SPEL

Skribent

David Grundström

2 juli 2017 | 19:00

Ingen dildo i “Agents of Mayhem”, men många Uranus-skämt

Den lila dildon finns inte i sikte, men humorn från “Saint’s Row” finns kvar i Volitions nya spel “Agents of Mayhem”.
Efter fyra stycken “Saint’s Row”-spel, som kanske enklast sammanfattas som ett “Grand Theft Auto” korsat med “Borderlands”, har Volition gått vidare till ett nytt varumärke. Eller i alla fall nästan.
 
“Agents of Mayhem”, som löst bygger vidare på ett av de fem sluten i spelet “Saint’s Row: Gat out of Hell”, låter dig spela som 12 olika agenter i organisationen M.A.Y.H.E.M. (Multinational AgencY Hunting Evil Masterminds). Av dessa 12 karaktärer, som alla har olika vapen och specialförmågor, väljer du tre stycken åt gången att utföra uppdrag med eller utforska den öppna världen.
 
I din arbetsbeskrivning ingår det att stoppa den onda organisationen LEGION (the League of Evil Gentlemen Intent on Obliterating Nations). Inte för att agenterna själva är särskilt goda, sloganen för spelet säger det bäst: “Bad vs Evil”.
 
 
Att ha tre stycken karaktärer åt gången är någonting som vid första anblick gjorde mig väldigt förvirrad och osugen på “Agents of Mayhem”. Du styr inte alla tre samtidigt, och det finns inget flerspelarläge där dina vänner kan kontrollera de andra två agenterna. Utan du styr en agent i taget, och kan sedan med ett knapptryck direkt byta till någon av de andra två.
 
När detta sker försvinner din tidigare agent, och du är fortsatt ensam - fast med en ny hälsomätare och annorlunda färdigheter. Lite i stil med “Tekken Tag Tournament”!
 
Detta visade sig dock snabbt vara en av spelets starkaste kort, för när en kommer över det orimliga i att din karaktär löses upp i intet och nästa kämpe tar dess plats så bidrar det till väldigt rolig gameplay. När din hälsomätare är låg kan du snabbt byta till en uppvilad karaktär som fortsätter striden.
 
Dessutom, om du parar upp ditt team någorlunda planerat, så kan du snabbt byta spelsätt från en mer närstridsfokuserad karaktär med en hagelbrakare till en pilbågsbärande kämpe med lite längre räckvidd.
 
 
Vad som kändes svagast under den speldemo jag fick testa var dels styrningen, karaktärer och fordon känns sliriga och inte helt hundra att kontrollera. Dessutom innehåller den öppna världen (som för övrigt är ett koncept jag hunnit bli väldigt trött på) inte särskilt mycket annat än små föremål att samla på samt några sidouppdrag. Det känns med andra ord mest som en onödig transportsträcka och utfyllnadsmaterial.
 
Vad som är “Agents of Mayhems” stora vattendelare är detsamma som det varit med “Saint’s Row”: Humorn. En stapel i spel utvecklade av Volition. Antingen älskar eller hatar du den. Jag har turen att falla in i det tidigare lägret. Men har samtidigt förståelse för att alla inte finner någon glädje i det överdrivna, supersexuella och rent utsagt galna skämten som dras stup i kvarten.
 
Den enorma, lila dildon, som varit ett signaturvapen i “Saint’s Row”-serien, fanns inte att skymta under min dryga timme med spelet. Men “Agents of Mayhem” lyckas ändå mäta sig med den långa skuggan den kastar. Då jag istället, på väg till och under tiden jag stred med en boss, fick uppleva flertalet skämt centrerade kring "Uranus".
 
 
"Agents of Mayhem" släpps till Playstation 4, Xbox One och PC den 18:e augusti i år.
| 2 juli 2017 19:00 |