Vilket betyg ger du The Rise of Skywalker?

6 Röster
9 Röster
20 Röster
20 Röster
12 Röster
Rösta
(9%)
1
Rösta
(13%)
2
Rösta
(30%)
3
Rösta
(30%)
4
Rösta
(18%)
5
1753 inlägg
för
1753 inlägg
Här är det fritt fram att diskutera "Star Wars: The Rise of Skywalker" med spoilers.

Vad tyckte ni om trilogins och sagans avslutande del? Vad var bra och mindre bra? Hur känner ni inför Reys sanna identitet, Carrie Fishers farväl och Kylo Rens vändning? Vi ser fram emot en intressant debatt! (Som alltid, håll en god ton och respektera andras åsikter.)
4 inlägg
för
4 inlägg
Jag tyckte den var riktigt bra faktiskt. Gick in med hyfsat höga förväntningar och klev ut sjukt nöjd. Reys sanna identitet gillar jag, förklarar varför hon varit så himla stark från första början (tex att hon vann över Ben/Ren i FA). Jag hade dock helst velat att hon faktiskt gick över till mörka sidan, men hade blivit en svår påse att knyta ihop.. Gillade dock att filmen i sig kändes mycket mörkare rent generellt. Scenen då Kylo åker till Palpatine för att döda honom var ruggigt bra. 
Rens vändning har jag väl inte något emot, då man sett sedan FA att han egentligen inte vill vara ond, tycker dock de kunde skippat kyssen mellan Rey och honom. Jag hade gärna sett Rey fixat sitt gula lasersvärd innan hon åkte och mötte Palpatine så man fick se de i aktion (då de enligt mig är det absolute fetaste färgen). Jag hade gärna sett lite mer av Knights of Ren då dem knappt har varit med överhuvudtaget.
Slutscenen fick jag lite rysningar av när hon säger att hon är en Skywalker.
Carries farväl gick väldigt fort fram tycker jag, dom kunde gjort de lite "finare" men det är nog inte så enkelt.
Jag är riktigt nöjd med hur de avslutade denna trilogi, sett väldigt mycket negativt om den och förstår inte riktigt varför. Kanske för att läckorna var 99% sanna? Jag vet inte. Jag är klagar inte iallafall!
10 inlägg
för
10 inlägg
Efter 42 års väntan avslutas sagan om familjen Skywalker I en galax långt långt bort. Filmen lider väldigt mycket av att knytta lösa trådar från The Last Jedi samt att J.J. Abrams måste krämma in en helt NY trilogi på 2,5 timme. Alla scenerna med Leia känns inte bra alls. Det är tack vare Rain Johnson envishet att inte ändra sin vision efter att Carrie Fisher dog, som gör att TROS lider av så mycket bristande karaktärsbyggnad. Jag har både ljusa och mörka konflikter om filmen. Allt känns väldigt amerikanskt och safe. Inga risker utan det är hela resan igenom på gränsen att till slut bli en kramfest och alla är glada och sjunger chub chub. 

Rey blir männsklig och inte någon övernaturlig super jedi som många fruktade. Namnet lever dock kvar som en titel. Som exempelvis Ren och Darth inom Sith då blir nu namnet Skywalker en titel inom jedi. Kaylo är bara lika tragisk som sin farfar Anakin i prequal trilogin. Det bästa med filmen är allt med Ian McDiarmid. Han verkar ha mer roligt här än någon annan film i sagan. Jag ser fortfarande hela trilogin nu som en mardröm som Obi-Wan kommer vakna upp från I sin tv-serie. 

Om detta är slutet så har de bara skapat fler frågor och större story konflikter än The Last Jedi. Disney gör inte rymd opera utan menningslös cashgrab och försöker rädda en sjukande skepp som kostat dem miljarder. Men om du gillar skamlös cgi action utan story så är detta för dig 🤪
2 inlägg
för
2 inlägg
Jag är ganska nöjd trots att det var ganska forcerat avslut. Gillar hur Rey har växt och blivit lite mörkare samtidigt som hennes krafter ökat. Maffig action och en hel del rysningar. Häftigt slut när Rey åker tillbaka till Tatooine och tar namnet Skywalker.
JJ hade ett otacksamt jobb att städa upp efter klåparen Rian som var tvungen att förstöra allt ca 1min in i Last Jedi. Trots detta knyter han ihop allt på håret. Tror dock att hela serien hade varit mörkare/bättre om JJ varit vid rodret hela vägen och behållit mystiken och förväntningarna från Force Awakens. Det var perfekt upplagt till Rian......men icke. Man undrar hur tankegången var hos Disney när de bestämde sig för att ha olika regissörer för varje del i en så fankänslig saga. Ingen känsla alls.
2 inlägg
för
2 inlägg
En klart bra popcornfilm, och bättre än förväntat med tanke på en del recensioner. Det är överlag osannolikt mycket gnäll om Star Wars-filmerna - det är trots allt kommersiell underhållning det handlar om. Alla kan inte få allt de vill ha i varje film.
1680 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
1680 inlägg
Abrams gör det bra, och valet att låta Palpatine vara skurk och Reys farfar är genialiskt och förklarar massor. Det blir ett perfekt avslut när Rey på slutet väljer att tillhöra familjen Skywalker. En fantastisk scen.

Sen känns filmen lite för stressad. Kanske jag kan vila lite mentalt och njuta mer av Reys mentala resa vid en andra titt när jag redan vet vad som händer. För det finns inga direkta andningspauser. Vad gör ens Finn i denna filmen? Poe blir general och ledare? Grabbarnas handling swishar förbi så snabbt att man inte riktigt vet varför de är där. Och man borde ägnat mer tid åt Leias bortgång helt klart. En ceremoni och ett hedrande avsked inför massorna hade väl inte varit opassande när ens ledare för de senaste 20 åren avlider och en ny tar vid.

Duellen på vattnet dock... wow! Magisk. Men slutstriden i rymden, oväntat lam. Kampen mellan Palpatine och Rey är bra, men det ändå aldrig riktigt spännande. Man vet ju hur det kommer gå. Där lyckas tyvärr inte Abrams nå upp till den episkhet som Johnson gjorde i The Last Jedi. Striden mot walkers är överlägsen på alla sätt i mina ögon. 

Jag håller även med om att kyssen på slutet var totalt onödig och lite malplacerad. En hård omfamning hade varit bättre, och på sätt och vis tycker jag det var synd att Kylo Ren dog. Det kändes lite som en nödlösning för att hinna avsluta hans resa. Synd då de för min skull gärna kunnat slopa Finn helt i denna film  och utforskat Kylo Rens liv lite mer.

Vad var det förresten Finn skulle säga till Rey som vi aldrig fick reda på? Njae, är det något som varit dåligt i denna trilogi är det på kärleksfronten. Bidde inget av någon relation, så då kunde de lika gärna slopat de fumliga små försöken.

Summa summarum är jag nöjd men inte helt tillfreds. 3/5.
229 inlägg
för
229 inlägg
Nä det här var väl inte någon höjdare. Filmen lider dels av problemen den ärver från föregångarna, som framförallt bottnar i att man aldrig hade en gemensam plan eller tydlig riktning med vart storyn och karaktärerna skulle gå. Den försöker reparera detta men det framstår som trötta och förutsebara efterhandskonstruktioner som existerar för att de vill ha fan service och är rädda för att göra folk besvikna - vilket gör folk besvikna. 

Sedan behöver ju uppenbarligen någon berätta för Abrams och Co att "less is more". Har Hollywood glömt det? Den här filmen expanderar på ett onödigt sett, Palpatine behöver inte komma tillbaka, det tar bara fokus från Kylo Ren och förvaltar arvet från The Last Jedi på ett dåligt sätt. Varför måste man leva på gamla meriter och fan service? Gör något substantiellt för fan. 

Att Rey är Palpatines barnbarn är sån uppenbar efterhandskonstruktion och ett slag i ansiktet på briljansen i att Rey, med all mystik, spekulation och uppbyggnad, INTE är släkt med nån eller ska ha nån jävla koppling till någon tidigare karaktär. Låt henne och den här trilogin vara sin egen story och stå på egna ben, är det för mycket begärt. Det finns inget syfte med att hon ska vara hans barnbarn, det är så random och så mycket rövslickeri flr The Last Jedi-haters att jag bara orkar inte med det. Sjukt tråkigt. Om man nu måste ha med Palpatine, kunde det ha räckt med att han kände hennes styrka och därför såg henne som ett hot. 

Jag tycker att man hantera Leia bra givet de dåliga förutsättningarna man hade. Jag tolkade det hela som att hon dog för att rädda sin son, som sedan i sin tur dog för att rädda Rey, vilket jag gillade (även om jag gärna hade sett ett annat avslut för Kylo Ren än att blir en ny Vader och såklart måste bli god i slutet av oklar anledning). Första lasersvärdduellen var snygg när Kylo och Rey befann sig på olika platser, riktigt coolt och snyggt visuellt. Gillar att de behöll den mentala kopplingen mellan Rey och Kylo från The Last Jedi och att man kan övervföra materia genom the force. När Rey gav Ren lasersvärdet på samma sätt i slutet var också sjukt snyggt. 

Känns som att både Finn och Poe hamnar i skymundan, inte mycket character building direkt. Vad var det Finn skulle säga till Rey? Hela Knights of Ren var ju också wasteade, ingen hade ens någon replik. 

Den här filmen hade kunnat knyta ihop den här trilogin genom att fokusera på hur karaktärernas resa ska utvecklas och/eller avslutas. Istället väljer dem att slicka arga fans röv och leva på referenser, callbacks, onödig och billig fan service. Man lever på gamla meriter och kommer inte med något nytt eller substantiellt. Det är ett desperat försök att göra fans nöjda efter The Last Jedi och få alla att känna nostalgi istället för att förvalta storyn från de tidigare filmerna. Det är Star Wars extra allt, rörig och snabbt äventyr som visserligen är underhållande men rent storymässigt skjuter filmen sig själv i foten. Besviken. 
229 inlägg
för i svar på FamilyGuys inlägg
229 inlägg
Kan tillägga att jag verkligen ville älska den här filmen. Är det någon film jag verkligen ville älska precis innan jag såg den är det denna. Men filmen saknar emotionell tyngd och en bra story för sina karaktärer och det funkar inte. 
4 inlägg
för
4 inlägg
Med de förutsättningar de hade på grund av TLJ, som jag inte gillade, är det här det absolut bästa de kunde göra. Det var full fart men hade de sänkt farten bara lite så hade det blivit trist. Det fanns ingen chans att de skulle kunna komma nära 80-talets storhet, men alla prequels blåste de förbi. Bra räddat av målvakt Abrams. Skönt att det är slut. 

Det är något fel på det här kommentarsfältet på mobil. Om man ändrar någonstans hoppar markören iväg till fel ord. SJUKT IRRITERANDE!
2 inlägg
för
2 inlägg
Jag tycker filmen var på gräns till usel. Framför allt tycker jag att hela den här trilogin är onödig. De borde gått för en ny storyline från första början, den enda karaktär jag tycker är nyskapande är Kylo Ren, han borde ingått i en annan del av rymdsagan än att vara son till Leia. 
32 inlägg
för
32 inlägg
Ett par saker som jag tog med mig ifrån filmen. 

-  Rey och Kylo är fullständigt briljanta i den här filmen. 

-  Humorn fungerade bättre än i TLJ

- Sättet man använder sig utav Leia och även sättet man tar bort henne på är jätte bra. 

- Pryde borde ha varit med redan i TFA istället för HUX. 

- Storyn som sådan är bra. 

- Fanservicen balanserar verkligen mellan för mycket och tillfredsställande. 

- Lite tveksam till hur man "läker" folk med kraften. 

- Det hade inte skadat med ytterliggare bakgrundsinfo kring HUR Palpatine kunde komma tillbaka. 

- Tempot är för högt. Vi hade nog tjänat på att få återhämtat oss en aning. 

- Jag gillar verkligen TLJ, men så här i efterhand kan jag ändå känna att trilogin som helhet hade tjänat på att haft JJ som regissör all the way. 

- Saknar lite fler emotionella delar. T.ex förlust av någon oväntad karaktär.
229 inlägg
för i svar på NilsLs inlägg
229 inlägg
Håller med i det mesta, förutom att nivån av fan service är på tok för hög. 
32 inlägg
för i svar på FamilyGuys inlägg
32 inlägg
Ja, vissa grejor är alldeles för mycket och behövdes inte. Tänker bla på när Luke lyfter upp sitt skepp som force ghost och när chewie får medaljen av maz
229 inlägg
för i svar på NilsLs inlägg
229 inlägg
Ja herregud, sätt bara och tänkte på redlettermedia "Remember this great moment from the old films? Well HERE IT IS AGAIN"... :(
-1 inlägg
för
-1 inlägg
Många frågor hade man bland annat hur hade kylo blivet så oerhört stark me sina krafter, kyssen i slutet va en av de mest dåliga sluten ja har sett på länge..

Enda riktiga bra va när han solo dök upp 
1680 inlägg
för
1680 inlägg
Att den nya trilogin nyttjar fler krafter än vad tidigare filmer gjort älskar jag. I spelen har ju utökade krafter som Force Projection (som Luke använder i TLJ) och Force Heal som både Kylo Ren och Rey använder sig av i denna film, varit ett högst vanligt inslag. Att både Rey och Kylo Ren är kapabla att lära sig saker som är svåra kan ju förklaras med Palpatines ord, att de är en sällan skådad Force Dyad, när två force användare kan använda varandras styrkor gemensamt för att bli bättre än var för sig. Det är ett nytt begrepp men jag hoppas att görs det fler filmer (om säg 10 år) så kommer man utforska kraften ännu mer.
2 inlägg
för
2 inlägg
Med tanke på utgångspunkten efter Ep8, så gör JJ ett helt ok jobb. Alla tveksamheter med Ep9 skulle enkelt kunna undgås om inte Johnson så fatalt förstört utgångsläget. Övergripande problemet är ju att Disney inte hade en övergripande story för trilogin som de olika regissörerna skulle följa. Så sjukt att inte Disney kunde förvaltat Star Wars bättre än de gjort.
570 inlägg
för i svar på Alexander Kardelos inlägg
(inlägget har redigerats)
570 inlägg
Om vi bara talar om Skywalkersagan, så är Episod IX min favorit. Om vi tar med samtliga filmer, inklusive den animerade The Clone Wars (2008), så är min favorit fortfarande Rogue One. Därför får Episod IX bara en stark fyra av mig.

Alexander Dunerfors Kardelo
Vad tyckte ni om trilogins och sagans avslutande del? Vad var bra och mindre bra?

Man kan tycka olika (det var intressant att läsa allas åsikter i denna tråd i stora drag) och man kan ändra åsikt i efter hand. Men eftersom jag inte är en cineast och ett "äkta" Star Wars-fan (nej, jag har inte och tänker inte spela Knights of the Old Republic som jag inte tycker har något med den "riktiga" Star Wars att göra, och jag kommer inte att försöka skaffa mig möjligheten att titta på The Mandalorian), så tycker jag givetvis annorlunda än er.

Jag ska försöka skriva kortfattat, men det är inte lätt.

Vad tycker jag om trilogin: Att den avslutades bra med Episod IX. The Force Awakens bjöd på nostalgi men egentligen ingenting nytt förutom nya namn. Disney kunde egentligen lika gärna göra en nystart av serien. The Last Jedi försökte göra nya saker som i slutändan polariserade fansen. Personligen var jag varken positiv eller negativ till den, men när jag såg den efter Carrie Fishers bortgång tyckte jag då att karaktären Leia Organa kunde ha "tackats för sig".

Vad var bra: Att det var actionfyllt. Det var lagom mycket skämt och inte för mycket snack (som i originaltrilogin; jag är som sagt ingen cineast och är inget fan av "snackiga" filmer). Jag tycker att jag kunde hänga med bra trots att jag bara hade sett The Force Awakens och The Last Jedi en gång, och jag har inte läst all extra material inför den avslutande delen. Alla gillar inte J. J. Abrams "efterhandskonstruktion" efter "katastrofala" The Last Jedi. Men jag uppskattar hans resultat.

Vad var mindre bra: Att vissa saker som marknadsförts inte har lika stor roll i filmen som man hade hoppats på. The Force Awakens presenterade konceptet med eldkastande stormtroopers (som bara utnyttjades i en scen) och Captain Phasma (som inte var så bra som man hade trott). Nu har man Rocket Troopers (flygande stormtroopers som bidrog till det ökända internetmemet "they fly now!") och Sith Troopers (röda stormtroopers). Rocket Troopers användes också bara till en scen, medan Sith Troopers mer eller mindre syntes till mot slutet. Ska man behöva spela Star Wars: Battlefront II (2017) för att "få ut något" av alla dessa stormtroopervarianter?

Alexander Dunerfors Kardelo
Hur känner ni inför Reys sanna identitet?

Jag hade ingen större reaktion. Att hon var en Palpatine kan upplevas som en forcerad efterhandskonstruktion, dock en logisk sådan. Men samtidigt hade en amerikansk journalist redan 2016 gissat på att Rey var en Palpatine genom att analysera smådetaljer i The Force Awakens. Så hade J. J. Abrams redan planerat från början att Rey skulle ha varit en Palpatine? Jag vet inte, och jag tänker inte fördjupa mig mer i det eftersom Star Wars är bara underhållning.

Jag rekommenderar er alla att läsa den tre år gamla artikeln. Jag tror att den indirekt måste ha påverkat min uppfattning när jag såg Episod IX. Men vänligen observera att jag hade blivit spoilad långt innan jag läste artikeln.

Alexander Dunerfors Kardelo
Hur känner ni inför Carrie Fishers farväl?

Regissören hade en svår uppgift framför sig, men lyckades rätt så hyfsat med sin lösning. Men trots att han sagt att de inte skulle digitalt använda Leia (på samma sätt som i Rogue One) så fick vi ju ändå en scen med en föryngrad Mark Hamill och Carrie Fisher. Kanske valde Abrams att hedra Carrie Fisher genom att inte använda den digitala tekniken (så mycket), men för handlingens skull tycker jag att man borde ha gjort det. Många har klagat på digitala Moff Tarkin i Rogue One, men jag var nöjd med resultatet.

Alexander Dunerfors Kardelo
Hur känner ni inför Kylo Rens vändning?

Hans död var ett logiskt avslut. Jag gillade inte honom sedan han tog död på sin egen far (som visserligen var Harrison Fords önskemål, men ändå) så för mig var han redan bortom räddning. Visst, han rentvådde sig själv men det var endast tack vare en kombination av Leias uppoffring, Solos uppmuntran och att Rey hindrade honom från att dö mha Kraften. Så det var endast logiskt att han offrade sig själv för Rey. Ett liv för ett liv.

Kändes kyssen forcerad? Nej, det tycker jag inte. Om det var menat att Ren och Rey hade känslor för varandra (det fanns redan tecken på det i The Force Awakens), så varför inte?
1680 inlägg
för
1680 inlägg
Stormtrooper: Grymt inlägg. Kul med länken till 2016 artikeln om Rey teorin. Snyggt gjort av den journalisten att se det redan då.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden