1753 inlägg
för
1753 inlägg
Dags att kicka igång en spoilertråd för Christopher Nolans "Tenet"!

Vad tycker ni om hans senaste? Håller den ambitiösa visionen hela vägen? Vid vilken scen slutade du hänga med? Är den platt och humorlös som en del recensenter har sagt, eller spektakulär och episk? Vilken är favoritscenen? Tyck till nedan. 
342 inlägg
för
342 inlägg
det är gulligt att du fortfarande tror att det finns potential till diskussion på forumet. 
725 inlägg
för
725 inlägg
Har inte sett filmen men gissar på att jag skulle sätta en trea. Bra action men trista karaktärer, cool premiss också. 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
Jag har inte sett filmen men att den är humorlös är väl inget konstigt eller? Det är ju Schindlers List också
896 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
896 inlägg
Är inte hela Nolans karriär rak mun = recensentens kranvatten.
Vi vet väl vid det här laget vilka "Boys will be boys" snubbar som höjer hans filmer
till oproportionerliga skyar. Samma Troglodyter som plockar upp gitarren på förfester när ingen bett om det för att spela Blink 182 låtar.  
14 inlägg
för
14 inlägg
Skrev en massa frågor på ett annat forum jag hänger på så ställer dom här så kan ni försöka hjälpa mig att förstå filmen bättre :D


  1. 1. Hur funkar exakt inverteringen när dom ska gå back i tiden? Om dom ska ändra något som hände för en vecka sen, måste dom vara i inverterad tid i en vecka så att tiden kan backa en vecka?


  2. 2. Hur kan The Protagonist egentligen vet att Kat verkligen var i fara precis i slutet av filmen? Jag förstår att han lyssnar på samtalen hon lämnar men betyder inte det att han behöver vara i den inverterade tiden hela tiden för att kunna veta? Även om hon skulle ha blivit dödad och han får reda på det en vecka senare behöver han bara gå tillbaka en vecka och rädda henne. Men i scenen är han i den normala tiden, så han måste ha varit i den inverterade tiden, hört meddelandet och sen gått tillbaka till normala för att sen stoppa mordet. Men är det inte redan försent då? Har jag missat något enkelt här?


  3. 3. När Neil hjälper The Protagonist i hålet när dom ska försöka ta uppfinningen så ser han i inverterade tiden att Sators kumpan lyckas fly med uppfinningen så Neil förstår att dom misslyckades. Allt som händer därefter är ganska förvirrande för mig i vilken ordning han gör allt.


Utan någon viss ordning så gör han följande saker:

-Han tar en bil i normala tiden för att försöka stopp The Protagonist att gå in i hålet genom att tuta på dom
-Han blir skjuten i huvudet i inverterad tid
-Han öppnar upp dörren med sin lockpick och sen springer därifrån i inverterad tid

  • Han tar bilen och slänger ner repet för att hjälpa dom att fly från expositionen i normal tid



I vilken ordning gör han allt? Jag försöker få ihop det men jag kan inte.


  1. Hur lyckas dom påverka dom inverterade föremålen i början när The Protagonist får lära sig allt? Han är i normal tiden men lyckas ändå påverka det inverterat. I resten av filmen är det bara i den inverterade tiden dom gör saker inverterat. Fight scenen när The Protagonist slåss mot sig själv är jag osäker på om han slåss inverterat fast att han är i den normala tiden. Lite osäker där.


2 inlägg
för
2 inlägg
3 av 5. Gillade storyn och fattade den, egentligen väldigt simpel. Men hade velat ha en tydligare slutpunkt och mera av händelse. Hade varit kul om kenneth branagh spelade en äldre robert pattinson.
1753 inlägg
för i svar på 20041s inlägg
1753 inlägg
Bra frågor, 20041. 

1. Ja, de behöver vara inverterade i en vecka. Allt går i realtid. Så länge satt de på skeppet tillbaks mot Oslo. 
2 och 3. Ju förr man accepterar att man inte kommer greppa "Tenet" fullt ut, desto bättre. Det är som filmer om tidsresor. They don't make sense! (We still love them though.)
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Det är underhållande bioupplevelse, men det går inte att komma från att han har prioriterat det filmiska än rim och reson. Men mitt råd är att lägg inte ner för mycket tid och energi och försöka förstå varför en del saker händer och varför en karaktär använder vänsterhanden när denne är högerhänt. Själv har jag inget behov att få allt förklarat in i minsta detalj.

Det här är en av de filmer som har omtittningsvärde så ska bli spännande att få göra det så småningom.

Betygsmässigt är det en trea, varken mer eller mindre. Däremot kan jag förstå både högre och lägre betyg, för det är en sån film.
2 inlägg
för
2 inlägg
komplett rulle! 5/5, ruggigt bra scener, bra filmat, kanon musik och genomtänkt, Nolan är ett geni! 
11107 inlägg
för
11107 inlägg
om filmen är lika dålig som trailer, och det är den sämsta trailer jag nånsin sett, då är det illa.
166 inlägg
för i svar på it was ya boy (long time ago) s inlägg
166 inlägg
Men om du anser att potentialen är låg till diskussion i forumet, vad gör du då här? 
2 inlägg
för
2 inlägg
Tyckte filmen var fantastisk! Kritiken mot att karaktärerna inte är utvecklade struntar jag fullt i! Detta är, som många påpekat, inte en film där karaktärerna står i fokus utan handlingen och iden om att visa oss något vi aldrig sett tidigare och för mig funkar det utmärkt! Tyckte dessutom sista scenen va otroligt emotionell så brydde mig gjorde jag absolut ! 10 av 10
34 inlägg
för
34 inlägg
Tyckte första halvan var rentav dålig och behövde trimmas ner rejält. Andra var väl dock bättre men filmen är överlag helt för lång, fast samtidigt är det alldeles för mycket som händer på ganska kort tid. Tycker man borde fokuserat på mindre delar av idéen som den fantastiska delen när de slogs mot sig själva på flygplatsen. Och som vanligt i en Nolan film så är det för mycket information som ges ut under snabbt tempo och det blir alldeles för svårt att hänga med. Efter en tittning är Tenet lite för överambitiös i mitt tyckte och endast delar av en häftig grundidé funkar.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden