Captain Phillips (2013)

"Captain Phillips" är baserad på en verklig händelse som fyllde löpsedlarna i april 2009 när fartygskaptenen Richard Phillips, en gift tvåbarnsfar, kapitulerade och lämnade in sig själv till somaliska pirater för att skydda sin besättning utanför Afrikas kust.

RECENSION: CAPTAIN PHILLIPS

Ett skepp kommer lastat med…
"Bourne Ultimatum"-regissören Paul Greengrass återvänder med sin handhållna kamera i "Captain Phillips" till en katt och råtta-lek som utspelar sig ute på djupt, farligt vatten. De 134 minuterna som filmen löper fäster fokus vid koloniala strukturer och är ett drabbande och pulshöjande gisslandrama.

Efter ett tvåhundra års långt avbrott från piratkapningar av amerikanska fartyg inträffade det otänkbara. Händelsen som "Captain Phillips" baseras på ägde rum på en Maersk som sjösatts med last i kurs mot Kenya från Alabama år 2009. Kaptenen och resten av besättningen blev tillfångatagna av de fyra unga beväpnade somalierna Muse, Bilal, Najee och Elmi, som färdats på små jolle-båtar och var ute efter lukrativa affärer.

Varningar kring risken för att kapas signaleras direkt. Filmen präglas av ett allvetande berättande; det är bara att vänta på att inkräktarna ska ta sig ombord och de olika historierna ska vävas ihop efter att båten lämnat hamnen. Attacken sker ganska tidigt under filmens speltid men det förhindrar inte resterande delar från att vara minst lika kusligt spännande. Greengrass använder den massiva båtens yta som en labyrint - en spelplan där fintar, överlistningar och andra medel är tillåtna i ren desperation.

"Ni tar all vår fisk. Vad finns kvar för oss?" frågar sig en av förövarna befogat när konflikten ställs på sin spets och möts av en stum reaktion till svars. Greengrass lägger fram en intressant tes om USA som den sista stormakten genom en David möter Goliat-retorik, världspolisen som på andras bekostnad tar sig friheten att bestämma över äganderätten. För visst stämmer det att det finns både vinnare och förlorare, och det uppmärksammas i den här fallstudien med en liten knäpp på näsan.

Tom Hanks har gjort många oförglömliga insatser genom åren; i "Forrest Gump" stal han för evigt mitt hjärta som en av filmhistoriens mest älskvärda karaktärer och i Robinson Crusoe-omskrivningen "Cast Away" likaså. Med eller utan volleyboll-vännen Wilson briljerar han och gör sin bästa rollprestation hittills som kapten Richard Phillips. Det doftar Oscarsnomineringar på långa vägar och det går inte annat än att tippa på att det blir en nominering på nästa gala för bästa manliga huvudroll. Efter att ha drivits närmare och närmare mot Afrikas horn som objekt för en lösensumma tappar meningen "everything's going to be okay" trovärdigheten för varje gång den upprepas. Hanks krampaktiga porträtt med hög integritet av en panikslagen man som uthärdat lång, psykologisk terror är potent och dånar - enastående!