Sök
RECENSION. Den hajpade seriemördarskräckisen ”Longlegs” levererar nattsvart stämning och kuslig, krypande skräck. Det kan vi tacka regissören Osgood Perkins för.
RECENSION. När xenomorpherna återvänder för att ta över mänskligheten ännu en gång är det upp till en grupp ungdomar och en halvtrasig android att stoppa dem. I takt med att hotet från utomjordingarna växer ökar också filmens tempo till maxgränsen, vilket slutligen gör att hela berättelsen snubblar över sig själv.
Skaparen bakom ”Scrubs” och ”Ted Lasso” är tillbaka med ett både välskrivet, roligt och spännande mordmysterie som lyckas överraska på fler än ett sätt – med en charmig Vince Vaughn i huvudrollen.
RECENSION. ”Language creates stories. Nations are created by stories.” Irländske regissören Rich Peppiatt lyfter vikten av att behålla sitt modersmål i den mörka komedin ”Kneecap”. Roligt, underfundigt och modigt om språkets kraft.
”Nova & Alice” är en klassisk romantisk musikfilm om två kvinnliga sångerskor. Förutsägbart – väldigt, men också kärt, välspelat och välkomponerat av några av Sveriges främsta artister.
RECENSION. Är 1986 så mötte filmpubliken för första gången den ikoniske kannibalen Hannibal Lecter (under namnet Lecktor) i Michael Manns lika konstnärliga som spännande thriller ”Manhunter”. Atmosfären dominerar en stilmedveten film.
RECENSION. Regissören Daniel di Grado (”Jordskott”, ”Ondskan”) har satt den största häxprocessen i Sveriges historia – det stora oväsendet – i centrum för årets tonårsskräckis ”Äkta skräck”. Charmigt, men också plågsamt pubertalt.
RECENSION. Laddad med två bröder Hemsworth och Russell Crowe i rollistan så släpper ”Land of Bad” ner oss på filippinsk livsfarlig mark samtidigt som vi tas med till ett nervigt kontrollrum i USA. Det bjuds på skitig action, men också mycket eftertanke.
RECENSION. Varför? Varför? Varför har regissören och manusförfattaren David Zellner valt att göra en alternativ biopic om Sasquatch-mytologin? Är det för att visa erigerade kukar? För att visa en hona som ammar ett övervuxet barn? Han lyckas i alla fall med att tråka ut publiken med sin mycket dåligt förklädda buskishumor.
RECENSION. Snygg och stilren inledning ger vika för frossa i äckel. Ett vagt feministiskt budskap om hur äldre kvinnor ses som monster späs ut av kameraglupska närbilder på Margaret Qualleys rumpa. Underhållande men substanslöst.
RECENSION. ”Borderlands” kunde varit en maxad postapokalyptisk punkrulle med skön humor och en härlig mix av udda karaktärer. Men trots stjärnor som Jamie Lee Curtis och Cate Blanchett i huvudrollerna lyckas skaparna med konststycket att slakta manuset, mycket likt filmens sinnessjuka och blodtörstiga psychos.
RECENSION. När en desperat pappa försöker hjälpa sin autistiske son genom att ta honom bort från hemmiljön, får han kämpa mot såväl sin exfru, sin egen pappa, och hela systemet. Resultatet är ett känslosamt men spretigt familjedrama.
RECENSION. En populär bok om en destruktiv relation blev till ett småputtrigt, oförargligt kärleksdrama. Speltiden är lite för lång men håll ut, till sist kommer de starka känslorna.
RECENSION. Året var 1948 när regissören Vittorio De Sica tog oss med till Rom och lät oss följa ett känslostarkt letande efter en stulen cykel i ”Cykeltjuven”. Humanismen driver ett av filmhistoriens mest hyllade verk.
RECENSION. En konsertarena utgör scenen för M. Night Shyamalans senaste film om en rymningsbenägen seriemördare. Mitt emellan tonårsfans, slätstrukna poplåtar och brittiska profilerare bjuder regissören på både högriskspänning och underhållande klichéer.
RECENSION. Matt Damon och Casey Affleck levererar sommarens bästa actionkomedi, när allt går fel på helt rätt sätt i denna framtida heistklassiker.
RECENSION. Fin skildring av Stockholm Pride och svenska hbtq-ungdomar vågar inte gå på djupet vid allvarligare ämnen men har fina skådespelare och ett gott humör som smittar av sig.