisade nåot var det att man kan inte köpa till sig en Guldbagge, och med den autentiska looken som den här filmens effekter bringar så tror jag att ”Borg” har snäppet bättre chanser att vinna här.
Min tippning: Borg

BÄSTA ORIGINALMUSIK:
De nominerade: Borg, Citizen Schein, Korparna

Leif Jordansson och Matti Bye borde ha varit nominerade för ”Småstad” respektive ”Superswede” i den här kategorin. ”Borg” är en film som enligt mig lyckas bättre i utseendet än i själen, så att säga, och jag tror nog att den kommer att ta hem den här baggen.
Min tippning: Borg

BÄSTA LJUD/LJUDDESIGN:
De nominerade: Korparna, Silvana – väck mig när ni vaknat, The Nile Hilton Incident

Man sitter ju sällan i biografen och tänker ”Wow, vilket bra ljud!” så jag följer magkänslan och säger ”The Nile Hilton Incident”.
Min tippning: The Nile Hilton Incident

BÄSTA SCENOGRAFI:
De nominerade: Borg, The Nile Hilton Incident, The Square

Vanligtvis skulle jag ha sagt ”Borg”, men Josefin Åsberg gjorde ett otroligt bra jobb med miljöerna i ”The Square”. Hon kommer att vinna en bagge ikväll!
Min tippning: The Square

BÄSTA KOSTYM:
De nominerade: Borg, Para knas, The Nile Hilton Incident

”Borg”! Kicki Ilander är en av de bästa, om inte den bästa filmkostymören i filmsverige och hennes läckra kostymer i årets mest uppmärksammade svenska biopic känns både tidstrogna och ursnygga och smälter ljuvt in i bilden.
Min tippning: Borg

BÄSTA KLIPP:
De nominerade: Borg, Citizen Schein, Sameblod

Både ”Citizen Schein” och ”Sameblod” är väldigt snyggt klippta, men den som skriker vinst är ”Borg”. Bara titta på filmens tennismatcher, så ser ni…
Min tippning: Borg

BÄSTA FOTO:
De nominerade: Korparna, Sameblod, The Square

Fredrik Wenzel vann fotopriset för ”Turist” och han kommer att vinna den här gången också. ”The Square” bjuder på många dyrbara bilder som vi kommer att minnas långt efter att vi glömt vad filmen handlade om. Han tar fotot till nära perfektion och det är så snyggt att han verkligen förtjänar en Guldbagge.
Min tippning: The Square

BÄSTA MANUS:
De nominerade: Citizen Schein (Maud Nycander, Jannike Åhlund & Kersti Grunditz Brennan), Måste gitt (Can Demirtas och Ivica Zubak), Sameblod (Amanda Kernell), Ruben Östlund (The Square)

Ruben Östlunds manus till ”The Square” är mycket kreativt skrivet och utformat, intressant och underhållande. Jag älskade Amanda Kernells manus i ”Sameblod” och fann inte så mycket fel med det, men hon har för stor konkurrens i år när hon står mot Östlund.
Min tippning: The Square

BÄSTA MANLIGA BIROLL:
De nominerade: Shia LaBeouf (Borg), Stellan Skarsgård (Borg), Przemyslaw Sadowski (Jordgubbslandet), Yasser Ali Maher (The Nile Hilton Incident)

Stellan Skarsgård gjorde sin första svenska roll på flera år i ”Borg” med bravur, men Shia Labeouf ägde hela filmen. Han är så stark och inlevelserik och jag har svårt att tänka mig någon annan än honom i rollen som John McEnroe. Därför känner jag mig ganska säker på att han kommer att vinna en Guldbagge.
Min tippning: Shia LaBeouf

BÄSTA KVINNLIGA BIROLL:
De nominerade: Gizem Erdogan (Dröm vidare), Julia Kijowska (Jordgubbslandet), Maria Heiskanen (Korparna), Mia Erika Sparrok (Sameblod)

Julia Kijowska och Maria Heiskanen är nog de främsta konkurrenterna till den som jag hoppas ska vinna: Mia Erika Sparrok! Hon är så otroligt stark i rollen som lillasyster Njenna och det är svårt att tro att hon inte har skådespelat förr. Hon har stor konkurrans, som sagt, men jag hoppas i alla fall att hon tar hem det här.
Min tippning: Mia Erika Sparrok

BÄSTA MANLIGA HUVUDROLL:
De nominerade: Sverrir Gudnason (Borg), Reine Brynolfsson (Korparna), Fares Fares (The Nile Hilton Incident), Claes Bang (The Square)

Min gissning är att det kommer att stå mellan Reine Brynolfsson och Claes Bang i den här kategorin. Min gissning är att Bang vinner. Hans rolltolkning i ”The Square” känns så… han. Han är perfekt castad i filmen och vinsten på European Film Awards borde tippa om något. Men Reine Brynolfsson är också en het kandidat. Flera har till och med sagt att han gör sitt livs roll i ”Korparna” och det är faktiskt synd att han inte redan har vunnit en Guldbagge. Så jag tippar lite på Bangs fördel, men jag hejar också på Brynolfsson.
Min tippning: Claes Bang

BÄSTA KVINNLIGA HUVUDROLL:
De nominerade: Jennie Silfverhjelm (All Inclusive), Evin Ahmad (Dröm vidare), Lene Cecilia Sparrok (Sameblod), Mia Skäringer( Solsidan)

Den här fighten kommer nog att stå främst mellan Evin Ahmad, som visar en otrolig skådespelarglöd i ”Dröm vidare”, och Lene Cecilia Sparrok, som är så oerhört stark i sin prestation i ”Sameblod”. Jag tror att Ahmad har en liten, liten bättre chans, men det vore fantastiskt om båda systrarna Sparrok fick gå hem med varsin Guldbagge.
Min tippning: Evin Ahmad

BÄSTA REGI:
De nominerade: Janus Metz (Borg), Amanda Kernell (Sameblod), Tarik Saleh (The Nile Hilton Incident), Ruben Östlund (The Square)

Jag tänker bara på Terry Notarys ap-scen… Ruben Östlund borde få den här.
Min tippning: The Square

BÄSTA FILM:
De nominerade: Borg, Korparna, Sameblod, The Nile Hilton Incident, The Square

”Borg” har flest nomineringar, men den kommer inte att vinna det stora priset. ”Sameblod” är filmen som mest följer kriterierna för att en film ska vinna bästa film, men i år står den ju i konkurrens med Östlunds ”The Square”. ”Sameblod” ser ju dessutom ut att vara folkets favorit och har onekligen en politisk medvind (vilket ofta kan visa sig vara en fördel på galan), men ”The Square” är filmen jag hoppas på i den här kategorin.
Min tippning: The Square
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden