11107 inlägg
för
11107 inlägg
jo ifall nån bryr sig är det tydligen guldbaggen ikväll =)
11107 inlägg
för
11107 inlägg
Bästa film: "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron", "Gentlemen", "Turist".
Bästa regi: Roy Andersson ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron"), Mikael Marcimain ("Turist"), Ruben Östlund ("Turist").
Bästa kvinnliga huvudroll: Saga Becker ("Nånting måste gå sönder"), Lisa Loven Kongsli ("Turist"), Vera Vitali ("Min så kallade pappa").
Bästa manliga huvudroll: Johannes Bah Kuhnke ("Turist"), David Dencik ("Gentlemen"), Sverrir Gudnason ("Flugparken").
Bästa kvinnliga biroll: Fanni Metelius ("Turist"), Ruth Vega Fernandez ("Gentlemen"), Anita Wall ("Hemma").
Bästa manliga biroll: Peter Andersson ("Flugparken"), Sverrir Gudnason ("Gentlemen"), Kristofer Hivju ("Turist").
Bästa manuskript: Ester Martin Bergsmark och Eli Levén ("Nånting måste gå sönder"), Klas Östergren ("Gentlemen"), Ruben Östlund ("Turist").
Bästa foto: Jallo Faber ("Gentlemen"), Fredrik Wenzel ("The quiet roar"), Fredrik Wenzel ("Turist").
Bästa klipp: Kristofer Nordin ("Gentlemen"), Jacob Secher Shulsinger och Ruben Östlund ("Turist"), Alexandra Strauss ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron").
Bästa kostym: Kicki Ilander ("Tjuvarnas jul - Trollkarlens dotter"), Cilla Rörby ("Gentlemen"), Julia Tegström ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron").
Bästa ljud/ljuddesign: Hugo Ekornes och Per Nyström ("Gentlemen"), Andreas Franck ("The quiet roar"), Andreas Franck, Erlend Hostad och Gisle Tveito ("Turist").
Bästa mask/smink: Susanna Rafstedt ("Tjuvarnas jul - Trollkarlens dotter"), Linda Sandberg ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron"), Anna Carin Lock och Anja Dahl ("Gentlemen").
Bästa originalmusik: Mattias Bärjed och Jonas Kullhammar ("Gentlemen"), Hani Jazzar och Gorm Sundberg ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron"), Erik Enocksson ("The quiet roar").
Bästa scenografi: Ulf Jonsson, Nicklas Nilsson, Sandra Parment, Isabel Sjöstrand och Julia Tegström ("En duva satt på en gren och funderade på tillvaron"), Pelle Magnestam ("Tjuvarnas jul - Trollkarlens dotter"), Linda Janson ("Gentlemen").
Bästa kortfilm: "But you are a dog", "Min vän Lage", "Still born".
Bästa dokumentärfilm: "Lgh+bil+allt jag har och äger", "Om våld", "Ute på landet".
Bästa utländska film: "Boyhood", "Ida", "Två dagar, en natt".
11107 inlägg
för
11107 inlägg
jag hejar på peter andersson i flugparken.
jag hejar på fredrik wentzel the quiet roar.
216 inlägg
för
216 inlägg
Turist kommer nog att ta hem det här...
11107 inlägg
för
11107 inlägg
jag önskar dom kunde slå ihop sverige, danmark, norge, finland och island och ha en gemensam filmgala. blir för klent med bara sverige och tre nominerade filmer.
216 inlägg
för i svar på bonks inlägg
216 inlägg
Det vore något! Oscarsgalan har ju T.E.X 8 nominerade filmer och våra grannländer gör oftast bättre filmer än oss.
11107 inlägg
för i svar på adamovitchs inlägg
11107 inlägg
ja jag tycker det, skulle nog få lite mer tyngd också om det blev en stor nordisk gala och göra det hela mycket mer intressant... då blir det ju en slags tävlan mellan länderna också, att se stora svenska filmer gå upp mot danska t ex, ja dom skulle väl för all del kunna ta med tvserier också, en slags nordisk golden globes kanske
1020 inlägg
för
1020 inlägg
Blir nog att kolla lite smått iallafall, vet inte om jag ser hela. Har bara sett en svensk film och det är "Turist". Hoppas och tror nästan den vinner bästa film. Har dock sett alla utländska. Inte så många, men alla är bra filmer! Blir intressant men tippar nästan "Boyhood" där (4,5 på kritiker.se), finns nog en liten chans att "Ida" tar hem det  möjligtvis (4,2 på kritiker.se).
216 inlägg
för i svar på bonks inlägg
216 inlägg
Tv-serier vore kul, typ blå ögon mot bron.
1020 inlägg
för
1020 inlägg
"Två dagar, en natt" vann bästa utländska. Lite förvånande. 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
ser nu att den går live på svtplay.se
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Jag gillar namnet "En duva satt på en gren och funderade på tillvaron" :P 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
mkt vinster till turist foto, klipp, manliga huvudroll och regi
215 inlägg
för
215 inlägg
Kul att Östlund äntligen fick vinna lite priser (och dessutom över Roy Andersson). Turist är en av de bästa filmerna jag sett från förra året. 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden