Nintendo avslöjar: ”Mario Kart World” utvecklades först till Switch 1

Nu erkänner till och med Nintendos egna inre krets att det inte var den lättaste biffen att få “Mario Kart World” att fungera felfritt och smidigt.

Publicerad:

I senaste serien av Nintendos egna intervjuserie “Ask the Developer” bekänner Kenta Sato, programming director på ”Mario Kart World”, att det kommande spelet helt enkelt var planerat att släppas på konsolen vi börjar kalla för Nintendo Switch 1. Sedan vände utvecklingen år 2020 till att fokusera på Nintendos kommande flaggskepp till maskin, Nintendo Switch 2.

– Vi diskuterade ämnen som att tona ner den visuella framtoningen, sänka upplösningen och vi övervägde till och med att sänka frameraten till 30 fps i flera fall. Det var en tuff sits, berättar Sato.

Tydligen inleddes utveckligen på ”Mario Kart World” så tidigt som när ”Mario Kart 8 Deluxe” släpptes på Nintendo Switch, fortsätter Sato. Beslutet att flytta till det yngre Switch-syskonet kom man alltså fram till så sent som år 2020, fem år innan spelet till slut skulle komma att släppas. Det är en spännande och lätt tumultartad resa som teamet beskriver.

Allmänheten hade förstås inte hört något officiellt om ”Mario Kart World” vid tidpunkten Nintendo valde att släppa extrapaketet med banor, ”Mario Kart 8 Deluxe” – Booster Course Pass, men internt på Nintendo kunde man dra en lättnadens suck – att slippa pressen att släppa ett spel för tidigt som potentiellt skulle varit fullt av grafiska och speltekniska kompromisser.

– Vi hade inte de lättaste besluten framför oss, i fråga om vad vi behövde säga nej till – så någonstans i utvecklingen visste vi att det skulle bli korvstoppning, förklarar producent Kosuke Yabuki.

Man hade tydligen redan en lös idé om vilka specifikationer Nintendos lillebror till Switch skulle redan 2020, bekänner Sato öppenhjärtat.

– Men det var först vid ett tillfälle senare som vi faktiskt fick fungerande enheter att utveckla för. Tills dess fick vi fortsätta med utvecklingen baserat på högst provisoriska estimeringar.

Det är en spännande insyn hos Nintendos allra innersta hjärta med utvecklarteamet på ett företag där försäljningen av hårdvara ofta står och faller med kvaliteten på deras egenproducerade flaggskepp. Sato berättar också vad många utvecklare innan dem fått erfara, att just under utvecklingen till Nintendo Switch “oroade de sig ofta om att hitta rätt balans mellan planering och prestanda”.

Han fortsätter berätta att Nintendo Switch den äldre förstås var alldeles tillräckligt för många typer av spel – men “…om vi hade inkluderat allt vi ville i detta spels öppna värld skulle det då rakt inte ha körts i några 60 fps, och skulle ha lidit av konstanta frame drops”.

Ovanligt uppriktigt av Nintendos egna garde, alltså. Läs gärna hela intervjun, och tack till VGC för att ha plockat russinen ur kakan.

Den 5 juni får ni själva bestämma om det hårda slitet och den långa utvecklingen av ”Mario Kart World” faller på läppen – när spelet släpps som lanseringsspel tillsammans med rykande färska konsolen Nintendo Switch 2.

Dev Karnal Fridén

YouTube video

Läs också: Nintendo försvarar priset på “Mario Kart World”

Läs också: Analytiker: Switch 2 blir den största konsollanseringen genom tiderna