The Favourite 2018

The Favourite poster

I 1700-talets England har den sjukliga drottning Anne tronen, medan nära vännen Lady Sarah styr landet i hennes ställe. Men när Sarahs kusin, den fallna adelsdamen Abigail, anställs som tjänarinna, uppstår en oväntad maktkamp på slottet.
3.6 av 127 användare

Jonna Vanhatalo

3 september 2018 | 13:15

Mästerlig och vackert förpackad tragisk komik

Den grekiske regissören Yorgos Lanthimos är tillbaka med ett storslaget, skruvat och sanslöst underhållande kostymdrama med fokus på tre kvinnor och deras inbördes rivaliteter. Detta är en vacker och ut i fingertopparna välspelad film som verkligen är något utöver det vanliga. De är så absurt delikat, helt underbart och faktiskt bland det bästa jag sett i år!
Han är inte känd för att göra lättillgänglig film, Lanthimos (”Dogtooth”, ”Lobster”, ”Killing of a Sacred Deer”), men faktum är att detta trots diverse helt sinnessjuka svängar nog är hans mest publikfriande film hittills. Filmen baseras på rader av guld! Manuset av Deborah Davies och Tony McNamara och är fulländat med dialoger, repliker och oneliners som kommer leva för alltid.

”The Favourite” är en historia om livet i finrummen och maktkampen som där råder. Det handlar om den ängsliga drottning Anne som med tveksam hand regerade i Storbritannien i början på 1700-talet. Hennes nära vän lady Sarah är den som istället styr, medan männen skickas ut i krig. När Sarahs avlägsna kusin Abigail en dag anställs som husa i hemmet orsakas obalans i hushållet som skakar om hela riket.

Detta är ett otroligt underhållande och tragikomiskt triangeldrama, så fängslande visuellt att ögonen inte vill lämna duken ens för att blinka. Det är så oändligt vackert och detaljerat. Miljöerna är sagolika, pråliga, stora och överdrivna. Men mitt i detta myller av pompa och prakt utspelas ett hyfsat finstämt drama om i slutändan ganska enkla känslor.

Kriget som pågår där i bakgrunden, pratas det mycket om, men vi ser inget av det eftersom överklassens maktelit är upptagna med sin dekadens. För det tar sin lilla tid att pudra näsan och mellan varven ordna ank- och hummerrace i salongerna.

Fotot av Robbie Ryan är utmärkt! Kameran fångar stora vida bilder och rör sig ofta långsamt från en fast punkt, som får hela rummet att rotera. Ibland filmas långa scener i slow motion eller genom ett stilla ”fisköga”, vilket förstärker känslan av ensamhet och avstånd mellan människor.

Detta är en fantastiskt bra film och ett otroligt samarbete på alla plan, men den största elogen förtjänar de tre kvinnorna i huvudrollerna! Vilka stjärnor!

Olivia Colman, Rachel Weisz och Emma Stone strålar fullständigt från start. De avfyrar sina repliker med exakt timing och perfekt känsla för syrlighet och smärta. Colman i täten som drottning Anne behärskar varje scen och uttryck så övertygande att jag nästan saknar ord för att beskriva det. Hon är som ett olyckligt och grinigt litet barn, vilket vid en första anblick är väldigt roligt. Sedan förstår man vidden av hennes olycka och personliga sorg och jag vill istället ta henne i min famn och bara krama om. Den kalkylerande väninnan Sarah (Weisz) städar med stram min upp och undan och håller rent runtomkring, medan Stones iakttagande Abigail smider planer på att nå egen lycka.

Att se dessa tre begåvade powerkvinnor domdera med sin briljans på duken och få allt utrymme att verkligen göra det berör otroligt. Mer än kanske själva dramat i sig. Det är dessutom uppfriskande att männen (Nicholas Hoult och Joe Alwyn bland andra) reducerats till pudrade våp i periferin utan något egentligt att säga till om. Det är komiskt och på sätt och vis lite balsamiskt, på grund av att det fortfarande är så pass ovanligt att det inte är männen som driver handlingen framåt.
För faktum är att detta är kvinnornas film. Deras historia. Det är tydligt fokus på vår top trio och relationerna dem emellan och då behövs faktiskt inte mer input från männen än så här.

”The Favourite” är en vacker och på alla sätt mästerlig film med glimten i ögat. Den är otroligt underhållande tack vare på sina håll helt befängda och farsartade turer. Detta högst originella drama lockar både skratt och tårar och är numera en solklar favorit i Lanthimos repertoar.
| 3 september 2018 13:15 |
Användarrecensioner (2)
4
Höjer betyget till en svag fyra efter en omtitt.
3
Den grekiska mästerregissören Yorgos Lanthimos, är tillbaka med en fräck men inte lika naughty film som han brukar ;) Nu får vi följa med in i det brittiska poshiga kungahuset, där en spännande triangeldrama utspelar sig mellan drottningen Anne (Olivia Coleman) och hennes hovflickor Lady Sarah ( Rachel Weisz) och Abigail (Emma Stone)... De två hovdamerna försöker snärja drottningen i en katt och råtta lek där dem kör fulare knep för varje gång för att vinna drottningens gunst och få henne att göra det dem själva vill... Komisk och fräck med glimten i ögat, men lite för "skrikig" för min smak, det blev lite för mycket av det goda, det man annars i Yorgos filmer aldrig får för mycket av ;) Men filmen är väl sevärd och får därför en godkänd trea... AAA