Hannes Holm: "Författare är oftast jävligt falska typer"

15 December 2012 | 22:01

Hannes Holm: "Författare är oftast jävligt falska typer"

Vi pratar om "Sune i Grekland" och julfilmernas konkurrens med regissören Hannes Holm.

Hannes Holm som gjorde karriär med parhästen Måns Herngren har på senare år jobbat på egen hand. Senast fick vi se dramat "Himlen är oskyldigt blå" och i julhelgen får hans familjekomedi "Sune i Grekland - All inclusive" biopremiär.

MovieZine träffade Holm för att ta reda vad som fick honom att filmatisera en sådan pass välkänd karaktär och varför man ska se "Sune i Grekland" framför "Mammas pojkar" i jul.

Du gillar sannerligen att överraska, för vem hade anat att du skulle göra film om Sune. Vad fick dig att göra något så familjärt som "Sune i Grekland"?

- Jag har aldrig gjort en film där det ska finnas en förväntan från början. I och med att det finns som heter "Sunes sommar" som blev en vrålsuccé, så gör man det absolut korkade man kan göra, en ny film på samma karaktär. Det är ju inte särskilt smart, haha. Men det är då man känner att: Ok, då får man vara lite korkad och bjuda på det. Sedan ville vi självklart vända oss till den nya publiken. Vi hade nog sluppit de här aggressiva attackerna om vi hade gjort "Sune i Grekland" 30 år efter "Sunes sommar".

"Sune i Grekland" känns inte som den självklara filmen att ta sig an efter "Himlen är oskyldigt blå". Vad säger du själv?

- Det var en obstinat grej som dök upp när jag fick frågan av en dansk tjej på ett filmbolag om varför vi inte gör familjefilmer i Sverige. Så tänkte jag efter och insåg att hon hade rätt. Då blev jag lite intresserad. Men precis som du säger var det kanske helt rätt film att göra efter "Himlen är oskyldigt blå". Man kände sig lite som en amatör när man hoppade in i en genre som man inte riktigt behärskar. Man kan tycka idag att i filmsverige märkt en viss tendens, utan att nämna några namn att vi gör en del jävligt påkostade filmer som inte når sin publik. Sverige är fortfarande ett litet land och vissa projekt är lite för dyra för att nå en sådan liten publik.

Du har även skrivit manus till filmen med skaparna Sören Olsson och Anders Jacobsson. Hur tufft är det att jobba med skaparna till karaktärerna man vill filmatisera? Fick du fria händer?

- Jag ville inte ha fria händer. Författare är oftast jävligt falska typer som håller sig i sitt hörn och om filmprojektet går åt skogen kan de säga att de hade ingenting med det här att göra. Men jag drog in dem i processen för jag ville ha dem nära. Det var förut som man tyckte att författare var krångelmajor och speciellt örebroare (Sören och Anders är örebroare), haha. Men då gillade man krångelmajeriet och när vi skrev kunde jag lyfta ut något ur manuset som Sören och Anders envist plockade in. Grejen med Idol-Lisa i filmen var något som de bara skulle ha in och idag är jag glad som fan att vi behöll det. Det blev ett roligt samarbete.

Du har nya skådespelare till rollerna. Var det den ursprungliga planen eller fanns det en smula förhoppning att försöka få ombord Lidbom och Haber?

- Det fanns vissa cameo-tankar som vi sedan kastade bort, för att vi ville ha en renhet. Skulle exempelvis Sean Connery dyka upp i en cameo-roll i en Bond-film med Roger Moore skulle det bli lite snurrigt. Det fanns dock några scener som vi hade tänkt för Peter Haber, men vi kände att det skulle bli förvirrande.  

Hur jobbigt är det att vara tvungen att åka till Grekland för en filminspelning? Är det mer krävande att filma utomlands, eller rena semestern?

- Jag föredrar att jobba på plats. Det är så mycket enklare med allting. Vi skandinaver är så plikttrogna, man behöver nästan lyfta ut ett helt gäng någonstans så det blir lättare att jobba. Eftersom det var en familjekomedi ordnade vi så att alla kunde ta med sina familjer till Grekland. Sedan kunde vi bara inte byta ut land, när boken heter "Sune i Grekland". Men med tanke på den grekiska krisen så blev grekerna glada att de fick jobb.

Vad händer med dig och din forna parhäst Måns Herngren? Pratar ni om att göra något tillsammans igen?

- Absolut, men jag tror att det ligger lite för nära fortfarande. Det kommer att ske, men just nu skulle vi hamna i gamla ljusspår. Vi har tät kontakt, men de projekt han håller på med är något som jag inte skulle vilja göra. Han jobbar mycket med Felix med "Solsidan" och så gör han reklam och jag gör inte reklam. Han passar bättre att göra reklam än vad jag gör till exempel.

Varför ska man välja din film framför Ulf Malmros "Mammas pojkar"?

- I "Sune i Grekland" talar alla svenska och i "Mammas pojkar" talar man, ehm...

Värmländska?

- Haha, ja. Jag hörde förresten på omvägar att Ulf var väldig rolig när han sa att det är en viss skillnad med att vara sanslöst rolig och otroligt rolig.

"Sune i Grekland - All inclusive" får biopremiär på juldagen.