Om biograferna är i kris och filmbranschen känner skräck så finns det iallafall en man som ständigt lockar publik: James Cameron.
Tre av regissörens filmer finns bland tidernas mest inkomstbringande – ”Titanic” (1997), ”Avatar” (2009) och ”Avatar: The Way of Water” (2022). Allt tyder på att vinterns ”Avatar: Fire and Ash” kommer gå hyfsat bra den också. Det senaste äventyret låter oss återvända till Pandora och möta den blå familjen Sully, som kämpar för att överleva mitt i strider om planetens tillgångar.
MovieZine.se bjöds in till en presskonferens i Paris i veckan, där Cameron och hans stjärnor var på plats. Filmskaparen inledde med att svara på frågan vad som gör ”Avatar”-filmerna så populära världen över:
– Jag tror att när jag skriver och hittar på de här berättelserna vill jag tackla teman som känns universella för alla människor. Teman som identitet, familj, syfte. Plikten vi känner gentemot familjen och samhället. Och frågan: ”Var hör jag hemma? Och när jag bestämt mig för var jag hör hemma: hur förtjänar jag den platsen och deras respekt?”
– Det var vad Jakes resa i den första filmen handlade om. Nu följer vi barnen, som är av blandad ras, som försöker finna sin plats. Mamma är hundra procent Na’vi och pappa är från ett anat stjärnsystem – ändå är det fundamentala problem som folk världen över kan känna igen sig i.
– Och i den nya filmen följer vi egentligen en flyktingfamilj. Det är också något många kan relatera till. Vi vill göra ”Avatar”-filmerna relaterbara och mänskliga. Det gör dem jordnära, även när de utspelar sig i en annan, fantastisk värld.
”Arbetet med skådespelare är heligt för mig”
Banbrytande specialeffekter gjorde det möjligt för ”Avatar” att sätta riktiga skådespelare i performance capture-dräkter och ge liv åt trovärdiga, utomjordiska, tre meter långa krigare. Men Cameron pratar hellre om människor än teknologi och digitalt trolleri, även när samtalet glider över på hans arbetsprocess.
– För mig börjar det med manusarbetet. Sen kommer det tillfället då jag hittar otroliga skådespelare att överlämna stafettpinnen till. Jag säger ”nu är det upp till dig att ge karaktären liv”, samtidigt som jag jobbar med några av världens bästa designers, kostymörer och allt det där. Tillsammans formar vi den här världen och gör den verklig.
– Som manusförfattare och regissör – ögonblicket då jag får arbeta med mina skådespelare är heligt för mig. Det är något väldigt speciellt vad jag får göra med dem. Inte ens i en vecka eller en månad. På de här två filmerna – ”The Way of Water” och ”Fire and Ash” som egentligen berättar en övergripande historia – så arbetade vi tillsammans i 18 månader. Dag in och dag ut. Och det är en ljuvlig process. Vi litar på varandra. Vi blir verkligen en Avatar-familj.
Neteyams dödsscen blev känslosam för alla
De efterlängtade uppföljarna ”Avatar: The Way of Water” och ”Avatar: Fire and Ash” filmades under en enda stor inspelning. Inspelningen startade redan hösten 2017. Det sista spelades in vintern 2020. Några av de scenerna vi snart får se på bio har väntat på att möta sin publik i åtta års tid.
När Cameron får frågan om den mest minnesvärda inspelningsdagen tvekar han inte med sitt svar:
– Jag tänker på dagen då vi spelade in Neteyams dödsscen för ”The Way of Water”. Jag vet att alla fruktade den dagen. Jag är själv förälder. Zoe och Sam hade blivit föräldrar mellan första och andra filmen. Det är förstås den händelsen som driver mycket av vad som sker i ”Fire and Ash”, askan som representerar sorgen, så som vår nye berättare Lo’ak formulerar det.
– Alla var knäpptysta den dagen på inspelningen. Alla höll något tungt inom sig. Jag minns hur tyst det var efteråt också, berättar Cameron.
– Vi pratade inte så mycket om hur vi skulle filma den scenen. Sam (Worthington) som Jake är den som måste finnas där för sin familj, han fick inte visa några reaktioner. Men Neytiri ser jag som filterlös. Och det omedelbara skrik som Zoe (Saldaña) släppte ut i den scenen… Det tänker jag på än idag och det ger mig gåshud. Jag hade aldrig sett något liknande. Det var chockerande, och mäktigt. Det är sådana ögonblick som man som manusförfattare och regissör lever för.
– I ”Fire and Ash” ser vi efterspelet och vad hans död betydde för karaktärerna och de andra barnen. Jag är stolt över vad skådespelarna har åstadkommit. Ja, det är en film om sorg. Den handlar om förlust och om trauma. Om hur man kommer vidare, och övervinner våld och hat. Filmen speglar något som vi ser i världen varje dag.
”Avatar: Fire and Ash” får svensk biopremiär 17 december. MovieZines recension publiceras dagen innan.
Cameron har tidigare sagt att ”Avatar 4” och kommande uppföljare hänger på den nya filmens framgångar. Han är inte säker på om han kommer tillbaka som regissör. Härnäst överväger han att skriva manus till en ny ”Terminator”-film.
Läs också: ”Avatar: Fire and Ash” är slutet på en saga, enligt James Cameron
Läs också: Glöm ”Avatar 3” – en fantasyklassiker från 1982 visas på bio den 17 december