”Cronos: The New Dawn” är ett polskt skräckspel som utlovar rejäla doser spänning, obehag och action. Handlingen följer The Traveler som färdas genom en postapokalyptisk och zombiedrabbad framtid och ta sig tillbaka till 1980-talets Polen.
Nu är det klart att ”Cronos: The New Dawn” släpps den 5 september, så har du väntat på ett riktigt tufft skräckspel så är det ett datum du vill markera i kalendern. En sak som gör att ”New Dawn” sticker ut jämte andra actionfokuserade skräckspel är att du måste elda upp alla döda fiender, om du inte vill att deras kvarlevor ska gojsa ihop sig med andra döda och återupplivas som ännu farligare fiender.
MovieZines Oskar Möller besökte tidigare i somras ”Cronos”-utvecklarna Bloober i Krakow och fick testa inledningen av spelet, som han bedömde var utmanande, men har potential för både roligt gameplay längre fram och en intressant berättelse, om man bara kommer förbi den höga inlärningskurvan. Oskar skriver:
”I mörkret verkar det som att det är meningen att man ska skrika av förtvivlan, rädsla och ren frustration innan man lär sig spelets krävande kontrollschema.”
MovieZine fick också möjlighet att intervjua två av spelets skapare, som berättar att de haft gott om filmer som inspiration när de gjort ”Cronos”, inklusive Jordan Peeles filmografi, sci-fi-klassikern ”De 12 apornas armé”, och Ingmar Bergmans ”Det sjunde inseglet” som inspirerat ett schackspel mellan spelets protagonist och en ond gammal gumma i ett av spelets trailers:
– Det stärker de motiv vi dryftar i spelet, som att köpslå om sitt liv precis som hos Bergman. Det var en medveten konstnärlig referens, säger en av utvecklarna.
Huruvida potentialen i spelet visar sig uppfyllas får vi se i september. ”Cronos: The New Dawn” kommer släppas till Playstation 5, PC, Mac, Nintendo Switch 2 och Xbox Series. Du kan spana in en ny trailer för spelet nedan:
Läs också: Äntligen – första ”Silent Hill” får en remake
Läs också: 10 ikoniska Xbox-spel som startade en revolution
