OSCARSGALAN

Skribent

Jakob Åsell

26 mars 2022 | 06:00

Svenskarna som gör upp om Oscars i helgen

Fyra svenska maskörer är nominerade till en Oscar för bästa makeup inför den 94:e Oscarsgalan som går av stapeln under natten till måndag. Vi har träffat förvandlingsartisterna bakom “House of Gucci” och “Dune”.
Stellan Skarsgårds “fat suit” i “Dune” blev nyckeln till Oscarsgalan för sminkduon Eva von Bahr och Love Larson som för tredje gången Oscarsnominerats i kategorin bästa makeup (tidigare för "Hundraåringen" och "En man som heter Ove"). Även Göran Lundström har nominerats tidigare för filmen "Gräns". Denna gången var det Jared Letos förvandling i Ridley Scotts stjärnspäckade modehus-saga “House of Gucci” som tog honom och AnnaCarin Lock till Dolby Theatre i Los Angeles. Men Lundström värjer sig för att kalla helgens galaförutsättningar för en “Oscarsduell”.
 
Göran: Det låter nog mer som något ni journalister kommit på, för oss är det en ofrivillig tävling. Vi har bara gjort våra jobb.
 
Hur reagerade ni när Oscarsnomineringarna presenterades?
 
Göran: Vi var supernervösa, så det var en stor lättnad. Någonstans så väntade vi oss nog att få en nominering, eftersom båda dessa två filmer är av sorten som hamnar i prissammanhang. Eva, Love och jag är med i Oscarsakademin så vi har ju hört diskussionerna.
 
Eva: Alla vill ju givetvis vinna, men det fina är att få nomineringen eftersom det är andra maskörer som nominerat oss. Nu inför själva priset så röstar alla, från skådespelare till VFX-personer.
 
Berätta om den största utmaningen i arbetet med “Dune” och “House of Gucci”?
 
Love: Vi blev inlurade med löftet om att det skulle bli en rätt så enkel karaktärsmaskering. En tjockare hals, en dubbelhaka och en liten ölmage. Sen så följde någon sorts snöbollseffekt där allt bara blev större och större..
 
Både Stellan Skarsgård och er arbetsbörda blev större..
 
Love: Verkligen. Först så skulle han bara vara naken i en scen, under en inspelningsdag. Men efter ett kameratest några veckor innan inspelningen så gillade både Denis (Villeneuve) och Stellan hans nakenhet så den dräkten vi fått en beställning på blev plötsligt till hela sex dräkter. På en svensk film så hade den idéen blivit för dyr men här så var det bara att leverera.
 
Eva: Man uppfattar det kanske som en fat-suit som han hoppar i. Men det är en dräkt ovanpå en underdräkt som måste lira med skinnet. Och därunder finns en kylväst som cirkulerar vätska. Så allt var väldigt meckigt. Ovanpå det kom sen vetskapen att han skulle sitta i ett badkar, utan att vi visste vilken vätska som skulle fylla badkaret.
 
Love: Det visade sig att Stellan skulle sänkasner i varmt vatten och frityrolja blandat med svart pigment. Vilket i sig fungerar som sminkborttagningsmedel. Oljan attackerar skummet, vilket får det att svälla och ge stora uppsvällda fält på honom. Som tur var så älskade Denis det. “Ah, it looks amazing!”, sa han.
 
827331b2c4292fa360a18069fb5f2f36 stellan
Stellan Skarsgård som Baron Harkonnen i "Dune"
 
Göran: För oss var tidspressen den största faktorn. Vi hade tre veckor på oss, utan att få träffa Jared (Leto). Så jag förstår inte varför vi ens tackade ja till det. Hela inspelningen blev som en enda lång provsminkning där vi bara stressade för att lösa problem. Alla tror ju att Hollywoodproduktioner är så himla kontrollerade, men sen när man kommer dit så inser man att det är lika improviserat som var som helst. Den enda skillnaden är att de förväntar sig ett proffsigt resultat.
 
Paolo Gucci, som Jared Leto spelar har ju kal hjässa. Men han ville tydligen inte raka av sitt stora och tjocka hårsvall. Hur löser man ens en sån utmaning?
 
AnnaCarin: För mig var den största utmaningen att vi aldrig hann prova peruken innan. Så jag gjorde den efter min mans huvud, vilket givetvis inte visade sig passa på Jared sen. Han hade ju också väldigt långt hår, något som jag inte visste om. Så att försöka gömma det hårsvallet under en “bald-cap” var verkligen en process i sig. Jag klarar inte ens av att kolla på scener från de första inspelningsdagarna.
 
Göran: Jag kom precis innan från “The Batman” där jag hade gjort Colin Farrells sminkning som The Penguin, och han rakade ju av sig håret. Man kan väl inte säga att det är direkt idealiskt att göra en flint på någon som har hår som en tjugoåring. Det var inte heller optimalt att flänga mellan Sverige och Italien mitt under pandemin. Så om jag på förhand hade vetat om alla problem som skulle uppstå hade jag nog backat ur den här filmen.
 
Love: Om man jämför med en film som “The Darkest Hour” där Gary Oldman spelar Winston Churchill så hann de ju göra tio provsminkningar innan.
 
Jag hörde att Stellan Skarsgård blev så förtjust i sin fat-suit att han bara ville vara tjock naken rymdbaron hela tiden, och bad om fler nakenscener. Är det en del av tjusningen med ert arbete att se stora skådespelare ta till sig och förvandlas genom sminkningen?
 
Love: Innan man har kommit dit så är ju allting bara lösa gummidelar. Det är en mjuk skulptur. Så det är först när skådespelaren börjar agera med det som det blir en karaktär, och det kan ju dröja ett par dagar innan skådespelaren hittat vem den ska vara. Men när det väl händer – det är då det blir magi.
 
Eva: Man kan också göra världens finaste sminkning, men om man inte har en skådis som kan agera i det, så blir resultatet inte bra. Vissa skådespelare kan bli väldigt hämmade av att ha en massa saker i ansiktet.
 
AnnaCarin: Det tycker jag att man kan ge Jared en eloge för. Han var verkligen fantastisk på att använda sig av masken och peruken istället för att jobba emot den.
 
827331b2c4292fa360a18069fb5f2f36 go cc 88ran 201
Göran Lundström, AnnaCarin Lock och Jared Leto i arbetet med "House of Gucci"
 
Det tar ju uppåt 6-7 timmar att göra en sån avancerad sminkning som den ni gjorde för "Dune". Hur behåller man fokus och hur gjorde Stellan om han behövde gå på toaletten?
 
Love: Han gick aldrig på toa, sen så drack han heller ingenting. Så jag gjorde likadant. Jag slutade att dricka samtidigt för att veta hur Stellan mådde. Om jag var riktigt pissnödig i slutet av dagen så visste jag att då är Stellan förmodligen också det.
 
Eva: Vi som sminkar har ju saker att göra hela tiden, så vi tänker inte så mycket på att klockan går. Det är snarare att man känner att tiden går för fort. Så det är lite tristare för skådespelaren. Under vissa moment så kan de sova, under andra moment så måste de sitta upp i en viss vinkel.
 
AnnaCarin: Satt Stellan och spelade Angry Birds eller?
 
Love: Inte alls, han satt och tittade när vi jobbade och var väldigt disciplinerad. Han sitter aldrig med telefonen, vilket väldigt många andra skådisar gör.
 
Love, du har beskrivit det som ett drömjobb men också ett mardrömsjobb. Kan du utveckla?
 
Love: Det är ett drömjobb att få skapa en så episk karaktär för en Denis Villeneuve-film. Boken “Dune” låg ju faktiskt till grund för “Star Wars”. Så på sätt och vis kan man ju säga att vi fick göra Darth Vader. Men det är också ett mardrömsjobb för att man vet att alla högprofilsjobb innebär en himla massa problem och en jäkla stress. Man vill egentligen bara springa därifrån. Det är betydligt softare att säga nej och sitta hemma och titta på Netflix, det kan nog även Göran skriva under på.
 
Kan pressen också fungera som en sporrande faktor. Jag tänker på hur ont om tid som ni hade med “House of Gucci”, att det kanske väcker tävlingsmänniskorna i er?
 
Göran: Det finns säkert något masochistiskt i oss som gör att man vill bli pressad till sitt yttersta. Men sen är det precis som Love säger, när man väl har tackat ja så sitter man ju där och undrar vad man håller på med. För man jobbar verkligen dygnet runt i åtta veckor. Jag har jobbat med perukmakare som gör det dom hinner, men AnnaCarin satt uppe hela natten efter provsminkningen för att göra det som krävdes för att resultatet skulle bli bra. För vi vet om att vårt arbete kommer att fastna på film och sen kommer det finnas kvar i all evighet.
 
AnnaCarin: Jag skulle ju egentligen ha suttit hemma och käkat chips men sen insåg jag hur mycket jobb det skulle bli med peruken. Så då stannade jag ombord under hela inspelningen, vilket inte var tanken från början. Kanske beror det på att jag gör så hopplösa peruker att det vore omöjligt att lämna över den till någon annan. Jag hade ju aldrig tidigare haft chansen att bara få fokusera på en karaktär, istället för att sköta om alla i en hel film. Så det fick jag mycket energi av.
 
Hur var Jared Leto och Ridley Scott att jobba med? Den svenske Hollywood-ljuddesignern Per Hallberg har sagt att Scott kan framstå som en trött morfar, men att han samtidigt har stenkoll och alltid ligger flera steg framåt i tanken.
 
Göran: Jared var förvånansvärt enkel att jobba med, trots att han först inte ville träffas eller raka av sitt hår. Han satt väldigt stilla med sina hörlurar och lim i hela håret. Det var fantastiskt att få se hur en regissör som Ridley jobbar på nära håll. Man märker att han vet precis vad han vill ha och det finns ingen annan jobbar i hans tempo. Men jag tror AnnaCarin pratade mer med Ridley än vad jag gjorde.
 
AnnaCarin: Han pratade med mig i alla fall! Plötsligt stod han där och man tänkte “oj, hjälp!”. Men det var häftigt att se hur han jobbar med så många kameror samtidigt. Under en scen på en stor modeshow filmade vi frontstage och backstage samtidigt, en jättescen som i Sverige hade tagit en vecka brände han av i ett svep i ett sjukt tempo. Men när man ser honom så känns han verkligen lite som morfar, ..en bestämd morfar.
 
– När det gäller Jared så är han en sån "method-skådis", så han tar med sig sin karaktär in i sminket och vill att man ska kalla honom för Paolo. Där hade vi nog tur att han spelade är en kul karaktär för man har hört från andra filmer, till exempel när han spelade Jokern, att det kanske inte riktigt var lika kul. Även Lady Gaga kör den där method acting-grejen och var helt inne i sin roll som Patrizia, vilket var väldigt tufft för vår kollega.
 
700706190146399f90fa4886ece7dc44 screenshot 202022 03 23 20at 2016.09.07
Jared Leto som Paolo Gucci i Ridley Scotts "House of Gucci"
 
Vilket är det vanligaste missförståndet som ni stöter på kring vad ert jobb går ut på?
 
Love: Det är väl att folk tror att man drar av och på sig en latex-mask som kan återanvändas hundra gånger. Ibland ringer folk och behöver sminka en skådespelare som är trettio så att han ser nittiofem år gammal ut och frågar; “kan du på tisdag?”. Som att man hade med sig en trollerilåda. Och det kan vara folk som ändå har jobbat med film i tjugo år. Sen undrar folk också varför det tar tid att ta fram en karaktär. Jag antar att de har sett sånna där timelapse-videos med uppspeedade sminkningar och tror att det går lika snabbt i verkligheten.
 
Göran: Även sminktiden är en sån sak som man ofta läser att skådisar överdriver. Det tog inte alls sex-sju timmar för oss, vilket Jared har sagt i intervjuer. Alla skådespelare överdriver hur lång tid det faktiskt tar.
 
Love: För varje ny intervju läggs det på en timme till, helt plötsligt snackar vi tio timmar.
 
Hur kommer ni att fira om ni vinner i helgen?
 
Love: Tyvärr så finns det nog en annan vinnare.
 
Eva: Jag tror att det blir “The Eyes of Tammy Faye” som vinner, hon (Linda Dowds) tog emot priset på BAFTA-galan tidigare häromhelgen. 
 
Love: Den filmen har också en skådespelare som är nominerad (Jessica Chastain) som titelkaraktär, vilket gör stor skillnad. De flesta som röstar är trots allt skådespelare, så det enda som skulle fälla henne vore om det visar sig att hon är väldigt impopulär i Los Angeles, haha.
 
AnnaCarin: Oavsett om vi vinner eller inte så är det ändå häftigt att vi är fyra svenskar som är nominerade samtidigt. Bara det är värt att fira!
 
Oscarsgalan 2022 sänds natten mot den 28 mars på TV4.
| 26 mars 2022 06:00 |