Filmerna som aldrig blev av

20 November 2012 | 19:01

Filmerna som aldrig blev av

Det finns mängder med filmer som kommit så långt att de hade färdiga manus eller till och med redan börjat inspelningen, men på något vänster aldrig fick se dagens ljus.

Här är några av filmerna som vi gärna hade velat se, men som fått möta detta öde.

Stanley Kubricks "Napoleon"

Den hyllade filmregissören Stanley Kubrick hade länge planer på att filmatisera en episk skildring av den franska kejsaren Napoleons liv. Efter succén med "2001" började Kubrick sitt arbete på "Napoleon". Han letade filminspelningsplatser, gjorde oerhört mycket research och skrev till och med ett långt och maffigt manus, och var vid 70-talets början redo för att starta kamerorna. Men 1970 hade en annan film om Napoleons liv premiär, "Waterloo". Då "Waterloo" fick så dåligt mottagande, och Kubricks film skulle bli väldigt kostsam, lades den tyvärr ner. Mycket av Kubricks idéer och arbete användes istället i hans nästa film "Barry Lyndon"

Industrial Light & Magics "Frankenstein"

Universal, som ligger bakom kultklassikern "Frankenstein" med Boris Karloff, bestämde sig runt 1998 för att anställa specialeffektsbolaget Industrial Light & Magic för att göra en film baserad på den gamla klassikern, fast nu helt i CGI. Efter en längre periods arbete på filmen lades den ner då studion inte längre hade någon ambition att fortsätta på det dyra projektet som också inte troddes skulle tilltala den breda massan då filmen skulle vara i svartvitt. Allt som finns kvar från projektet är den här korta videon.

Alejandro Jodorowskys "Dune"

Det finns få människor som är så inspirerande och egna som Alejandro Jodorowsky, regissören bakom midnattsfilmerna och LSD-tripparna "El Topo" och "The Holy Mountain". Under 70-talet hade Alejandro turen att lägga vantarna på Frank Herberts sci-fi roman "Dune". Kontrakt var påskrivna och skådespelare hade blivit rollsatta. H.R Giger skulle designa och till och med Salvador Dalí skulle ha en roll i filmen. Specialeffekterna skulle bli större än något man tidigare sett i en film, och soundtracket var det planerat att Pink Floyd skulle stå för.

Filmen begravdes tyvärr av sin egen vikt innan inspelningen hann starta, vad som egentligen var den fallande pelaren är svårt att säga, men Alejandro kanske var för ambitiös. Allt gick dock inte till spillo utan Ridley Scott såg H.R Gigers produktionsdesign till filmen och valde honom senare till att designa sina Aliens i filmen med samma namn. Filmens specialeffekter kom faktiskt också att användas i "Star Wars".

"Dune" fick dock biopremiär ett par år senare med en annan vision och med David Lynch som regissör.

Peter Jacksons "Halo"

Efter att Peter Jackson hade färdigställt "King Kong" gick han 2005 ut och berättade att han var redo att tackla filmadaptionen av tv-spelet "Halo". Ett utanonserande som gjorde alla spelnördar våta i brallan. Regissören bakom 2000-talets största filmserie skulle ge sig på 2000-talets största spelserie.

Peter Jackson hoppade av som regissör och gav istället över rodret till den unge sydafrikanska filmregissören Neill Blomkamp. Bill Gates lovordade projektet och allt verkade rulla på bra tills Microsoft, som ligger bakom rättigheterna av spelet, krävde fem miljoner dollar i förskott och 7.5% av alla filmens intäkter. Universal och 20th Century Fox backade efter kraven och planerna lades ner.

Peter Jackson fick dåligt samvete efter att ha anställt Blomkamp som regissör utan att kunna låtit honom göra någon film. Jackson valde då istället att finansera och producera valfri film från Blomkamp. Resultatet? Vi fick 2009 års bästa sci-fi film: "District 9".

Francis Ford Coppolas "Megalopolis"

I flera år har manuset legat färdigt till Coppolas sci-fi epos "Megalopolis". Coppola började planera filmen under tidigt 80-tal och under tiden tills nu har han mött flera stora skådespelare inför rollen som en arkitekt som vill transformera ett futuristiskt New York till en utopisk stat. Bland annat Kevin Spacey, Robert De Niro, Nicolas Cage och Paul Newman var i diskution om olika roller i filmen.

Coppolas karriär började dock dala i slutet av 90-talet och filmens stora budget blev svårare och svårare att finansera, sedan kom 9/11 och gjorde att filmens handling inte blev speciellt lämplig för tiden. Coppola försöker än i dag att finansera filmen, frågan är vem som vågar låna ut honom ett par hundra miljoner.

Terry Gilliams "The Man Who Killed Don Quixote"

Monty Python-veteranen Terry Gilliam har blivit hyllad som en annorlunda och riskfylld regissör efter filmer som "De 12 apornas armé", "Fear and Loathing in Las Vegas" och "Brazil". Ordet "riskfylld" skulle verkligen komma att återanvändas i och med år 2000 då han började arbeta på sitt kommande projekt. Gilliam valde att vända skutan mot Europa för att filmatisera den gamla spanska renässansromanen Don Quixote fast i sin egna skruvade tolkning.

I rollen som Quixote hade han den franska skådespelaren Jean Rochefort och i rollen som Tony Grisoni hade han Johnny Depp. Allt var färdigt för inspelning tills allt började falla, bit efter bit. Dåliga väderförhållanden, backande finansiärer och störande flygplan var bara en bråkdel av alla de saker som störtade denna väldigt lovande film. Filmen lades på is och har planerats att återupptas nu i över tio år.

Senare kom dokumentären "Lost in La Mancha" som handlar om hela produktionen och som visar vilket helvete filmen fick gå igenom.

Andrzej Munks "Passenger"

"Passenger" var en dokumentär blandad med spelfilm som handlar om en vakt i Auschwitz som tillsammans med en judisk fånge rymmer från koncentrationslägret. Filmen skulle visa en realistisk bild av hur koncentrationslägren var under andra världskriget.

Filmen blev aldrig färdigställd då Andrzej Munks dog i en bilolycka mitt under inspelningen och lämnade efter sig en ofärdig film. Hans kollegor ville inte färdigställa den då de inte visste hur Munks vision och avslut av filmen var.

Tim Burtons "Superman Lives"

Kevin Smith visade upp sin idé för producenten Jon Peters som under 90-talets slut planerade att producera en ny Superman-film. Under tre villkor skulle Kevin Smith få skriva manuset till filmen: Superman skulle aldrig få ses flyga, han skulle bära en helsvart dräkt och han skulle slåss mot en gigantisk spindel.

Tim Burton kom senare in i projektet som regissör och bestämde sig då för att Kevin Smiths manus inte var något att ha. Kevin Smith fick lämna, Tim Burton ville göra sin egen version av Superman och valde att rollsätta Nicolas Cage i huvudrollen. Producenten Peters ville dock ha sin version och ett bråk inleddes. Tim Burton hoppade senare av och har på senare tid beskrivit projektet som en av de jobbigaste tiderna i hans liv. Peters försökte få liv i projektet med andra regissörer men ingenting blev av, Peters fick dock sin vilja igenom med att ha en stor spindel som skurk i sin egenproducerade "Wild Wild West".