Sök
I en tid då verkligheten ofta överträffar dikten inom den politiska satiren så visar “In The Loop”-skaparen Armando Iannucci att det går alldeles utmärkt att gräva fram skratt även ur historiens mörkaste kapitel.
Fanni Metelius regidebuterar med sin egenskrivna film ”Hjärtat” som handlar om kärlek och krångliga relationer. Det blir på sina håll riktigt bra, men på andra står historien helt still och vacklar mest. Ändå känns filmen i hjärtat efteråt och jag lämnar visningen glad, och med gott hopp om att vi bara sett början på en riktigt lovande auteurkarriär.
Efter mycket spring har Thomas och de unga rebellerna målet i sikte. Men först ska de bryta sig in hos onda Wicked, rädda sin vän och försöka att inte dö. ”The Maze Runner”-trilogin – kanske det bästa som hänt genren sen ”The Hunger Games” – bjuder på en intensiv final med fin action, men tempot släpar i de mer dramatiska scenerna.
Ridley Scotts ”All the Money in the World” är en kritisk känga mot kapitalism, ett spännande kidnappningsdrama, och en studie kring Stockholmssyndromet ihopbakat till en lång tårta som inte riktigt vet hur den vill smaka.
Under upploppen i Los Angeles måste två koreanska bröder och en kaxig elvaåring försvara en skobutik. ”Gook” är en snygg och intressant indiefilm om våld, familj och gemenskap mot en fond av polisbrutalitet och rasism.
Paul Thomas Andersons senaste film är en svindlande elegant studie i maktspel och underkastelse, en cineastisk triumf att kapitulera villkorslöst inför. ”Phantom Thread” är också Daniel Day-Lewis avsked till skådespelaryrket. Och det var väl ingen som trodde att han skulle tacka för sig på något annat sätt än så här.
Pokertävlingar med de rika och berömda, den ryska maffian, FBI och en knepig relation till fadern är några av de saker Jessica Chastain måste navigera. Tyvärr blir det inte lika spännande som det låter.
Den sanna berättelsen ur tre perspektiv om Tonya Hardings lovande konståkningskarriär, som skulle komma att få ett abrupt slut med avstängning från att tävla för all framtid. En gripande dramakomedi med högklassiga konståkningsnummer!
”Darkest Hour” är ”Oscar bait” i välskräddad men bekant kostym. Winston Churchills kamp mot Nazityskland står i fokus, men Gary Oldmans revansch på Oscarsjuryn är elefanten i rummet som riskerar att skymma halva bioduken.
”Utan nåd” är en rå och iskallt våldsam skildring av ett bombdåd som dödar en far och en son, ett rättssystem som inte lyckas skipa rättvisa, och en mamma som tar saken i egna händer. Diane Kruger gör en lysande rollprestation.
Nytt år, fräscha filmidéer. Lite läskigt kan det kännas. Den nostalgiske får trösta sig med nittiotalsthrillern ”The Commuter” där allt är ologiskt och ingenting är nytt. Inte ens Liam Neeson är ny – den här rollen kan han göra i sömnen sedan tio år tillbaka.
En komedi baserad på verklighetens polkaspelande Jan Lewan, som charmade sin småskaliga men hängivna pensionärspublik till den grad att de började investera sina besparingar hos honom. Polkakungen är perfekt porträtterad av Jack Black och bjuder på många skratt.
Steven Spielbergs välgjorda politiska drama med skådespelarveteranerna Tom Hanks och Meryl Streep i huvudrollerna är baserad på verkliga händelser i 70-talets USA. Det är en njutning att se dem tillsammans på vita duken!
Tommy Wirkola, den norska vildhjärnan bakom ”Död snö”-filmerna, tar sig an en relativt storskalig science fiction-berättelse till ytterst ojämnt resultat. Nyckelingrediensen; Noomi Rapace axlar sju (!) roller.
Liksom ”Sicario” och ”Hell or High Water” är Taylor Sheridans senaste en thriller av yppersta klass, en modern western med ett distinkt tilltal och ett oförställt patos.
Öppna inte den mystiska dörren. Gå inte ner i källaren. Och vad du än gör… se inte denna prequel. Åtminstone om du är ute efter något fräscht och nyskapande. För fansen finns dock en del dugliga hoppa-till-scener och effekter.
1983 kapade sju unga georgier ett passagerarplan för att fly till väst. Nu har händelsen stöpts om till en gastkramande thriller som ställer fler frågor än den besvarar.