I fokus: Matthew Vaughn

3 Juni 2011 | 11:10

I fokus: Matthew Vaughn

Viktor har synat den brittiske filmmakaren Matthew Vaughn, bioaktuell med Marvelfilmen "X-Men: First Class", prequel till X-Men-filmerna.

Idag har den senaste filmen i mutantserien X-Men premiär, prequeln "X-Men: First Class" som fått mycket varmt mottagande av kritiker världen över. Regissören bakom denna film började som producent av filmer som idag kan kallas för klassiker och har sedan rört sig med imponerande säkerhet närmare och närmare den absoluta toppen i Hollywood. Nu ska jag berätta lite mer om mannen som satte Daniel Craig på kartan, gjorde Chloë Moretz till världsstjärna och var best man på Guy Ritchies och Madonnas bröllop, Matthew Vaughn.

Matthew "Vaughn" de Vere Drummond föddes den 7:e mars 1971 i London där han spenderade sin barndom. Han började studera på en av Storbritanniens bästa skolor, Stowe School i Buckingham när han var 13 år gammal och slutade vid 18 års ålder. Innan Matthew ville fortsätta med studierna på universitetsnivå valde han att följa med Hard Rock Café på en turné världen över. När turnén kom till USA och Los Angeles fastnade Vaughn när han fick jobb som regissörsassistent i ett mindre filmprojekt, hans första erfarenhet inom filmbranschen. Efter en tid återvände han till England för att ta tag i sina studier på University College London där han studerade antropologi och historia. Efter bara några veckor bestämde sig Vaughn för att hoppa av universitetet och flytta till Los Angeles för att fortsätta in på det filmspår han inledde som regissörsassistent.

Efter några hårda år i Los Angeles där Vaughn fick känna på oerhört stor konkurrens bestämde han sig för att istället flytta tillbaka till London och lägga grunden för sin karriär i sitt hemland, ett land med en mycket liten filmindustri och därmed mindre konkurrens. År 1995 när Matthew var 25 år gammal producerade han sin första långfilm, thrillern "The Innocent Sleep" med Michael Gambon i huvudrollen och Scott Michell i registolen. Även om filmen gick dåligt pengamässigt sett fick den en del god kritik, något som motiverade Vaughn att fortsätta som producent.

Under den senare halvan av 90-talet fick han Guy Ritchies "Lock, Stock and Two Smoking Barrels"-manus av en vän och bestämde sig för att ta kontakt med Ritchie. Under ett möte bestämde de sig sedan för att helhjärtat satsa på denna skruvade gangsterrulle, ett genialiskt drag som banat väg för både Vaughn och Ritchie. "Lock, Stock and Two Smoking Barrels", som skildrar fyra småskurkar och deras misslyckade pokerkupp mot en gangster, blev en succé både finansiellt och kritikermässigt och startade långa filmkarriärer för Jason Statham och Vinnie Jones.

Med de intjänade pengarna från "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" gick Vaughn och Ritchie vidare med att producera ytterligare en gangsterfilm baserad i den brittiska undre världen, "Snatch". Även "Snatch" är både regisserad och skriven av Guy Ritchie medan Matthew Vaughn agerar producent. Filmen kretsar kring ett gäng brottslingar (Jason Statham, Stephen Graham, Brad Pitt, Lennie James, Benicio del Toro, Vinnie Jones och Dennis Farina) av olika slag som fastnar i en livsfarlig härva, en härva som byggs upp runt en stulen diamant från Antwerpen och en underground-boxningsmatch som anordnas av den hänsynslöse gangstern Brick Top (Alan Ford). Filmen är kopplad till "Lock, Stock and Two Smoking Barrels" på flera olika sätt, men mycket tack vare Brad Pitt och hans stjärnstatus nådde "Snatch" till en större och bredare publik när den kom ut år 2000. Även den blev lyckad på alla plan och säkrade därför ytterligare Ritchies och Vaughns platser i filmbranschen.

Vaughn och Ritchie fortsatte sitt partnerskap med att gemensamt producera filmen "Mean Machine" för den debuterande regissören Barry Skolnik. Filmen är en lös adaption av "The Longest Yard" från 1974 och placerar handlingen i den "vanliga" fotbollsvärlden istället för inom amerikansk fotboll. Vinnie Jones gör i filmen rollen som Danny "Mean Machine" Meehan, en före detta fotbollsspelare som hamnar i fängelse och där leder fångarna i en fotbollsmatch mot vakterna. "Mean Machine" blev svalt mottagen av kritiker och blev ingen finansiell succé när den landade på biograferna år 2001.

Efter "Mean Machine" startade Ritchie och Vaughn ett projekt som de förmodligen ångrar djupt än idag, en remake av den italienska romantiska komedin "Swept Away by an Unusual Destiny in the Blue Sea of August". Filmen skrevs och regisserades av Guy Ritchie och döptes om till enbart "Swept Away". Den producerades av Vaughn och hade Adriano Giannini och Ritchies fru Madonna i huvudrollerna som två väldigt olika individer som hamnar på en öde ö. När filmen släpptes på marknaden år 2002 blev den hatad av kritiker och drog inte ens in en tiondel av budgeten på 10 miljoner dollar. På 2002 års Razziegala fick den fem statyetter, bland annat för sämsta film, sämsta skådespelerska (Madonna) och sämsta regissör (Ritchie).

Det tog tre år innan Matthew Vaughn blev ett attraktivt namn igen efter "Swept Away" då han släppte sin film "Layer Cake" (2004). Från början var det tänkt att han bara skulle producera den och att Guy Ritchie skulle stå för regin, men istället valde Ritchie att regissera "Revolver", något som öppnade upp för en regidebut för Vaughn. "Layer Cake" baseras på J.J. Connollys bok med samma namn och berättar om en knarklangare som spelas av Daniel Craig och hur han rör sig i Londons undre värld medan han planerar för att dra sig tillbaka. Efter fiaskot med "Swept Away" var förväntningarna på "Layer Cake" mycket låga och biopubliken hade ingen aning om att de skulle få se en riktigt snygg, smart och allmänt välgjord gangsterfilm. Om man jämför med Guy Ritchies gangsterfilmer har "Layer Cake" en annorlunda och mer seriös ton samtidigt som den visuella stilen är mer polerad och mindre "skitig". Efter premiären blev filmen snabbt finansiellt lyckad och kritikerrosad, något som satte stora plåster på "Swept Away"-såren och gjorde Matthew till en eftertraktad regissör. Det var också "Layer Cake" som gjorde att många fick upp ögonen för Daniel Craig och hans stora huvudrollspotential vilket senare ledde till att han fick axla Bond-manteln i "Casino Royale".

20th Century Fox var mycket imponerade av Matthew och det han lyckades åstadkomma med "Layer Cake" och därför anställde de honom som regissör till storbudgetprojektet "X-Men: The Last Stand". Han jobbade under en tid med förproduktionen men bestämde sig två veckor innan inspelningsstart för att lämna projektet och därmed kunna spendera mer tid med sin familj. Brett Ratner tog över efter Vaughn, men valde att behålla Vinne Jones som Juggernaut och Kelsey Grammer som Beast, två skådespelare som Matthew anlitade innan han slutade.

Vaughn andra film som regissör blev "Stardust", en filmadaption av Neil Gaimans fantasyroman från 1998. Ända sedan 1999 hade rättigheterna svävat omkring i Hollywood utan lycka, men 2005 började Matthew förhandla med Paramount Pictures om att få både regissera och producera filmen med en budget på 70 miljoner dollar, en förhandling som gick igenom. "Stardust" är fylld till bredden av skickliga skådespelare, exempelvis Robert DeNiro, Michelle Pheiffer, Mark Strong, Claire Danes, Peter O'Toole, Sienna Miller, Ricky Gervais och Jason Flemyng för att nämna några. Filmens manus är skrivet av Vaughn och hans vän Jane Goldman som han sedan "Stardust" jobbat med i tre andra projekt. Precis som boken handlar filmen om en fantasyvärld där den unge mannen Tristan lovar sin stora kärlek Victoria att han ska hämta en nedfallen stjärna för att bevisa sin kärlek. Den spelades in mestadels i vackra skotska miljöer men också i exempelvis Stowe School där Matthew studerade som ung. Filmen kom ut år 2007 och fick då blandad, men mestadels positiv kritik och lyckades väl ur ett pengaperspektiv.

På den stora "Stardust"-premiären i London mötte Vaughn den skotska serietidningsförfattaren Mark Millar som föreslog ett filmprojekt av hans kommande "Kick-Ass". Till skillnad från de flesta andra serieadaptioner blev "Kick-Ass" en mycket kollaborativ process där Mark Millar skapade serierna samtidigt som Vaughn och Jane Goldman skrev ett manus till filmen, under denna process byttes idéer fram och tillbaka, vilket gör att både serien och filmen skapats av Miller, Vaughn och Goldman tillsammans. "Kick-Ass" kretsar kring Dave Lizewski (spelad av Aaron Johnson), en uttråkad tonåring som bestämmer sig för att bli en riktigt "superhjälte" vid namn Kick-Ass och bekämpa brottslighet på fritiden. När han möter den professionella brottsbekämparen Big Daddy (Nicolas Cage) och hans 11-åriga mördarmaskin till dotter, Hit-Girl (Chloë Moretz), börjar problemen och farorna hopa upp sig.

Eftersom serien är otroligt våldsam fick Vaughn och Brad Pitt, som också är med och producerar filmen med sitt bolag Plan B Entertainment, stora problem med att hitta finansiering till filmen. Istället valde Vaughn att själv och med hjälp av vänner samla ihop filmens budget på 28 miljoner dollar. När slutprodukten visades för Lionsgate bestämde de sig för att köpa och distribuera filmen som senare blev en stor succé i alla avseenden. Under arbetet med "Kick-Ass" jobbade även Vaughn som producent för den brittiska filmen "Harry Brown" med Michael Caine i titelrollen. "Harry Brown" hade premiär 2009 medan "Kick-Ass" hade premiär 2010.

Nu är Vaughn aktuell med "X-Men: First Class" som berättar den tidiga storyn om mutanterna i X-Men. Framförallt ligger fokus på Charles Xavier (James McAvoy) och Erik "Magneto" Lehnsherr och deras vänskap som övergår i rivalitet. Manuset är delvis skrivet av Matthew Vaughn själv och Jane Goldman, men en hel del andra har varit inblandade i utvecklingen ända sedan 2007. Filmen har en budget på 125 miljoner dollar och spelades mestadels in i England och USA. Vaughn vill med filmen uppnå samma effekt som med J.J. Abrams "Star Trek" från 2009, ett förnyat intresse i en väldigt intressant värld. Greppet som Vaughn använder, en blandning av serietidningskänsla och en James Bond-aktig kalla kriget-miljö, är mycket intressant och annorlunda för denna typ av film. 20th Century Fox har planer på att låta "X-Men: First Class" bli den första delen i en ny trilogi och eftersom den redan blivit en stor succé är det ytterst sannolikt att man fortsätter med berättelsen.

Om man är ett fan av Vaughn och hans filmer finns det en del intressant att vänta på i horisonten. I höst släpps filmen "The Debt" med Helen Mirren, Jessica Chastain, Tom Wilkinsson och Sam Worthington, en film som Vaughn producerat och även skrivit manus till tillsammans med Jane Goldman och Peter Straughan. Filmen, som regisseras av John Madden, utspelar sig både på 90-talet och 60-talet där den följer en grupp Mossad-agenter i två tidsperioder som är sammankopplade på olika vis. Det spekuleras också i att Matthew kommer agera producent till "Kick-Ass 2: Balls to the Wall" som ska börja utvecklas framöver. Ännu är det mycket oklart hur långt projektet kommit och om Vaughn själv tänker regissera filmen, men förhoppningsvis kan vi vänta oss att ännu en fruktansvärt underhållande actionrökare dyker upp om något år. Det ska också bli intressant att se om Vaughn regisserar uppföljaren till "X-Men: First Class", eller om han lämnar över uppdraget till någon annan.