Recension: Blade Runner 2049 (2017)

En visuell triumf värd 35 års väntan

Science fiction-estetiken är den mäktigaste jag har upplevt på en bioduk, och en film kan knappast laddas med mera atmosfär.  Men det som gör att ”Blade Runner 2049” nosar på omedelbar klassikerstatus är att den på ett självklart sätt fördjupar och expanderar originalfilmens värld utan att någonsin göra avkall på en egen, självständig existens.

Publicerad:

Uppföljare som klarar det eldprovet lika elegant är medlemmar i en relativt exklusiv klubb. I det här sammanhanget skulle man väl först tänka på ”Aliens” (1986), ”Terminator 2” (1991), den andra och fjärde delen av ”Mad Max” samt några till.

Ett alltför vördnadsfullt förhållningssätt till ursprungsfilmen kunde mycket väl ha reducerat slutresultatet till en blodfattig tribut eller bara en kopia med moderna specialeffekter. Men det har Denis Villeneuve, som ju förtjänstfullt begick science fiction-debut härom året med ”Arrival” (2016), alltså inte tillåtit. Han förvaltar arvet från Ridley Scott (tänk att Ridley gjorde sådana här bra filmer förut!) omsorgsfullt men med stora anspråk på att låta både mytologi och historia ta oväntade vägar. Och tur det. Eftersom Villeneuve följer Scott i det långsamma, ibland nästan sävliga berättande som kännetecknade föregångaren hade det med största säkerhet blivit långtråkigt annars.

Andra förutsättningar är desamma som för trettiofem år sedan. LAPD använder sig fortfarande av så kallade Blade Runners, snutar specialiserade på att spåra upp och ”pensionera” de eventuella replikanter – artificiella människor avsedda att tjäna som billig arbetskraft – som vägrar att infoga sig i sitt öde genom att fly från rymdkolonierna och gömma sig i den enorma storstaden. Även denna gång snubblar en sammanbiten och tystlåten Blade Runner, nu i Ryan Goslings skepnad, över ett fall som ska komma att utmana dikotomin mellan biologiskt och syntetiskt liv. Mer ska inte sägas om handlingen.

(Denis Villeneuve är så angelägen om att den ska förbli intakt för biopubliken att han artigt men med eftertryck bönar recensenterna om att inte avslöja för mycket, via ett handskrivet meddelande som distributören får läsa upp på pressvisningen.)

Även grundstämningen från ”Blade Runner” är bekant, om än förstärkt. Och det är naturligtvis det viktigaste. Visst sprang Harrison Ford omkring och sköt på robotar när det begav sig, det var liksom underordnat bilderna och atmosfären.

Ljudbilden är i perfekt harmoni med det visuella, stundtals högljudd och bråkig, men aldrig utan att dränka det melankoliska grundackordet. Ett dovt, pulserande dånande tonsätter bilder på jättelika skrotgårdar, ödsliga kontorskomplex och enorma artificiella odlingar, många gånger så att gåshuden reser sig.

Stadslandskapet liknar från ovan ett oändligt hav av svarta byggklossar, men på gatunivå sjuder det av liv: ett kaotiskt mischmasch av neonskyltar, reklamhologram och tätt sammanpackade människroppar. Villeneuve sveper över exteriörerna i långa, generösa tagningar, med resultatet att omvärlden känns verklig och påtaglig. Stadssiluetten flaxar inte bara förbi i ett pliktskyldigt CGI-montage, som gärna annars blir fallet när Hollywoodfilmer ska etablera ovanliga miljöer.

Här går det att känna den antiseptiska lukten från det strilande regnet och hur sotflingorna yr i luften. Utanför den ensamme Blade Runnerns kvadratiska och trångbodda lägenhet finns en storstadsmetropol som kryllar av liv.

Även den dystopiska mardrömsfantasin har fläckar – ett par aspekter av själva historien känns klumpigt hanterade och utdragna. Nästan tre timmar speltid är precis på gränsen, även i Ryan Goslings relativt nedtonade men mycket kompetenta sällskap. Som helhet är dock ”Blade Runner 2049” att betrakta som en triumf, framförallt en visuell sådan. Helt enkelt en epokgörande cyberpunksskildring och mycket sannolikt den bästa trettioåriga uppföljare som någonsin har gjorts.

Läs mera

Bättre innehåll och tjänster med hjälp av cookies

Vi och våra 113 tredjepartsleverantörer samlar information med hjälp av cookies och enhetsidentifierare då du besöker vår sajt. Med hjälp av informationen kan vi utveckla vårt innehåll och våra tjänster.

Gravito och dess partners kräver samtycke för följande:

Syften

Cookies, enhets- eller liknande onlineidentifierare (t.ex. inloggningsbaserade identifierare, slumpmässigt tilldelade identifierare, nätverksbaserade identifierare) tillsammans med annan information (t.ex. typ av webbläsare och information, språk, skärmstorlek, teknik som stöds osv.) kan lagras eller läsas på din enhet så att din enhet blir igenkänd varje gång den ansluter till en app eller till en webbplats, för ett eller flera av de ändamål som beskrivs här.

Reklam och innehåll kan anpassas baserat på din profil. Din aktivitet på denna tjänst kan användas för att skapa eller förbättra en profil om dig för personanpassad reklam eller innehåll. Annons- och innehållsprestanda kan mätas. Rapporter kan genereras baserat på din och andras aktivitet.

Information om din aktivitet i denna tjänst, såsom din interaktion med annonser eller innehåll, kan vara till stor hjälp för att förbättra produkter och tjänster och för att skapa nya produkter och tjänster baserat på användarinteraktioner, typ av publik osv. Detta specifika ändamål omfattar inte utveckling eller förbättring av användarprofiler och identifierare.

Specialfunktioner

Med ditt samtycke kan din exakta plats (inom en radie på mindre än 500 meter) användas för att stödja de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Med ditt samtycke kan vissa egenskaper som är specifika för din enhet begäras och användas för att skilja den från andra enheter (t.ex. installerade teckensnitt eller plugin-program, upplösningen på din skärm) till stöd för de ändamål som beskrivs i detta meddelande.

Genom att acceptera tillåter du databehandling inom tjänsten, avslag kan påverka användarupplevelsen. Vissa tredjepartsleverantörer kan använda sitt berättigade intresse för att arbeta, du kan invända mot det eller ändra andra inställningar när som helst genom att välja "Inställningar" längst ner på sidan.

Dataskydd