Den här artikeln innehåller spoilers från säsong 2, samt från spelet som serien baseras på.
När uppföljaren till Naughty Dogs succéspel från 2013 släpptes på marknaden, tog det inte lång tid innan hela spelvärlden började koka. Inte bara för att ”The Last of Us: Part II” var tekniskt imponerande och känslomässigt starkt – utan för att spelet gjorde modiga berättarval som splittrade fanbasen.
Först och främst, så blev Joel mördad väldigt tidigt i spelet. En av 2000-talets mest älskade spelkaraktärer försvinner inte bara från franchisen, han möter även ett brutalt och abrupt slut. Men dessutom, så gör spelskaparna ett modigt berättargrepp halvvägs in i handlingen. En sorts tvist, som är väldigt kontroversiell (och som jag inte kommer förklara mer än nödvändigt, ifall du planerar att spela spelet.)
Det jag kan nämna, eftersom det sker redan i andra avsnittet av den nya säsongen, är att man får reda på varför Joel blir mördad.
Efter att ha drivits av ren vrede. Efter att ha ägnat ca 20 timmar åt att kompromisslöst göra slut på gruppen som tagit Joels liv, får vi veta att Joel mördat Abbeys pappa och den sista mannen som haft tillräckligt med kunskap för att kunna tillverka ett hypotetiskt vaccin. Som spelare hinner vi bygga upp ett intensivt hat mot hans mördare – bara för att senare tvingas omvärdera allt vi trott oss veta.
Tvisten är stark. Den för tankarna till cykler av hämnd och meningslöst våld.
I TV-serien är berättandet däremot något helt annat. Vi får direkt veta varför Joel mördats. Det finns ingen tvist. Hatet får aldrig riktigt gro, det ersätts av förståelse. Valet är intressant, och gör att upplevelsen blir helt annorlunda om du spelat spelet, eller inte.
Berättandet i spelet är helt klart starkare. Modigare. Upplever man bara en av dessa versioner så är spelupplevelsen, med sina tvära och dramatiska kast, starkare. Ni som inte spelat spelet, går alltså miste om en av spelvärldens starkaste berättelser. En tvist som man aldrig kan återupptäcka.
Men, för oss som redan spelat ”The Last of Us: Part 2”, händer något helt annat. Istället för att upprepa spelets berättelse, får vi nu en alternativ version som ställer nya frågor. Hur påverkas Ellie när hon vet varför Joel dog? Hur hanterar hon skulden över att ha berövat mänskligheten ett hopp? Är hennes kärlek till Joel så stark att ingen förklaring kan väga upp vad han gjorde?
Temat förskjuts. Där spelet handlar om våldets meningslöshet och cykliska natur, rör sig serien mot frågor om kärlek, lojalitet och det moraliska priset för att skydda dem man älskar. Det känns nytt, och fängslande.
Som gamer får jag inte bara en repris av en historia jag redan upplevt – jag får något som utmanar mig på nya sätt. Det gör tv-serien mer spännande, inte mindre. Tyvärr sker det på bekostnad av alla er som aldrig spelat det nästan perfekta spelet ”The Last of Us: Part 2”.