De visuella knepen i "Birdman"

21 Oktober 2015 | 16:00

Ta en titt på de tekniker som användes för att skapa den täta visuella illusionen i "Birdman"

Förra årets Oscarsvinnare "Birdman" är mer eller mindre filmad i en enda lång tagning, eller?

Nej, det är den givetvis inte. I mer avskalade produktioner - kolla in exempelvis "Victoria" - kan det fungera, men när det gäller produktioner av "Birdman"-storlek skulle jag vilja påstå att det rentav är en omöjlighet. Det finns helt enkelt för många vitala delar i rörelse för att få en sådan inspelning att fungera på ett någorlunda kostnadseffektivt sätt, och finns det något som filmbranschen jagar så desperat som kostnadseffektivitet? 

YouTube-gänget The Film Theorists verkar ha sett "Birdman" minst lika många gånger (alldeles för många) som jag har gjort och i deras senaste klipp tar de en titt på hur regissören Alejandro González Iñárritu och fotografen Emmanuel Lubezki byggt illusionen av filmens konstanta långa tagning. Hur tydliga är "sömmarna" egentligen? De drar också spännande paralleller till hur Alfred Hitchcock använde liknande tekniker redan år 1948, då med sitt mästerverk "Repet".  


Känns detta som "fusk" för er eller spelar det ingen som helst roll när det gäller helhetsupplevelsen?