Filmen som ingen bad om, men som vi fick ändå. Det här är - som många andra nyare filmer med sagobaserat tema - berättelsen om hur och varför greve Dracula blev vampyr. Och tydligen en historia om varifrån namnet Dracula kommer, för av någon anledningen hette titelkaraktären från början något helt annat (jag har bara sett några av filmerna, så jag vet inte hur det är på riktigt). Vlad Tepes (Luke Evans) växte upp hos en turkisk kejsare innan han fick återvända till Transsylvanien som vuxen och bli prins. En dag kommer hans turkiska barndomsvän Mehmed (Dominic Cooper), den nye turkiska ledaren, på besök och hotar med att förstöra freden om inte Vlad ger honom ettusen pojkar som ska tränas upp till turkiska soldater med målet att de i framtiden ska hjälpa Mehmed att erövra världen. Vlad inser att detta innebär att han kommer att bli tvungen att lämna ifrån sig ende son, vilket får honom att dra till aningen drastiska metoder för att rädda sitt lilla kungadöme och bli vampyr. You know the story, nästan. I vilket fall vet vi redan från början hur det kommer att sluta. För om man inte vet vem Dracula är, då har man levt under ett berg hela sitt liv.
Det första jag vill säga är att bland det första som slog mina tankar är hur stereotypiskt rasistisk den här filmen är. Intrigen är Dracula versus Turkar, eller om det ska vara mer korrekt (vilket filmen misslyckas med totalt) Rumäner versus Turkar. De bor i östra Europa. Problemet är bara att Vlad Tepes och hans undersåtar är vita, amerikanska och goda män, medan turkarna är utländska (med några få undantag), smått färgade och onda män som bryter på engelska. Det blir amerikaner versus utlänningar. Fattar du poängen? Det fungerar inte. Jag vill stämpla filmens existens med ett stort, fett NEJ för att det här inte får göras i dagens medier. Det här är så uppenbart redan från start att jag inte fattar hur filmen kunde gå igenom i pengakåta Hollywood från första början.
För en gångs skull fanns det faktiskt potential för den här typen av film att bli bra. Draculas ursprung har visserligen filmats förut, dock utan att gå in på detaljer med kortare scener i andra filmer som behandlar karaktären. Efter en trailer som visade att här faktiskt kan bjuda på okej underhållning så kändes det som att vad som krävdes för att göra Dracula Untold riktigt bra är genom att gestalta en konfliktfylld person som slits sönder mellan olika dilemman. Det skulle vara okej att sympatisera med honom, på villkoret att händelserna som han utsätts för gör honom blodtörstig och hänsynslös i slutet. Nej, inte ens det gjordes rätt. Istället får vi en beslutsam och målmedveten person som gör allt för att beskydda sin familj. Det finns inga tecken någonstans på en identitetskris som skulle göra allt intressantare. Han är en hjälte för sitt folk vilket får mig att tvivla på om jag verkligen precis har sett en Dracula-film på bio. Fritolkning i all ära, det präglade även Maleficent, och då får även Dracula vara en sympatisk och familjekär man. Fast ... nej. Konceptet fungerar helt enkelt inte.
Och för att inte tala om den filosofiska aspekten om Vlads beslut att bli ett monster i ett wannabe Batman Begins, som flyger förbi på sina fladdermöss och försvinner lika snabbt som de dök upp. Med jämna mellanrum. Seriöst, flera gånger kunde jag svära på att den där filosofin är som tagen direkt ur ovan nämnda Batman-film, fast med lite modifierade dialoger ibland för att det inte ska låta alldeles för likt. Dessutom är övriga dialoger skrivna så att de ska låta så coola som möjligt i den här mörka filmen med en becksvart atmosfär och en familjekär Dracula. Det hade säkert fungerat om filmen hade varit bra från början. Fast det var den ju inte i det här fallet. Nu blev allting bara otroligt skrattretande. Höjdpunkten blev när Mehmed marscherade med sin ögonbindelsbärande armé mot Vlads slott och säger något i stil med: "Ni tror att ni inte kan se för att ni bär ögonbindlar. Men som ni ser så gör ni det i alla fall." Och jag slår mig för pannan och liksom bara ...
Bara nej, gör inte den här filmen.
För sent.
Vilken plåga.
Läs mer