Musik och romantik på film

9 Februari 2015 | 18:00

Musik och romantik på film

Filmer som "Wedding Singer", "Dirty Dancing" och "Juno" vet att kärlek skildras bäst med sång.

I musikalernas värld är det inte ovanligt att karaktärerna förklarar sina känslor för varandra genom musik och sång, men också i vanliga spelfilmer händer det att kärlek bedyras i musikaliska inslag. 

Här är 10 filmscener där musik använts för att uttrycka romantik. Med goda resultat. 

(OBS! Listan innehåller en del spoilers.)

Moldy Peaches-duett i "Juno" (2007)




Det var huvudrollsinnehavaren Ellen Page som föreslog att Kimya Dawsons musik skulle funka bra i "Junos" soundtrack. Hon hade rätt. De småknäppa, lågmälda poplåtarna passar utmärkt i den säregna tonårssagan. Singer-songwritern medverkar både som soloartist och med sina band Antsy Pants och Moldy Peaches. Men när Moldy Peaches-låten "Anyone Else But You" avslutar filmen är det inte Kimya Dawson som framför den, utan Ellen Page själv - tillsammans med Michael Cera. Scenen där det unga paret möts upp med varsin gitarr för att spela den charmiga kärleksduetten sätter fingret på Juno och Paulies speciella relation och är en fin avslutning på "Juno".

Flygplansballad i "Wedding Singer" (1998)




Adams Sandlers rollkaraktär Robbie tjänar sitt uppehälle genom att framträda som artist på olika (80-tals)bröllop. Men det finns ett bröllop som han bara inte klarar av att spela på, trots att han har lovat. Sin kompis Julias. I ett försök att stoppa Julia från att gifta sig med sin otrogna douchebag till fästman överraskar Robbie henne medan hon på väg till sitt Las Vegas-bröllop. Via flygplanets högtalarsystem framför han balladen "Grow Old With You", där han (i överdriven detalj) deklarerar sina framtidsdrömmar. När Julia (Drew Barrymore) förstår att det är Robbie som framför en specialskriven låt för henne tåras hennes ögon av glädje, innan hon och Robbie deklarerar sin kärlek för varandra och förenas i en kyss. Det hela är mycket vackert.

Elvis-frieri i "Wild at Heart" (1990)




Den knäppa komedithrillern "Wild at Heart" avslutas med att Nicholas Cages rollkaraktär Sailor rusar mot sin älskade Lula (Laura Dern), efter att ha överlevt en rad med märkliga lönnmördare som Lulas mamma (som hatar Sailor, om det inte var tydligt) beställt. Med bestämda kliv studsar han mellan plåttaken i en lång bilkö, innan han till slut når fram till Lulas bil. "Sailor!", utropar hon med förvånad lättnad. Den andfådda Sailor sträcker ut en hand mot sin älskade, medan hon klättrar ut ur bilen. På bilens motorhuv förenas de i en passionerad kram innan Sailor, till Lulas stora förtjusning, framför Elvis "Love me tender" - en låt han tidigare har berättat att han bara kommer sjunga för kvinnan han vill gifta sig med. En passande avslutning i den retroosande filmen som är fylld av anspelningar mot rock'n'roll-kungen och hans filmer. 

Musikalisk tuktning av en argbigga i "10 orsaker att hata dig" (1999)




I "10 orsaker att hata dig", en modern adaption av William Shakespeares komedi "Så tuktas en argbigga", lägger skolans tuffa kille Patrick lägger sina bad boy-plattityder åt sidan när han försöker mjuka upp tjejen han är kär i genom att serenera henne under en idrottslektion. Tjejen i fråga, Kat (Julia Stiles), är filmens hårdhudade "argbigga" och är med andra ord inte lättuppmjukad. Men när en kille som ser precis ut som Heath Ledger framför "Can't Take My Eyes Off You" framför en själv (och ens fotbollslag) må man ha en pansarsköld runt sig för att inte låta sig träffas i hjärtat. Om han dessutom ackompanjeras av skolans blåsorkester är det än svårare att inte bli kär. 

Indierockintimitet i "Garden State" (2004)




Musiken är väldigt närvarande i Zach Braffs regidebut "Garden State" och hjälper till att sätta stämningen i den dova, romantiska dramakomedin. På soundtracket medverkar det amerikanska indierockbandet The Shins med ett par låtar, varav "New Slang" är den som gör störst intryck. Det är den som Sam (Natalie Portman) påstår kommer förändra Andrews liv. När Andrew (Braff) på Sams order tar på sig hörlurarna för att lyssna uppstår en intim stund mellan främlingarna i sjukhusets väntsal. De kommer inte vara främlingar länge till. 

Återförening till Nina Simone i "Bara en dag" (2004)




Efter att ha spenderat en natt i Wien tillsammans i "Bara en natt" (1995) träffas Jesse (Ethan Hawke) och Celine (Julie) i Paris nio år senare, och inser att de fortfarande har känslor för varandra. Jesse är bara på ett kortare besök i staden, och de två försöker utnyttja sin tid så gott som möjligt innan han måste resa tillbaka till USA. I filmens sista scen befinner de sig i Celines lägenhet, där Jesse just satt igång en låt av Nina Simone (den passande "Just in time".) "Jag älskar den här låten", säger Celine och härmar hur artisten brukade röra sig på scen. Jesse betraktar hennes dans från soffan. "Du kommer missa ditt plan", påpekar Celine efter en stund. "Jag vet", svarar Jesse med ett leende, och rör sig inte ur fläcken.

Ukulele och steppdans i "Blue Valentine" (2010)




I "Blue Valentine" får vi ta del av ett äktenskaps evolution, genom att följa hur Dean och Cindys förhållande utvecklar sig. Om allt vore som i scenen där Dean (Ryan Gosling) uppvaktar Cindy (Michelle Williams) med en ukulele-ballad ("You Always Hurt The One You Love"), och hon dansar som respons, skulle paret inte ha några problem. Eventuellt skulle Cindy få lite ont i fötterna efter allt steppande. Kanske också att de förr eller senare skulle tröttna på den fåniga rösten som Dean påstår att han måste använda sig av för att kunna sjunga. 

Kärleksförklaring till julmusik i "Love Actually" (2003)




Juliet (Keira Knightley) har alltid antagit att hennes makes bästis Mark (Andrew Lincoln) hatar henne och att det är därför han är så obekväm runt henne och gör allt vad han kan för att undvika henne. Men när hon får se filmen som Mark spelat in under hennes bröllop, som nästan uteslutande består av inzoomade närbilder på henne, börjar hennes syn på situationen att förändras. För att förklara sig för Juliet dyker Mark upp utanför hennes dörr med en bandspelare en kväll. Från den spelar han körmusik, och via en handskriven skylt ber han Juliet att säga till sin man att det är carolers som är på besök. Till tonerna av körsjungen julmusik visar han sedan upp fler handskrivna skyltar, där han förklarar sin kärlek för Juliet. Han hyser ingen illvilja mot sin kompis, utan önskar bara ett avslut på historien. Juliet ger Mark en snabb kyss innan han packar ihop sina skyltar, stänger av bandspelaren och ger sig av. "Enough now, enough", viskar han till sig själv.

Dirty dancing i "Dirty Dancing" (1987)




"Nobody puts Baby in a corner!" Visst älskar vi "Dirty Dancings" slutscen, där DJ:n slänger på "(I've had) The Time of my Life" och turturduvorna Frances ("Baby") och Johnny framför sin storslagna dans framför hela Kellerman's-resorten, under säsongens sista talangshow. Men låt oss heller inte glömma den ljuvliga scenen där paret under en av sina repetitioner dansar till "Love is Strange". Att det finns kemi mellan Baby (Jennifer Grey) och Johnny (Patrick Swayze) är kanske aldrig så tydligt som här. När Johnny börjar mima med i låttexten ("How do you call your loverboy?"), dras paret in i en gemensam danslek och glömmer för en stund bort alla problem som finns utanför replokalens dörrar. Allt är bara lycka, fröjd och sexighet. 

Boombox-attack i "Snacka går ju..." (1989)




Lloyd (John Cusack) är en medelmåttig student med drömmar om att bli professionell kickboxare. Diane (Ione Skye) är en så kallad valedictorian (A-studenten som väljs att hålla avslutningstalet under examensceremonin) som är på väg mot högre studier. Trots att de är ett omaka par inleder de ett förhållande, tills Dianes far pressar henne att avsluta relationen. Men det finns knep som under-achievers kan ta till, som slår alla betyg i världen. (Det hade han inte tänkt på, farsgubben.) I ett försök att åter få ihop det med Diane ställer sig Lloyd med en boombox nedanför hennes fönster, och spelar Peter Gabriels "In Your Eyes" (låten de lyssnade på när de hade sex för första gången) på högsta volym och på repeat. Det skulle kanske vara stalker-creepy om det inte vore för att det är så jävla romantiskt. 

Hela den romantiska spellistan hittar du här på Spotify...


Vilka är era mest romantiska musikstunder på film?