lista

Skribent

Viktor Jerner

23 april 2022 | 12:00

10 läckra visuella referenser i "The Batman"

Det finns tydliga spår från David Finchers filmer, Edward Hoppers konst och några av de mest älskade Batman-serierna i Matt Reeves nya detektivthriller.
Nu när Matt Reeves smått otroliga "The Batman" äntligen finns ute i streaming-djungeln är detaljstuderingens tid kommen. Bildruta för bildruta kan man finkamma varje vrå av innehåll och hitta sånt som en olägligt tajmad blinkning gjorde att man missade under biobesöket (eller biobesök gånger tre som i fallet med undertecknad, Batman-besatt sedan barnsben).
 
Något som blir allt mer tydligt vid upprepade återbesök är att filmen är fullproppad med visuella referenser och "påskägg" av alla dess slag. Nedan har jag listat tio stycken som är av visuell karaktär (förklaringen till varför de uppenbara berättarmässiga kopplingarna till "The Long Halloween" inte finns med), vissa mer svårknäckta än andra. 
 
 

1. Bröderna Safdies "Good Time" (2017)

 
Matt Reeves har i intervjuer berättat att det var Josh & Benny Safdies fenomenala ångest-odyssé genom New Yorks gator som spikade att Robert Pattinson var rätt person för att axla Batman-manteln. I vad som tycks vara en fin liten hyllning till den filmen ser vi i inledningsscenen i "The Batman" en skakig Halloween-rånare som är misstänksamt lik Pattinsons "Good Time"-karaktär Connie Nikas. Den lilla kvartersbutiken som rånas heter dessutom Good Times Groceries, av allt annat än en slump.
 
 

2. David Finchers "Zodiac" (2007)

 
The Riddlers detaljerade och intrikata chiffer som han lämnar på flera mordplatser i "The Batman" förde självklart mina (och alla andras) tankar till Zodiac-mördaren som härjade i San Francisco-området på 60- och 70-talet. Hela Reeves film har tydlig David Fincher-doft så det känns som att mästerverket "Zodiac" kan ha spelat en stor roll här. Det faktum att Riddlers utstyrsel tycks vara inspirerad av vissa beskrivningar från Zodiac-överlevare befäster detta ytterligare. 
 
 

3. Frank Millers "Batman: Year One" (1987)

 
Scenen där Bruce Wayne spionerar på Selina Kyle (Zoë Kravitz) i hennes lägenhet känns nästan direkt tagen ur ikoniska "Year One". Omständigheterna är helt olika, men kopplingarna är många. Designen på Selina (både kläderna och håret), det faktum att hon bor tillsammans med någon sorts skyddsling (Holly i "Year One",  Annika i "The Batman") och utseendet på lägenheten/fönstrena är spot on. Hur hon självsäkert och skickligt hoppar ner via brandstegen är också identiskt i serien.
 
 

4. George Millers "Mad Max" (1979)

 
Här rör det sig inte om någon direkt kopia och det finns onekligen många andra liknande bilar i film/tv-världen, men för mig vann "Mad Max"-vibbarna när Batmobilen introducerades (i filmens kanske enskilt bästa scen, för övrigt) i "The Batman". Den ombyggda kolsvarta muskelbilen med det öppna bakstycket, den karga designen och vassa fronten är helt klart nära besläktad med Max Rockatanskys Ford V8 Interceptor. Dessutom kan det vara filmernas bästa Batmobil hittills, i tät strid med Burtons odödliga version. 
 
 

5. Adam West-serien "Batman" (1966-1968)

 
I de scener i filmen som utspelar sig i Wayne Tower skymtar stundtals en William Shakespeare-byst förbi. Detta kan inte vara annat än en direkt hyllning till den klassiska "Batman"-serien (och filmen) från 60-talet där Adam West spelar en mer färgstark och humoristisk version av karaktären än den moderna publiken nu är van vid. Wests Batman och Burt Wards Robin använder sig nämligen av en dold knapp i just en Shakespeare-byst för att öppna den bokhyllepassage som leder till batcaven. Även om det känns mycket osannolikt så vore det guld att i en framtida film få se om även "Battinsons" byst innehåller en sådan knapp. Allra helst vill jag dock se en akvarie-knapp á la "Batman Returns", bättre än så blir det inte. 
 
 

6. Jeph Loebs "Batman: Hush" (2002)

 
Vissa har tolkat denna referens som en hint om riktningen för Reeves redan beryktade uppföljare. "Hush!", som det står i bild när The Riddler avslöjar Thomas Waynes koppling till den mördade murveln Edward Elliot, är nämligen namnet på titelskurken i Jeph Loeb och Jim Lees omtvistade (vissa älskar den, andra avskyr den) story. Karaktären bakom Hush-masken heter Thomas Elliot, så jag förstår varför vissa tror att detta är någon form av viskning om en kommande berättelse, att Edward kanske skulle kunna visa sig vara Thomas far.
 
Personligen tror jag bara att det rör sig om en enkel glimten i ögat-referens vars enda egentliga poäng är efternamnet på journalisten, mest för att händelserna i "The Batman" inte riktigt går ihop med Hush-berättelsen. Thomas far heter Roger Elliot i serien och hans öde (som jag inte vill spoila) är lite av en nyckeldel i den mytologin. Jag kan dock ha fel!  
 
 

7. Edward Hoppers "Nighthawks" (1942)

 
Den här referensen var det många som snappade upp redan när trailern kom - hur Al's Diner är misstänksamt likt haket i Edward Hoppers världskända tavla "Nighthawks". Matt Reeves har i princip bekräftat på Twitter att det här stämmer, men oavsett om han hade gjort det eller inte så är likheterna för tydliga för att det skulle vara omedvetet. Arkitekturen med det rundade glashörnet och placeringen på "huvudpersonen" i tavlan i jämförelse med hur Riddler sitter i filmen, det är återskapat med laserprecision. 
 
 

8. David Finchers "Seven" (1997)

 
Upphängda tidningsurklipp, ett oändligt antal anteckningsböcker fyllda med en galnings obegripliga lamenteringar, utkast av skrotade planer och intressanta "uppfinningar" av olika slag. Det finns ingen tvekan om att The Riddlers lägenhet präglas av det totala (men ändå något kontrollerade) kaos som vi även såg i John Does lägenhet i Finchers klassiska "Seven". Upplägget är liknande dessutom, att filmens hjälte/hjältar får tillgång till skurkens lya efter ett nära ögat-möte och försöker skapa sig en bild av sin antagonists psyke med deras hem som utgångspunkt. Känslan av att de befinner sig inne i kortex snarare än en lägenhet är tydlig. 
 
 

9. Akira Kurosawas "High and Low" (1963)

 
Även här har vi en hittills obekräftad referens men med tanke på att Reeves verkar vara ett lika stort fan av Akira Kurosawa som undertecknad så finner jag denna hyllning högst sannolik. Det är inte bara de uppenbara design-likheterna (metallgrinden som rullas upp, gallret, glaset och röstboxen) som får mig att tänka på den magiska slutscenen i "High and Low" när Batman förhör The Riddler, utan även innehållet i konversationen mellan protagonisten och antagonisten.  
 
I båda scenerna blottläggs orättvisorna i klassamhället och arbetarklassens motstånd och hämnd mot överklassen är en katalysator för både Riddler och Takeuchi (kidnapparen i "High and Low"). De beskriver båda hur de har upplevt livsfarlig köld, hur de har blickat upp mot de rika från sin djupa misär och hur de har tröttnat på sin lott i livet. Båda scenerna är helt fantastiska och även om Reeves inte kan nå Kurosawa-nivå (vem kan det?) så tillhör denna scen filmens absoluta höjdpunkter. 
 
 

10. Scott Snyders "Batman: Zero Year" (2013)

 
Scott Snyders och Greg Capullos råbarkade Batman-serier från New 52-eran tillhör enligt mig de bästa berättelserna om mörkrets riddare i modern tid. Även om Reeves inte tycks ha grävt särskilt mycket i den inspirationsbrunnen så finns det vissa likheter som är oförnekliga. Den allra mest distinkta ser vi i bilden ovan, hur sprängningen av översvämningsmuren i "The Batman" är oerhört lik samma händelse i "Zero Year". Även i den sistnämnda är det Riddler som ligger bakom det hela och resultatet blir ett översvämmat och nästintill apokalyptiskt Gotham. Låter det bekant?
 
Har du snappat upp några andra referenser, hyllningar eller "påskägg" i "The Batman"? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan!
| 23 april 2022 12:00 |