10 ikoniska Xbox-spel som startade en revolution

När Xbox lanserades 2001 var det lätt att avfärda som Microsofts dyrköpta experiment. Men snart började det smälla.

Publicerad:

Med spel som ”Halo”, ”Project Gotham Racing” och ”Fable” – blev Xbox en sorts konsolisk pubertet. Den skämdes inte för att vara stor, högljudd och lite för mycket.

Det var Microsofts första kliv in i konsolkriget och även om kontrollen såg ut som ett rymdskepp, så var Xbox de facto revolutionerande och ett språngbräde för många av dagens mest populära spel.

Här är 10 spel från original-Xbox som definierade konsol-gaming.

10. ”Blood Wake” (2001)

Spelvärldens mest explosiva motorbåtssimulator. ”Blood Wake” var som ”Twisted Metal” på vatten, där du styrde beväpnade båtar i ett asiatiskt piratdrama som var lika ostigt som det var charmigt.

Det var högljutt, blött och fullkomligt kaotiskt. Kontrollerna var ibland en mardröm, men känslan när man sänkte en fiende med ett perfekt sjömina var värt det. För många var det ett av de allra första Xbox-spelen och det är svårt att glömma sin första vattensprutande kärlek.

9. ”Project Gotham Racing” (2001)

Innan ”Forza” var ett begrepp och långt innan folk började mäta hästkrafter i ray tracing-effekter, så fanns ”PGR”. Ett racingspel som inte bara handlade om att vara snabb, utan även snygg.

Drifta genom London, ta kurvan perfekt i Tokyo och få stilpoäng för att göra det med elegans. Det var bilkultur med klass och fart i samma förpackning. Soundtracket lät som en natt på klubben, och online-läget var en försmak på vad Xbox Live hade att erbjuda.

8. ”Dead or Alive: Ultimate (2004)

Det började som ett fightingspel men blev snabbt något helt annat. Dead or Alive: Ultimate var en dubbelmacka av ögongodis och snabba sparkar – ett spel som väckte intresse på många plan hos tonåriga Xbox-ägare.

Med sin överdrivna fysikmotor, stenhårda slagsmål och ett galleri av både stiliga slagskämpar och lättklädda personligheter, var detta som att slänga in en actionfilm, ett modereportage och ett ”Tekken”-alternativ i en blender och toppa med japansk galenskap. Det är lätt att fnissa åt det idag, men man glömmer hur tekniskt imponerande det var.

7. ”Ninja Gaiden” (2004)

”Ninja Gaiden” kan jämföras med spel som “Black Myth: Wukong”, “Demon Souls” och “Elden Ring” – alla spel med brutal svårighetsgrad.

Inga tutorials. Inga genvägar. Bara du och ett spel som ville se dig lida. Men när du väl lärde dig svinga, parera och slakta med stil, då gick det som en dans. Spelet var både vackert och tekniskt, med bossfajter som kunde få vuxna män att skrika i kudden.

6. ”Panzer Dragoon Orta” (2002)

Ett av de där spelen man aldrig riktigt kan förklara. Du rider på en drake. Du skjuter saker. Du svävar genom surrealistiska världar med musik som låter som ambient opera från en annan planet.

”Orta” var lika mycket konst som spel, en andlig uppföljare till Saturn-klassikern – men här var det snyggare, snabbare och konstigare. En kultklassiker som gav Xbox ett hjärta för udda guldkorn.

5. ”Fable” (2004)

Det var charmigt, smågalet och fullt av ambition. ”Fable” var Peter Molyneuxs stora löfte och skulle ge Xbox-spelarna en känsla av att lira “Zelda”, fast med en mörk twist. Även om det inte riktigt blev så, så kan vi idag med kvittot i hand säga att det blev en succé.

Du kunde välja att bli god eller ond, rädda världen eller bränna ner den. Du blev äldre ju längre du spelar, och världen reagerade faktiskt på dina val. Men det var din värld. Ditt äventyr. Och det kändes helt nytt. Som en saga du fick forma själv och inom kort kommer den efterlängtade fyran i serien.

4. ”MechAssault” (2002)

Stora robotar. Större explosioner. ”MechAssault” var spelet som fick dig att känna varje nedslag i marken när du styrde din pansarbest. Och när Xbox Live lanserades, då blev det magi.

Multiplayer var kaos i sin renaste form: en blandning av strategi, reflex och total förstörelselusta. Det var aldrig det mest nyanserade spelet, men det var roligt och det var något nytt. Mechs som kunde förstöra hela byggnader kändes bara rätt.

3. ”Enclave” (2002)

Svenskutvecklat, brutalt underskattat och grafiskt banbrytande. ”Enclave” var ett actionrollspel där du fick välja sida – ljus eller mörker och spela en kampanj från båda perspektiven.

Det var mörkt, gotiskt och ofta mer ambitiöst än vad hårdvaran riktigt orkade med. Men det var också vackert, stämningsfullt och ett tidigt exempel på att europeiska utvecklare kunde leverera på konsol. Ett litet mirakel, faktiskt.

2. ”Brute Force” (2003)

”Brute Force” marknadsfördes som nästa stora grej för Xbox. Ett lagbaserat actionspel där du fick kontrollera ett gäng hårdingar i ett futuristiskt universum fullt av fiender, explosioner och kaxiga repliker.

Det var Halo fast med fyra karaktärer, AI-kompanjoner och taktik. Åtminstone på pappret. Att byta mellan sniper-experten Hawk, tunga Brutus, tech-killen Flint och klassiska ”space marine” Tex gav en illusion av strategi, även om AI:n ibland var lite knasig. Det var bombastiskt, överdrivet, och lite som att titta på en B-actionfilm.

1. ”Halo: Combat Evolved” (2001)

Vad ska man säga? ”Halo” förändrade allt. Det satte standarden för förstapersonskjutare på konsol. Det satte standarden för LAN-fester. Det satte standarden för hur en spelvärld skulle kännas.

En tight kampanj, banbrytande AI, vapen som kändes egna och unika och en protagonist som skulle komma att bli en gud. Jag kan än idag känna suget att koppla ihop konsolerna med polare och skrika halsen av mig, när jag blir träffad i skallen av ett s.k “no-scope-ricochet-skott” (ni som vet, ni vet). ”Halo” var och är mer än ett spel. Det är ett fenomen.

Läs också: Game Boy-minnen: 10 bärbara spel vi glömt att vi älskade

Läs också: 3 av sommarens största spel släpps snart på Game Pass