Hobbit: Smaugs ödemark (2013)

Ditt betyg
Vill ej se
Sett
Ditt betyg
Efter att ha lyckats överleva första etappen av den oväntade resan, kämpar gruppen vidare österut genom den förrädiska skogen Mörkveden. Där ställs de öga mot öga med den gigantiske Beorn, en hord av jättespindlar och tillfångatas av de farliga skogsalverna. Efter en dramatisk flykt lyckas de ta sig till Sjöstaden och vidare till Ensliga berget för att möta den största faran av alla – den enorma draken Smaug. En utmaning som kommer sätta deras mod och vänskap på slutgiltigt prov.
Visa hela synopsis
Visa mer info Dölj mer info

RECENSION: HOBBIT: SMAUGS öDEMARK

Ett stycke rejält underhållande filmäventyr
Efter den till stora delar misslyckade och själlösa "Hobbit: En oväntad resa" verkar Peter Jackson med följe nu ha hittat formen igen. Åtminstone är man och nosar på den stig som kan leda till stordåd.

Många av oss önskade mindre trams och mera mörker från uppföljaren, och se! Vi har blivit hörsammade. I "Hobbit: Smaugs ödemark" återfinns betydligt färre slapstickmoment och mindre av den förhärskande Disney-känsla som präglade den första filmen. Det betyder inte att irritationsmoment av buskiskaraktär inte förekommer överhuvudtaget, men överlag är tonläget djupare och vuxnare.

Hur många som önskade se mera av Legolas i Peter Jacksons trilogi är oklart, jag gissar på två personer, men man får helt enkelt ta det goda med det onda och försöka tänka på något annat varje gång denne tvålfagre och långörade blondin voltar in i handlingen för att göra överkoreograferade ninjatricks på oändliga köer av till synes försvarslösa orcher. Han är liksom bara där som prydnad, lite i periferin, den gode Legolas. Betydligt mer substans har den nyligen påhittade karaktären Tauriel, en intensiv och rakryggad skogsalvskrigare som Evangeline Lilly gör med perfekt självförtroende.

Karaktärsgalleriet breddas överlag kraftigt i "Hobbit: Smaugs ödemark", i takt med att de världspolitiska angelägenheterna blir alltmer akuta. Nekromanten i Mörkmården mullrar allt hotfullare och kräver snart Gandalfs fulla uppmärksamhet, samtidigt som orchbanden avlöser varandra i sin skoningslösa jakt på Bilbo och hans resesällskap. I takt med att man närmar sig Erebor blir också draken Smaug en alltmer påtaglig verklighet.  

Bland miljöerna står framförallt Sjöstaden ut ur mängden, ett sorts Venedig i kåkstadstappning där fisklukten och den påtagliga risken för skörbjugg verkligen tränger ut från bioduken.

Den stolte Thorin Ekensköld och hans sällskap demonstrerade redan i första filmen att subtilitet och diplomati inte är klassiska dvärggrenar . I "Hobbit: Smaugs ödemark" befäster de mönstret att snubbla in hos eller bli tillfångatagna av, men framför allt vara vresiga mot, diverse fraktioner i Midgård på färden mot Ensliga Berget.

Thorins envishet och ovilja till alla typer av samarbete över rasgränserna blir stundtals parodisk. Lyckligtvis gör man i den här filmen bättre bruk av sagans hjälte än tidigare. Bilbo blir betydligt mer företagsam och levande ju längre äventyret fortskrider, och tar stora steg ut ur den relativa anonymitet som tidigare begränsade honom till att mest reagera på tokigheter. Martin Freeman kanske inte är så dum som Bilbo ändå, tänkte jag ett par gånger (ofta just under de sekvenser där Legolas får fria tyglar att studsa runt som en guttaperkaboll och dropkicka orcher).

Annars kvarstår i viss mån huvudproblemet från den förra "Hobbit"-filmen, nämligen det faktum att få av karaktärerna, goda skådespelarinsatser till trots, väcker det känslomässiga engagemang som exempelvis Frodo och Aragorn frammanade när det begav sig. Hobbit-filmerna är helt enkelt på det hela taget ytligare och blodfattigare än storebrorstrilogin. Men hoppet får alltså nytt liv med "Hobbit: Smaugs ödemark", som ändå tar historien i rätt riktning och återigen gör Midgård till en många gånger skrämmande plats. "Alla talar svenska"-känslan är borta, dvärgföljet går inte längre att förväxla med Bumbibjörnarna.

Vad gäller Mikael Persbrandt så får han ungefär lika många sekunders speltid som en teasertrailer är lång. Den tiden nyttjar svensken väl till att etablera sin ludne och melankoliske naturvän till hamnskiftare, men än så länge är Beorn en parentes i sammanhanget. Han ska synas mer i den avslutande filmen, har det sagts.

Och den filmen kan bli en högtidsstund om Jacksons formkurva håller i sig.

Det finns inga användarrecensioner ännu. Skriv den första!
VISA FLER EXTERNA RECENSIONER +
Senaste kommentarer
8935
Den sämre filmen i trilogin. Och för att göra saken värre så återvänder Legolas.
Blixt
I Sagan om ringen-triologin så vande vi oss nog vid en standard som Jackson omöjligen verkar kunna uppnå med filmerna om Bilbo. Jag gillade filmen, men den var i slutändan en rätt ordinär historia som inte alls engagerar mig som tittare eller suger in mig i Tolkiens värld. Det blir aldrig tillräckligt storslaget eller intimt under resans gång och således landarbetyget på en stabil 3:a.
Rocket Raccoon
Kika lite på filmens extramaterial. Sant att de gjorde typ allt framför greenscreen och att de dataanimerade så många orcher.  Dock så byggde de upp en massa sets själva i studion, exempelvis Bards hus, en del av Mirkwood, en del av Lake-Town.  Och en del orcher var skådespelare i kostym precis som i Lotr. Ett exempel är orchen som Legolas och Thranduil förhör
Visa fler (187)

Relaterade filmer