”Troll 2”-regissören Roar Uthaug om uppföljaren: ”Indiana Jones-liknande skattjakt”

Nu följer han upp sin norska Netflix-succé med en tvåa. För MovieZine berättar han om Indiana Jones-inspiration och utmaningar med monsterfilm.

Publicerad:

Efter internationella framgångar med filmer som ”Vågen” och Hollywood-rebooten ”Tomb Raider” cementerade regissören Roar Uthaug sin position som en av Norges mest etablerade genrefilmare.

När ”Troll” blev Netflix största nordiska filmsuccé någonsin växte förväntningarna inför en uppföljare – och nu berättar Uthaug om hur han utvecklar mytologin, hanterar pressen och fortsätter bygga ett norskt blockbuster-universum i ”Troll 2”.

Att göra en tvåa till en sådan populär film, kände du mer motivation eller press?

– Främst motivation. Det är otroligt inspirerande att veta att så många människor såg den första filmen. Att en norsk film har kunnat resa så långt är fantastiskt. Jag var väldigt peppad på att få fortsätta bygga vidare på vårt universum.

Det är ju något ganska unikt med en norsk blockbuster — en storfilm med norsk mytologi och troll. Hur har ni utvecklat det konceptet?

– Jag tror att en del av framgången med första filmen är att vi tog en välkänd genre, monsterfilmen, och kombinerade den med ett väldigt norskt väsen och vårt landskap. Kombinationen av en bekant genre och ett exotiskt nytt väsen gjorde filmen unik.

Hur närmade du dig mytologin denna gång? Vad ville du utforska som inte var med i första filmen?

– Vi nämnde kort i ettan hur Olav den helige drev ut trollen när han kristnade Norge. Den historien ville vi fördjupa oss i. Och så finns det en replik i första filmen där pappan säger: ”Någon har alltid vetat.” Den där konspirationstanken — fanns det ett ”deep state” som kände till trollen? — den ville vi också utforska.

Vad var största utmaningen under inspelningen?

– Det svåraste är alltid logistik: massor av statister, soldater, trafik som ska stoppas, explosioner som måste gå av i exakt rätt ordning. Stora scener kräver att alla får tydliga instruktioner. Men vi planerade väl och allt fungerade till slut.

Fanns det någon särskild scen som du tyckte extra mycket om att filma?

– Ja, utöver allt monsterkaos har vi också en mer Indiana Jones/”National Treasure”-aktig skattjaktsdel i filmen. Jag älskade sådana filmer när jag växte upp — ”Jakten på den försvunna skatten” och liknande — så att få arbeta i den tonaliteten var väldigt roligt.

Ni spelade in mycket i Trondheim, och till och med i Nidarosdomen. Var det läskigt att filma i en sådan helig byggnad?

– Det mest nervösa var att vänta på att biskopen skulle läsa manus och godkänna inspelningen. Men vi fick hans välsignelse. Nidarosdomen är enormt vacker, och det krävdes mycket planering för att ljussätta den rätt, men den ger filmen en fantastisk dimension.

Filmen känns som en blandning av klassiska monsterfilmer och moderna katastroffilmer à la Roland Emmerich eller Michael Bay. Vilka filmer eller filmskapare har inspirerat dig?

– Det var faktiskt efter att jag hade sett ”Independence Day”, ”Armageddon”, ”Godzilla” och liknande under 90-talet som idén till den första filmen kom. Jag tänkte: ”Hur skulle en sådan film se ut om den gjordes i Norge?” Och självklart måste det då handla om troll — de är en så stor del av vår kultur.

Nu förväntar sig ju alla en tredje film. Om du får drömma: vilka platser skulle du vilja förstöra härnäst? Skulle du kunna tänka dig att lämna Norge?

– Jag kan absolut se ett troll krossa Big Ben. Men jag är också stolt över att filmerna utspelar sig i Norge och bygger på vår folklore. Så även om något skulle kunna ske utomlands tror jag att det mesta fortfarande vore i Norge.

Filmmonster brukar ofta paras ihop med en rival — om du skulle introducera ett annat väsen som motståndare, vad skulle det vara?

– Vi kallas ju en kaiju-film, och det ultimata kaiju-monstret är såklart Godzilla. Så… ”Troll vs. Godzilla”, kanske.

Om Hollywood fick göra sin egen version — vilka platser i USA skulle du låta ett troll förstöra?

– Det mesta har ju redan blivit förstört på film: Frihetsgudinnan, Vita huset… men de håller väl ändå på att renovera Vita huset, så trollet skulle kanske kunna ”hjälpa till”.

Var du orolig att folk skulle blanda ihop filmen med ”Troll 2” från 1990, som anses vara en av världens sämsta filmer?

– Jag hoppas att de inte gör det, men när vi släppte trailern var halva kommentarsfältet om den filmen. Vi lade faktiskt in ett par små påskägg till fans av den filmen.

Om du var troll för en dag — vad skulle du göra?

Jag skulle gå bärsärk i Oslo. Eller kanske Bergen.