Sommaren då hela internet blev galna i ett tonårsdrama

”Sommaren jag blev vacker” har tagit hela världen med storm, men varför är alla plötsligt helt besatta av ett tonårsdrama?

Publicerad:

Jenny Hans böcker om 15-åriga Isabella ”Belly” Conklin har sålt miljontals exemplar. När Bellys dramatiska somrar blivit TV-serie, är det kanske inte konstigt att det blivit en succé, men publiken för TV-serien är betydligt äldre än målgruppen för boken.

Vem hade kunnat tro att ett kladdigt tonårsdrama skulle bli populär bland Millenial-generationen?

Ett nostalgidoftande sommarparadis

Belly Conklin spenderar varje sommar i det pittoreska samhället Cousins. Hennes familj besöker de nära vännerna Fisher, och deras superlyxiga sommarkåk. Hennes somrar är fantastiska. Hon får inte bara smaka på lyxlivet som den betydligt rikare familjen FIsher kan bjuda på, hon blir dessutom kär. Conrad Fisher är allt hon någonsin velat ha i en kille och faller för honom redan som liten.

Belly har varit olyckligt kär i den några år äldre Conrad så länge hon kan minnas. Hennes åtrå bara växer över åren, men för Conrad är hon osynlig, tills något plötsligt händer. Som seriens titel avslöjar växer hon till sig och blir vacker. Hennes nya mognad chockar inte bara Conrad, hans yngre bror Jeremiah blir också intresserad av Belly.

Varför välja en bror, när du kan dejta båda?

Vips, så har ett modernt triangeldrama blivit till. Belly som till en början bara har ögon för Conrad, lär även känna Jeremiah mer och valet mellan bröderna blir svårare än hon trott. Det är inte bara Belly som kämpar med vilken bror hon ska välja, hela internet verkar ha delats mellan ”Team Jeremiah” och ”Team Conrad”. Inte sedan ”Twilight” har ett kärleksdrama berört så många på samma gång. Skillnaden är att de som verkar bry sig om Fisherpojkarna mest, är tittare i åldrarna 25-40, långt mycket äldre än de som skrek efter Robert Pattisons karaktär.

Det arrangeras tittarkalas i Bryant Park, barer världen över visar nya avsnitt av TV-serien som om det vore en fotbollsmatch, och det produceras memes på högvarv. Men varför lyckas egentligen den här serien plötsligt skapa sånt engagemang?

Är det Prime Videos första riktiga fenomen?

25 miljoner människor såg öppningsavsnittet av den tredje och sista säsongen runt om i världen och gjorde serien till Prime Videos listetta på fler än 120 marknader. Det är 40% fler tittare än den andra säsongen, och hela tre gånger så många tittare som den första säsongen. Just den tredje säsongen verkar ha spridit sig som en löpeld genom det moderna TV-landskapet och speciellt nått ut till en äldre publik.

Seriens popularitet verkar dels bero på att det är en välproducerad produktion, med duktiga skådespelare och ett välskrivet manus. Men, kanske framförallt så anspelar man väldigt mycket på förhärligande nostalgi. Cousins är väldigt mysigt, och eskapismen är väldigt stark. Vem har inte upplevt, eller kanske drömt om, en sorglös sommar. Att som vuxen drömma om tiden utan jobb och ansvar, och kanske se tillbaka till sina gamla sommarromanser.

Dessutom verkar många tittare framför allt kunna relatera till Bellys föräldrar, snarare än till huvudpersonen själv. Fattar hon inte att tonårsromanser inte är hela världen? Att hjärtesorg går över? Och hur kan hon inte förstå ATT HON BORDE VÄLJA CONRAD SOM ÄR EN MYCKET BÄTTRE MATCH FÖR HENNE? Som förälder kan man såklart också bli väldigt investerad i ungdomens val och kval.

Föredrar du en svart katt eller en golden retreiver?

Just vilken av pojkarna Fisher som Belly ska välja verkar vara en viktig bidragande faktor till seriens popularitet. Conrad beskrivs som en ”black cat boyfriend”, en individuell och svår person. Jeremiah beskrivs som en ”golden retriever boyfriend”, en lättillgänglig och positiv kille. Huruvida den ena archetypen är bättre än den andra debatteras flitigt på nätet och ger upphov till tusentals memes.

När det sista avsnittet sänds den 17:e september kommer hela världen äntligen få veta om det blir Conrad eller Jeremiah som Belly tillslut väljer, och jag vet i alla fall att jag kommer sitta bänkad framför finalen och kanske framförallt vänta på vilken reaktion alla andra Millenials har.