Stellan Skarsgård gör succé i Cannes: ”Ett väldigt bra manus”

I dagarna hade norska regissören Joachim Triers ”Sentimental Value” världspremiär i Cannes. Filmen ryktas kunna ta hem Guldpalmen. MovieZines Jonna Vanhatalo möter Stellan Skarsgård som spelar en av huvudrollerna.

Publicerad:

MovieZines Jonna Vanhatalo träffade Stellan Skarsgård i Cannes och fick en liten pratstund med den svenska världsstjärnan. Han berättade bland annat om erfarenheterna med Star Wars-serien ”Andor”, sina Cannes-minnen och eventuella pensionsplaner.

Hur ofta har du varit på filmfestivalen?

– Minns inte riktigt, men det är några gånger. Oftast med Lars von Trier. Men jag minns också väldigt väl när jag träffade Bo Widerberg här, 1995 var det nog.

Skarsgård berättar med värme en lång anekdot om svenske regissören Bo Widerberg som länge hade en hjärtlig, men mot slutet komplicerad relation till festivalen. Från att ha hyllats och flerfaldigt prisad, blev han efter en katastrofal visning av ”Victoria” 1979, bannad från Rivieran. Men 1995 åkte han tillbaka, utan med vare sig mening eller särskilt mål och ringde upp Stellan varpå ett knasigt men minnesvärt möte de två emellan följde. Han fortsatte:

– Sedan var jag ju också här med Terry Gillians ”The Man Who Killed Don Quixote” (2018). Fast den var nog bara öppningsfilmen, inte med i själva tävlingen.

Men ”Sentimental Value” är ju det. Vad tror du filmen har för vinstchanser att kamma hem Guldpalmen?

– Jag är jättedålig på lotto och sådana här gissningslekar. Så jag har ingen aning. Jag har inte sett de andra filmerna heller. Men jag har ju sett denna så jag kan säga att den är ganska underhållande, lite svart ibland, men väldigt full av kärlek på något sätt, som Joachim Trier. Han tycker ju om människor.

Och Variety tippar ju redan att du ska vinna Oscar för bästa biroll för detta.

– Ja, de gillar ju att ha sina gissningslekar.

Det är mycket buzz kring filmen.

-Ja, men ingen har ju sett den än, haha.

”Sentimental Value” är ett drama som bjuder på en intim och gripande skildring av familj, minnen och konstens försonande kraft. Stellan spelar Gustav som är en far med komplicerad relation till sina barn, framförallt Nora, spelad av Renate Reinsve. Även Elle Fanning har en roll i filmen.

Att jobba med Trier har länge varit på Stellans bucket-list och nu var det så dags.

Hur var det att äntligen få jobba ihop?

– Jo, det var som jag trodde, eller som jag hoppades. Redan när jag läste manuset tyckte jag att det var väldigt bra. Hans styrka är att han verkligen bryr sig om sina karaktärer. Så ja det var vad väldigt kul att få jobba ihop.

Får inga bra erbjudande från Sverige

Det är glest mellan de svenska produktionerna för Skarsgård, men desto mer har han synts i internationella och just norska filmer. Det är inte ett aktivt val utan snarare en konsekvens av att han inte blir erbjuden några bra och intressanta roller i Sverige, säger han. Dock poängterar han att det finns mycket bra svensk film samt flera mycket duktiga regissörer, och nämner bland andra Ruben Östlund och Tarik Saleh.

På frågan vad en bra och intressant roll enligt honom är, svarar han:

– Det kan ju vara… det kan vara i ”Mamma Mia” va. Även om det är en skitroll egentligen. Men det var jävligt kul att göra den. Och det kan vara Wallenberg. Det får gärna vara fullt av motsättningar i personen och fullt av överraskningar. Lars von Trier sa så här en gång: ”Du vet ju vad det är för filmer jag ser? Det är såna jag inte har sett förr.” Det är likadant med roller, man vill göra sånt som man själv inte har gjort förr. Men de blir ju svårare och svårare att få tag i.

Stellan är titulerad som en av de exekutiva producenterna för filmen, vilket mest innebär att han har fått gå ner i gage. Detta eftersom han ser till att pengar ska läggas på mat.

– Annars blir det bara smörrebröd med lite salami. Nej, det ska vara lagad lunch och det ska vara på tallrik. Och inte stående. Man ska sitta ner, äta och det ska vara gott. Och det kostar ju pengar så då måste jag ju själv gå ner i pris.

Alexander Skarsgård, den äldste av Stellans barn är också i Cannes och har gjort succé med den bejublade ”Pillion”. Stellan lyser upp när han pratar om sonen.

– Ja! Det är jättekul! Jag träffade honom igår. Det går jättebra nu. Sen är han ju också med i den komiska ”Murderbot” som ska vara bra. Det är verkligen kul. Kommer såklart se ”Pillion” när den går upp vanlig bio, här hann jag inte.

På frågan om han brukar ge några råd till sina skådespelande söner svarade att det är rätt svårt att göra det med skådespeleri. Men när Bill berättade att han blivit erbjuden en roll i Gus Van Sants kommande film sa han:

– Ta det för fan! Bara ta det, haha.

Hörde Star Wars och blev så trött

Stellan Skarsgård har på sistone också hunnit med att vara med i den enormt populära Star Wars-serien ”Andor”. Att hoppa på det är inget han ångrar, även om idén inte lät så lockande till en början.

– När de först ringde och sa ”Star Wars”, så blev jag så trött. Sedan ringde Tony Gilroy (seriens skapare) och han är ju intressant. Han sa att han skulle skriva alla avsnitt, och skickade mig de första. Och det var ju något helt annat än man är van vid. Han skriver med sådan precision och en angelägenhet som är bottenlös. Alla karaktärerna är intressanta, även skurkarnas öden berör. Man tycker ju synd om Dedra till och med.

Har du märkt av seriens framgångar?

– Ja, jag har ju inte sociala medier så jag ser inte vad som står där, men folk visar mig. Gilroy har gjort ett mästarjobb vad gäller att förvalta arvet och att göra historien intressant för även vuxna. Det är en mycket bra serie.

Du är klar med den, och du är klar med ”Sentimental Value”, har du någonting nytt på gång?

– Nej, nu är det väl dags att gå i pension och så ska jag väl dö snart, hehe. Nej, men jag har ingenting. Det som har kommit på sistone har varit ganska alldagligt.

En shout out till svenska manusförfattare och regissörer, skriv något nytt och bra till Stellan så vi kan få se honom göra film på hemmaplan igen!

”Sentimental Value” har Sverigepremiär 3 oktober.

Läs mera