Film

Skribent

Alexander Kardelo

7 juni 2017 | 10:00

”Death Note”-regissören Adam Wingard försvarar filmen

Whitewashing eller ”en ny version”? Netflix adaption av manga-serien har fått många arga kommentarer på sistone.
Det är aldrig en lätt uppgift att ta sig an en filmversion av en älskad bok eller serietidning. Inbitna fans kommer följa varje steg med kritiska ögon, för att se till att ingen sabbar deras baby.

Gör man dessutom val som att flytta handlingen från Tokyo till Seattle, eller sätta en vit kille i en asiatisk roll, det är som att be om en Twitter-storm.

Senaste dygnet har regissören Adam Wingard fått försvara sig mot kritiska ”Death Note”-fans på Twitter. Många har väntat på en filmatisering av mangaserien som publicerades först år 2003. Men när Netflix anlitade ”Blair Witch”-regissören ser han sin version som en rätt fri tolkning.
 
 
”Det finns ingen konspiration för att sudda ut japansk kultur ur ”Death Note”. Det är en ny version av berättelsen, som utspelar sig i Seattle”, skriver filmskaparen och liknar sin film vid ”The Departed” - en amerikansk remake på japanska ”Infernal Affairs”.
 
 
”All kritik bygger på antaganden”, menar Wingard.
 
Andra har pekat ut att det redan finns en asiatisk version av "Death Note" med japanska skådisar i huvudrollerna.
 
 
Nat Wolff spelar huvudrollen som Light, en smart student som råkar komma över en anteckningsbok som har den magiska förmågan att döda varenda person han skriver in i boken. Han bestämmer sig för att börja ta kål på varenda kriminellt bus som härjar på gatorna. Ända tills han får en berömd detektiv på halsen.
 
”Death Note” får världspremiär på Netflix den 25 augusti.
 
Vad tror ni om den nya versionen av "Death Note"? Är det rätt eller fel att flytta handlingen till USA? Kommentera nedan.
| 7 juni 2017 10:00 |