Okej, i en tid när vår entusiasm egentligen tampas med att försona att Nintendo gått i bräschen för att höja grundpriset på “somliga spel” (läs “Mario Kart World”) till uppåt 80 euro och mer så förändrar det branschen inte precis till en plats lättare för plånboken.
Långköraren om taxeringen på “utländska varor” i USA ska vi kanske inte ens tänka på vad den kan ställa till med. Inte heller det svenska väntade priset för en Switch 2 och en digital ”Mario Kart World”-burgare på köpet, på cirka 7500 kr är ett enkelt piller att svälja i allmänt bistra ekonomiska tider.
Likaså är det mycket med själva avtäckandet av konsolen som hade läckt långt innan avtäckandet tidigare i år – den stora överraskningen visade sig vara C-knappen, en knapp som låter spelare videochatta med sina kamrater i en Discord-liknande app genom själva konsolen.
Men. Det finns också varierade ämnen att vara förtjust över. Gamecube-spel gör en potentiellt storstilad åter-entré med tillhörande ergonomisk handkontroll och det kommer finnas mängder med tredjepartstillverkare som fyller ut spelbiblioteket redan från lanseringen. Vi kan ha fel – men om ryktena stämmer ser de kombinerade hårdvaru- och mjukvarutillverkarna på Nintendo ut att ha bidat sin tid för att vi ska ha ett gäng helgjutna upplevelser framför oss.
Så här tänker vi med 10 saker vi ser fram emot med Nintendo Switch 2, se om du håller med!
10. Förbättrade kontroller utan drifting
De nya kontrollerna må inte ha den åtråvärda lösningen hall effect-sensorer, men ska vara av “mycket hög kvalitet” enligt Nintendo själva och de som provat dem, och man ska tydligen ha ägnat många månader på forskning för att eliminera problemen med drifting på Nintendo Switch 1-kontrollerna.
De gamla problemen gick ofta så långt att Nintendo fick riskera rättegång både en och två gånger – men nu ser man alltså fram emot nya tider. Rumble i de magnetiska Joy-Cons modell 2 ska inte heller vara lika högljudd som sina äldre syskon-kontroller, och Nintendo Switch Pro Controller 2 ska äntligen innehålla ett hörlursuttag.
9. Vi får äntligen spela som ko i ”Mario Kart World”
Någon på Nintendos utvecklar-team fattar det viktiga. Utvecklaren Masaaki Ishikawa sa det bättre än någon annan, om spelbara karaktärerna NPC-karaktärerna Cow och Cheep-cheep:
– I synnerhet kon är en omistlig karaktär i Mario Kart-serien.
8. Uppgraderingar till tidigare Switch 1-spel
Shigeru Miyamoto själv kunde inte låta bli att prata om det, trots PR-munkavle. Somliga spel som “Breath of the Wild” och “Tears of the Kingdom” känns extra lyxiga och förmånliga – dels då priset för vardera uppgradering (cirka 10 euro) absorberas om man är del av det tillhörande Nintendo Switch Online-medlemskapet, men också att uppgraderingen i prestanda och upplösning verkar vara mer än behövd i just dessa krävande open world-spel.
I andra äldre spel som ”Pokemon Violet” och ”Scarlet” verkar uppgraderingarna inte lika uttalade, även om alla uppgraderingar av ett tekniskt slag är välkomna där. Det återstår att se hur många andra äldre Nintendo Switch-titlar som kan åtnjuta både utökat innehåll (som ordentligt utökade “Kirby and the Forgotten Land”), biffigare prestanda (som i Zelda- och Mario-spelen som släppts på Switch) – och framförallt i vilken prisklass uppgraderingen lär hamna kring. Vi hoppas Nintendo ser värdet i att vara konsumentvänliga, inte minst under det kanske redan krävande året 2025.
7. Ny spelmekanik i välkända serier
”Donkey Kong Bananza” är tillsammans med ”Mario Kart World” de få helt nya spel vi redan har insyn i.
”Donkey Kong Bananaza” har inslag som att du kan förstöra stora delar av den steniga level designen på jakt efter juveler och nya sätt att navigera, medan ”Mario Kart World” har sitt Free Roam-läge där du sömlöst ska kunna åka mellan olika sektioner i den öppna racingvärlden. Vilka fler Nintendo-spel skulle inte kunna dra nytta av stora idéer och mer prestanda?
6. Nintendos klassiska licenser med nytt liv
De senaste två åren efter släppet av ”The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom” har kanske inte precis dominerats av exklusiva storsäljare på Nintendos åldrande konsol. Trots ljusglimtar här och var har det snarare varit ett tillfälle för Nintendo att låta fans återupptäcka titlar från Wii och Wii U-eran i nya förpackningar.
Nu torde alltså tiden vara mogen för ett nytt ”Animal Crossing” att ha påhittiga nya sätt att vara sociala. Eller ”Super Mario Odyssey 2” som levererar ett paket med en öppen-värld likt det korta tillägg-spelet på “Super Mario 3D World”. Kanske är det nu vi får ett ”Wario Ware” som verkligen tar konceptet minispel till sin absoluta gräns – och kanske, kanske, vågar man hoppas på en uppföljare till Nintendos märkliga ”Wii Music”? Vi håller tummarna.
5. Möjligheten att spela med muskontroll
Strategispel och förstapersonsskjutare, många är de genrer som traditionellt villhöver lite mer precisa kontrollmetoder än handkontroll.
Både ”Civilization” och Id Softwares varierade skjutspel hade ett väl snitslat hem på Nintendo Switch 1 – men ifall Nintendos löften om att kunna använda Joy-Cons som en mus infrias med råge så öppnar det upp för en mer naturlig hemvist för dessa mer pc-dominerade genres, inte minst i internutvecklade “Metroid Prime 4: Beyond”. Och rykten florerar om ett nytt ”Mario Paint”, spelet som ursprungligen sålde in musen till 90-talets Super Nintendo-konsol.
4. En förbättrad Nintendo eShop
Okej, den här punkten är egentligen kopplad till ett första slags sorgebesked när det stora Kyoto-bördiga företaget bekräftat att musikaliska teman inte ser ut att återvända till den Switch 2:s kommande Nintendo eShop.
Men! Utöver det kan det bara bli bättre. Nintendo Switch drogs till slut med ett överflöd som gjorde att hela butiken tog ovanligt lång tid bara för att ladda in nya avdelningar. Hade du dessutom en önskelista som bestod av för många spel? Välkommen att ladda om den listan flera gånger innan den gick att se slutet på. Nintendo är förstås inte heller ensamma om att bli hårt ansatta av shovelware och dussinspel med enklare pusseltema och AI-bilder. Men effekten för Nintendos lilla eShop har varit extra märkbar i en digital butik som ursprungligen aldrig var gjord för att hushålla de tusentals med spel som nu gör att bläddringen haltar fram.
Förutsättningarna är goda, när Nintendo själva verkar ha insett att de redan på Switch 1 kan förändra hur listorna är uppbyggda för att lyfta fram andra spel än produkter med AI-skräp .Så alltså, en ny eShop behöver inte uppfinna hjulet igen. Den behöver bara rulla som vi hoppas ett hjul brukar göra.
3. Små personliga touches av ljud här och var
När du hämtat dig från att Nintendo eShop inte kommer ha musik den här gången heller, kan man ändå kanske glädja sig åt små inslag som att små påskägg med ett musikalisk skala spelas opp när kontrollerna är länkade med L/R-knapparna på Nintendo Switch 2. Udda? Ja. Och mycket välkommet.
2. En chans för Nintendo att få en plats vid prestanda-bordet igen
Samtalen kring sviktande prestande på den åldrande Nintendo Switch står som spön i backen och det är ibland lätt att glömma att konsolen bygger på hårdvara som inte var splitterny ens 2017 när den släpptes.
Efter att hela världens prestandaexperter på Digital Foundry fått säga sitt verkar det troligt att vi kan tolka förhandsgissningar på prestandan för Nintendo Switch 2 som följande:
Om man ska höfta det är det kanske inte fel att säga att prestandan ser ut att landa någonstans strax under en Xbox Series S eller jämförbar med laptop-grafiken på en Nvidia RTX 2050 – men då har maskinen ännu inte fått visa vad den går för i Switch 2-specifika spel ännu, utan vi får döma efter video, speltester och information som är tillgänglig innan konsolen ens släppts i handeln.
Man kan argumentera för att Xbox Series S gjort utvecklare mer vana till att ha en slipad version av flera av de senaste grafiktunga spelen, något som kan komma till nytta inte minst när en tidigare flitigt använd grafisk riktlinje som “Cyberpunk 2077” vid en tidig anblick verkar se riktigt skapligt ut i bild och rörelse på Nintendo Switch 2.” Cyberpunk 2077″ är också en av få tidiga spel på Nintendo 2 som varit offentliga med att super scaling-verktyget DLSS kommer till stor nytta.
Det återstår att se hur dessa krävande open world-äventyr ser ut och känns att spela på Nintendo Switch 2- men det båda alltså mycket gott för framtiden när också andra grafiska powerhouse-titlar som Red Dead Redemption 2 ryktas komma till Switch 2.
1. Det vi inte kan vänta oss
Så är överraskningarnas tider förbi, när också konsolen på många sätt hittills ser ut som en designmässig iteration på det redan fungerande konceptet med Switch 1? Jag är villig att satsa på min hatt på att vi har mer att se fram emot, saker vi ännu inte vet smaken, formen eller namnet på.
När Switch 1 anlände tidigt år 2017 var vi många som först var ovetande om Nintendo riskerade att upprepa de svalare framgångarna med sin föregångare, Wii U. Men med tiden, och med ett löjligt välpolerat lanseringsspel i ”Breath of the Wild” och en löjligt vinstdrivande deluxe-version av ”Mario Kart 8”, lyckades man vinna konsumenters intresse världen över, med försäljning på mer än 152 miljoner Switch konsoler. Det hade nästan varit omöjligt att förutse, och flera “erkända tyckare” tvivlade redan då.
Den konsol som Nintendo Switch 2 enklast kan jämföras med på ett förhandsstadie är kanske 90-talets Super Nintendo. Super Nintendo ansågs dyrt när det kom, jämfört med Nintendo Entertainment System. I slutändan sålde SNES inte i närheten av lika mycket som den en gång så framgångsrika NES och Famicom som anlände på 80-talet innan. Men spelen som skapades till Super Nintendo överraskade, hade fler färger än vi kunde räkna på CRT-skärmar och byggde designfundament i plattformsspel, genren ”Metroidvania”, japanska rollspel, påhittiga actiongenres och mer – som moderna titlar lutar mot än idag.
Så jag ber inte om mycket. Men ge oss gärna några stycken fler designmirakel.
Dev Karnal Fridén
Läs också: Analytiker: Switch 2 blir den största konsollanseringen genom tiderna
Läs också: Här är alla 21 spel som släpps till Switch 2 vid lanseringsdagen
