Leaving Las Vegas

21 April 2013 | 11:30

Leaving Las Vegas

En sammanfattning från händelserna på CinemaCon 2013 och de filmer som kommer smälla högst under biohösten.

Kostymer, kostymer och åter kostymer så långt ögat kan nå fyllde heltäckningsmattorna på Caesar's Palace kasinogolv den här veckan när NATO (Nej inte dem med bomberna - det Amerikanska biografägarförbundet) samlade till den tredje årliga upplagan av biokonventet CinemaCon i Las Vegas, Nevada. Måhända släpptes inga filmiska jättebomber den här veckan men vi som trängdes bland drinkbord, enarmade banditer och studiopampar fick ett smakprov på de filmer som kommer smälla högst under andra halvan av 2013.

På många vis är Las Vegas den perfekta spelplatsen för världens svulstigaste box office-festival som både markerar starten på sommarsäsongen i biograferna samt distinktionen mellan filmkonst och filmindustri. I Vegas handlar allt om pengar, så även på CinemaCon där distributionschefer och skådespelare turas om att tacka av männen bakom projektorerna för förra årets miljardomsättningar. Min filmlärare, tillika den fyrfaldigt Oscarsbelönade filmljudslegendaren Mark Berger brukar påminna sina elever om att det finns en anledning till att det heter "Show Business - Inte Show Art" - Här förstår jag vad han menar.

Två av konventets allra mäktigaste män har dock varken rakat skägget eller anammat klädkoden här. En är stor, rund och förälskad i monster och robotar - den andre, kraftigt tatuerad och verkar tycka att ingen mening är komplett utan ordet "awesome". Tillsammans är dessa två nördar, Guillermo Del Toro och Zack Snyder två av motorerna bakom hela det här maskineriet, och visst vet de om det - även om de helst pratar färgpaletter och kamerariggar.

Men visst är det ett mäktigt maskineri ändå. På konventets teknik-trade show är det svårt att inte bländas i ljuset från framtidens projektorer samtidigt som det finkalibrerade dånet från Dolby Atmos-ljudsystemen spelar framgångens melodier på volym 11. Flera av filmbolagen här rapporterar om rekordår med versaler och att döma av de nya bilder vi fick se från "Man of Steel" samt "Pacific Rim" tyder det mesta på att Warner Bros. kommer fortsätta skratta hela vägen till box office-banken.

Men varken Fox eller Sony spelade med sämre kort i Vegas. De få minuter vi fick se från Ben Stillers filmatisering av "The Secret Life of Walter Mitty" väckte ett Oscars-buzz bland de mest rutinerade av filmrävar, rollistan och bilderna från Ridley Scotts och Cormac McCarthys thriller "The Counselor" behöver inte skämmas för sig samtidigt som Sonys mäktiga reel från "Elysium" lovade en himmelsk bioupplevelse värdig titeln.

På tal om himmelskt så proklamerade Snyder stolt på scenen att han vuxit upp med film som sin religion och biografen som sin kyrka och även om han är medveten om att hans filmer numera ses på iPads, iPhones och iWhatevers så är de gjorda för att ses på bio. Jag har svårt att tro att ett enda själ i publiken önskar att folk ska sluta gå i kyrkan, när det är dem som inkasserar kollekten.

Jakob Åsells favoriter från CinemaCon:

Pacific Rim - Vilken enorm film som inte backar en sekund. Guillermo Del Toro går all-in med robotar och monster, färgpaletten, neonet, specialeffekterna, estetiken, fotot - Här har det lagts ner arbete. Filmen är enorm, ljudet enormt, robotarna enorma och mina förväntningar enorma. Jag fick gåshud som smög från underarmarna upp till nacken när trailern byggde till ett mäktigt crescendo, 'nuff said.

The Secret Life of Walter Mitty - En av CinemaCons stora snackisar, riktigt positivt buzz efter presentationen. Ben Stiller regisserar och spelar titelrollen i filmatiseringen av James Thurbers bok om en dagdrömmande ensling som ger sig ut på en extraordinär resa, bortom hans vildaste av fantasier. Magnifikt foto av isländska vidder, charmerande ton någonstans mellan larger than life-drama och quirky komedi. Ser ut som en "Amelie"-historia filmad av Sam Mendes. 

The Counselor - Ridley Scott regisserar årets thriller (?) med Michael Fassbender, Penélope Cruz, Cameron Diaz, Javier Bardem och Brad Pitt efter manus skrivet av den Pulitzer Prisbelönade "No Country For Old Men"/"The Road"-författaren Cormac McCarthy, det känns som att hälla Oreos och chokladsås på glass - det kan liksom omöjligt bli dåligt.

Gravity - De korta sekunder vi fick se från Alfonso Curarons rymdthriller fick hela salongen att hålla andan, hisnande är bara förnamnet.

Elysium - Vi fick se, höra och känna på en 5-10 minuter av filmen och det råder inget tvivel om att Neill Blomkamp är tillbaka i sitt rätta universum, med resurserna att göra precis hur storslagen, nedsliten diskbänks-sci fi han vill. Jag njöt av första minuten, sen satt jag som ett fån med stängda ögon, fingrarna i öronen och sa "BlablabloBlomkamp" då jag insett att Sony aldrig hört uttrycket "less is more". 

The Conjuring - James "Saw"/"Insidious" Wan skrämde popcornen ur munnen på alla PR-kvinnor i salongen, och säkert några gubbar med.

Man of Steel - Lovande vibbar men någon ny Dark Knight blir inte det här. Jag tvivlar på att Henry Cavill är någon Christian Bale, men tror att Snyder lyckats med en större, starkare, smartare och definitivt charmigare Stålmannen än vi sett tidigare. Hans Zimmers tunga musik var ett vågat steg bort från John Williams ikoniska slinga och det är just den sortens beslut som faktiskt kan göra mannen i trikåer cool igen.

Dawn of The planet of the Apes - Vi fick bara se titeln flasha förbi under rubriken "2014", men det räckte för att väcka apa-peppen i mig!

Captain Phillips - Tom Hanks och Catherine Keener ombord på fraktfartyget MV Maersk Alabama som kapades av pirater utanför Somalia 2009. Det såg ut som en rafflande nagelbitare, vilket inte känns helt otippat då Paul Greengrass är tillbaka i registolen - och bara det är ju en anledning att se den.

Turbo - DreamWorks har något bra på gång i filmen om snigeln som vill vinna Indy 500. I en tid av trötta animerade uppföljare är känslan att "Turbo" kan vara en frisk fläkt - snygg och charmig.