I fokus: Hammer Horror

Gustaf Svenungsson
25 Juni 2011 | 21:01

I fokus: Hammer Horror

Gustaf har kollat närmare på det anrika filmbolaget Hammer Horror som ligger bakom många klassiska och oförglömliga skräckfilmer.

"If we saw the logo of Hammer films we knew it would be a very special picture."

- Martin Scorsese

Hammer Film Productions har genom åren gått i graven en mängd gånger men har likt många av sina skapelser en förkärlek för att återuppstå, gång på gång. Idag är de mest kända för sina remakes av ''Universal Horror''-serien med allt vad det innebär i form av varulvar, vampyrer, Frankenstein och mumier. Och nu, nästan 80 år efter att de kom till liv är de tillbaka...

Filmproduktionsbolaget Hammer grundades 1934 i Storbritannien av William Hinds (i teaterbranschen mer känd som Will Hammer), men då under namnet Hammer Productions. Hammer Productions producerade filmer i en rad olika genrer, bl a en skräckthriller  med Bela Lugosi ("The Mystery of the Marie Celeste" 1935) innan de gick i konkurs 1937. Hammer köptes då upp utav ett distrubutionsbolag som William Hinds grundat tillsammans med Enrique Carreras. Det skulle dock dock dröja ett decennium innan man började producera filmer igen och då under ledning av Hinds son Anthony Hinds och Carreras son James Carreras. Dem valde det nya namnet, Hammer Film Productions.

1955 kom det stora genombrottet i form av TV-serieadaptationen "Quatermass Xperiment", en science fiction/skräckis som öppnar med att en raket kraschlandar för att sedan skildra hur den enda överlevande besättningsmannen förvandlas till ett köttätande monster. Att kalla den ''Xperiment'' istället för ''Experiment'' var ett fullt medvetet val vilket gjordes i kommersiell åtanke då man ville ''casha'' in på den då nya åldersgränsen ''X-certificate''. ''Quatermass'' blev en finansiell succé och var startskottet för Hammer Horrors skräckbetonade era och det dem idag skulle komma att bli kända för.

Deras nästa film ''The Curse Of Frankenstein'' släpptes 1957 och var vad som befäste deras rykte och för evigt skriva in dem i filmhistorien. ''Frankenstein'' var viktig på grund utav två anledningar:

- För det första så var Frankenstein den första ''Universal Horror Remake'' som Hammer producerade vilka visade sig vara så pass effektiva att dem bokstavligen talat började producera på löpande band, Eller vad sägs om sju stycken Dracula, fem Frankenstein och fyra mumiefilmer.

- Den andra anledningen, och kanske den viktigaste låg i männen som arbetade på filmen. Regissören Terence Fisher (Faktum är att han ensam producerade 27 stycken filmer åt Hammer mellan 1952-1974.)  och huvudrollsinnehavarna Peter Cushing och Christopher Lee var de tre enskilda individer som skulle komma att prägla Hammers filmer mest i mer än två decennium. Cushing och Lee fick spela en stark majoritet av alla de stora etablerade figurerna och kan utan tvekan ses som Hammers ansikte utåt, med tiden har de även förvandlats till ikoner och kultskådespelare.

På senare år har man kunnat se Christopher Lee som Sauroman i "Sagan om Ringen" samt i Star Wars prequel-trilogin, då som ''Count Doku''. Peter Cushing var även han med i "Star Wars", dock bara den första och då i en mindre roll (för alla er nördar spelade han Grand Moff Tarkin) men likväl visar det på hur Hammer lyckats inspirera flera generationer utav filmskapare.

Under deras tid hos Hammer lyckades göra sina egna versioner och skapa klassiker av exempelvis: ovannämda ''The Curse Of Frankenstein'', ''Horror Of Dracula'', ''The Hound Of Baskervilles'' och ''The Mummy'.

Häri ligger också nyckeln till Hammers framgång. För att återanknyta till citatet från Martin Scorsese så var Hammers filmer inte bara chockerande och banbrytande, utan även väldigt välgjorda. Med en stor dos skickligt hantverk och genuin konstnärlig ambition, kombinerat med kostnadseffektivt filmskapande (för låt oss komma ihåg, alla Hammers filmer är riktiga b-filmer), var vad som i många år gjorde dem till en ledare inom filmbranschen. Man spelade in filmerna ''back to back'', återanvände inspelningsplatserna och minskade regelbundet budgeten mitt under filmning. Allt fortsatte vara väl fram till slutet på 60-talet.

Fram till slutet av 60-talet hade deras filmer setts som provocerande då dem (för sin tid) hade både starkt sexuellt och våldsamt innehåll. Problemet var bara att vad man uppfattade som utmanande 1955 var inte riktigt detsamma framåt slutet av 60-talet. Med filmer så som "Bonnie & Clyde", "Rosemary's Baby" och "Exorcisten" flyttades publikens gränser hela tiden framåt.

Den andra stora faktorn var att Hammer förlorade en nyckelperson i form av producenten Anthony Hinds. Resultatet blev att Hammer hade svårt för att hänga med sin nutid och att det efter slutet på 70-talet blev tyst kring dem. Det enda substantiella man försökte sig på var två försök till TV-serier på 80-talet, vilket slutade sådär lyckat. Det vill säga fram till nu. 2007 köptes Hammer upp utav den holländska producenten John de Mol med planer på att starta upp studion och börja spela in filmer igen.

Sedan Hammer startades upp igen har man hunnit släppa fyra produktioner. Gratis online serie/filmen ''Beyond The Rave'', skräckis/thrillern ''The Resident'', 70-tals skräckisen ''Wake Wood'' samt en engelskspråkig remake av ''Låt den rätte komma in''. Även om de två förstnämnda mottagits minst sagt ljummet så har ''Let Me In'' blivit väldigt hyllad av både publik och kritiker. Framför allt då den ses en skräckfilm med konstnärliga värderingar utöver att bara äckla sin publik genom att skruva upp ''gore faktorn''.

Och för alla er som gillar riktiga gammaldags spökhistorier ser Hammers nästa film ''The Woman In Black'' ut att bli en höjdare. Daniel Radcliffe gör sin första stora filmroll sedan Harry Potter och med ett manus skrivet utav Jane Goldman, samma kvinna som var med och skrev "Stardust", "Kick-Ass" och bioaktuella "X-Men: First Class'' så finns det god anledning till att skruva upp förväntningarna.

Kort och gott så är Hammer tillbaka och i vart fall jag finner det minst sagt befriande med människor som tar skräck på allvar och injicerar en hälsosam dos ambition mellan skriken och blodet. Men för all er som redan sett ett par Hammer produktioner, vilka är era favoriter?

För alla som är mer intresserade av Hammers Historia och människorna som arbetade där finns det en eminent dokumentär som heter ''Hammer - The Studio That Dripped Blood'' berättad av den charmerande Charles Gray. 

Kolla dokumentären "Hammer - The Studio That Dripped Blood" på YouTube

Skribent
Skribent