SPEL

Skribent

David Grundström

15 augusti 2017 | 08:01

"Agents of Mayhem" har humor, men räcker det hela vägen?

"Agents of Mayhem" är ett spel med superhjälte-tema, fast utan hjältar. Moviezines spelskribent David Grundström delar med sig av sina intryck.
Spelhösten, den mest aktiva perioden av nya spel som släpps på året, har verkligen kommit igång på riktigt nu. Ett av de första stora släppen är Volitions "Agents of Mayhem" som jag tidigare har provspelat
 
I "Agents of Mayhem" spelar du som flertalet agenter i agentfirman "Mayhem". Innan du ger dig ut på uppdrag eller andra galenskaper i Seoul där spelet tar plats får du välja tre aktiva agenter att ta med dig. Du kan fritt byta mellan dessa tre när som helst under ditt uppdrags gång. Alla dessa agenter har olika styrkor och svagheter, och såklart även specialattacker du kan utlösa när du fyllt på en mätare, som uppmuntrar dig som spelare att balansera och justera din grupp efter alla tänkbara situationer. 
 
 
Agenterna i Mayhem är inte dina typiska, godhjärtade hjältar - utan en samling banditer, fyllon och superexcentriska karaktärer med en förkärlek till vapen och våld. Men då organisationen de kämpar mot, Legion, är renodlad ondska kan lite chilipulver behövas i vaniljkrämen. 
 
"Agents of Mayhem" har ett riktigt starkt kort, dess humor. Den är uppskruvad och barnslig, ett kännetecken för studions tidigare spelserie "Saint's Row" - så har du spelat något av de spelen vet du ungefär vad du har att vänta dig. För oss svenskar kan vi även njuta utav en av skurkarna, Magnus Torrison. En svensk galen professor som bygger robotar, skjuter med en "spacelaser" och vrålar "SKITSTÖVEL" på väldigt knackig svenska när du besegrar honom första gången.
 
Det finns även ett riktigt engagerande spel någonstans inom "Agents of Mayhem". De olika karaktärerna med sina olika vapen och färdigheter gör spelet väldigt varierat. Möjligheten att inte bara dubbelhoppa, utan även trippelhoppa, är en enkel tanke som gör utforskandet av spelet lättare. Den öppna världen är fylld med små miniuppdrag och föremål att hitta vilket lätt kan kittla samlarnerven i mig. 
 
 
Men det finns tyvärr lite för många väggropar längs med spelets gång som hindrar mig från att verkligen bli engagerad. Det finns många partier där du måste, eller i alla fall bör, köra bil. Men styrningen känns klumpig och fel, vilket gör att en mest suckar sig igenom dessa partier. Kontrollen över dina karaktärer är även heller inte helt tight, det är egentligen bara i eldstrider som det känns som om jag faktiskt har kontroll över vad som händer. 
 
"Agents of Mayhem" är inte någonting som kommer sticka ut under spelhösten, i alla fall om du inte sedan tidigare är ett övertygat fan av Volitions tidigare spel. Om så är fallet erbjuder spelet mer av samma, fast på helt nya sätt.
 
"Agents of Mayhem" släpps fredagen den 18:e Augusti till Playstation 4, Xbox One och PC.
| 15 augusti 2017 08:01 |