Filmvärldens värsta ripoffs

17 Juni 2015 | 20:00

Topp 15: Tidernas värsta kopior av kända storfilmer

Skillnaden mellan att hylla och att kopiera något kan ofta vara hårfin. Filmstudion The Asylum är dock inte så intresserade av gränser och kopierar glatt och skamlöst det Hollywood har att erbjuda. Nedan är de femton värsta exemplen.

The Asylum är för de flesta mest kända för “Sharknado” och dess uppföljare. Sköna B-filmer som mot alla odds lyckats nå en relativt stor publik och som har genererat klirr i kassan tack vare modesta budgets. Vad filmstudion dock fokuserar mer av sin energi på är att snabbproducera redigt rötna B-filmsvarianter av Hollywoods storfilmer. The Asylum har en klar strategi: 

1) Googla fram vilka större blockbusters som är på gång.
2) Spela snabbt in en väldigt oblyg och billig kopia, en så kallad “mockbuster”, som släpps några veckor innan originalet skall ha premiär.
3) Vänta på att håva in pengar från en publik som misstar deras film för originalet (ja det händer ganska ofta) samt de som helt enkelt gillar härlig B-film. 

The Asylum har aldrig förlorat pengar på någon av sina filmer. God bless them. 

15) Sunday School Musical (2008) 




Först på listan och för ovanlighetens skull sent på pucken. För en gångs skull väntade the Asylum in två uppföljare innan de gjorde sin egen version av ”High School Musical 3: Senior Year”. Oroa er dock inte; vad det gäller de övriga höjdarrullarna på listan var de betydligt snabbare på copy-knappen. Det tränade ögat kan även ana vissa likheter mellan affischerna. Byt rött mot grönt och ändra några poser men behåll den tiltade filmtiteln: Ta-dah. Frågan är dock hur tjejerna längst upp i bild kan hoppa så sjukligt högt?

14) I Am Omega (2007)




Släppt några veckor före “I Am Legend” med Will Smith lämnade “I Am Omega” få berörda. Marc Dacascos, som en gång i tiden hade en bra action-karriär på G, visar att hyran trots allt måste betalas. 

13) Sherlock Holmes (2010)




The Asylum tyckte uppenbarligen inte att Guy Ritchies “Sherlock Holmes” var tilläckligt nära källmaterialet. Därav skapade de sin egen version där Sherlock tar sig an bland annat en bläckfisk, en dinosaurie och en drake. Det är fortfarande oklart vem av de sistnämnda taglinen - "The world's greatest detective has finally met his match" - syftar på. Jag gissar på T-rex. Han ser liksom ut att ha koll där han står på bron... Sir Arthur Conan Doyle skulle nog gjort en och annan head-spin i graven om han såg sitt namn på denna skönhet. 

12) The Day the Earth Stopped (2008)




Lite mer fokus på gigantiska robotar än i “The Day the Earth Stood Still”. Även om förlagan inte var top notch visar the Asylum vilka små medel som krävs för att nå snittbetyget 2,8 på Imdb. Spännande nog regisserad av C. Thomas Howell, mest känd från den underbara “Liftaren” från 1986.

11) Alien Origin (2012)




Hå hå ja ja, en frän found footage-version av “Prometheus” minsann. “The footage is real. The proof is irrefutable”. Av många betraktad som den sämsta Asylum-produktionen vilket inte säger lite. Du vet att du snubblat över kvalitetsfilm när regissören Mark Atkins står som “uncredited”. 

10) Paranormal Entity (2009)




Ingen (inklusive the Asylum) väntade sig att “Paranormal Activity” (2007) skulle bli en sådan succé, därav den ovanligt sena kopian. Gjord med ungefär samma budget som originalet nådde dock inte “Paranormal Entity” riktigt samma storpublik. Snarare packade och rysarsugna Netflix-användare med darrig mushand. 

9) American Warships (2012)




Hette från början “American Battleship” men fick raskt ändra namnet efter en stämning från Universal, bolaget bakom “Battleship” från samma år. En av oväntat få (!) stämningar filmbolaget verkar ha fått handskas med under åren. Regisserad av Thunder Levin, mest känd för “Mannen med coolast förnamn”. 

8) Almighty Thor (2011)




Två Thor-filmer samma år; vad är oddsen? Till skillnad från Marvel Studios “Thor” saknade dock “Almighty Thor” budget, manus och riktiga skådespelare. Förutom Richard Grieco då som gör storslagen comeback efter genombrottet i “Om blickar kunde döda” från 1991.

7) Android Cop (2014)




En av allt att döma helt onödig film som kopierar en om möjligt än mer onödig remake. “Robocop” (2014) var inte så hemsk som jag väntade mig men heller inte långt ifrån. “Android Cop” har inte riktigt samma schvung i titeln men kompenserar genom hjältens svartmålade Nerf-gevär på affischen. 

6) Abraham Lincoln vs. Zombies (2012)




Jag kommer ihåg WTF-ögonblicket när jag såg "Abraham Lincoln vs. Zombies" i filmbutiken. Bekant men ändå inte… Möjligen kan man dra vissa paralleller till “Abraham Lincoln: Vampire Hunter” från samma år men här handlar det ju om zombies och inte vampyrer. Abe använder också en lie istället för en yxa så… Vi släpper det. 

5) AVH: Alien vs. Hunter (2007)




The Asylum har några beprövade strategier när det gäller att kopiera filmaffischer. Utgå ifrån originalet och finjustera färgsättning, font och titel. Använd samma huvudelement som förlagan men flytta runt dem lite random på affischen. Skulle arbetsveckan lida mot sitt slut och tålamodet tryta finns dock en annan lösning. Fuck this shit; copy+paste och rusning till stämpelklockan. Ingen kommer att bry sig om “Aliens vs. Predator 2” ändå.

4) Atlantic Rim (2013)




“Aliens invade! Mankind fights back!” Taglinen träffar publiken som en slägga i magen. Mer rakt på sak än förlagan “Pacific Rim” och sen när är tydlighet en nackdel?

3) Snakes On a Train (2006)




Det krävs det där lilla extra när man väljer att göra en B-version av något som från början är en B-film. The Asylum har just det där… lilla extra. “Snakes On a Plane” fick en välförtjänt kompis även om valet av transportmedel justerades. Och möjligen storleken på ormarna. Som alltid: Ormen på omslaget är inte den som har skrivit brevet. 

2) Transmorphers (2007)




Jag kommer ihåg när jag som liten grabb fick min första Transmorpher. Vilken lycka. Michael Bay kände sig nog inte alltför nervös vid releasen av “Transformers”, trots att den pampiga “Transmorphers” släpptes nästan samtidigt. 

1)The Da Vinci Treasure (2006)




Det finns något bekant över det här… Synopsis meddelar att det handlar om en antropolog som måste lösa gåtor gömda i Da Vincis verk för att kunna hitta en skatt som kan förändra kristendomen för evigt. Hm. Det finns dock saker som skiljer “The Da Vinci Treasure” från “Da Vinci-koden”: C. Thomas Howell (back for more) samt en ohyggligt stor Mona Lisa jämfört med verklighetens. En kopia månne?

Har du sett någon av The Asylums filmer? Kommentera nedan.