Rafael Edholm om Mörkt vatten

9 Juni 2012 | 16:01

Rafael Edholm: "Jag har inte tagit ut en spänn i lön"

MovieZine har träffat regissören till svenska thrillern "Mörkt vatten" där Sverrir Gudnason och Helena af Sandeberg har huvudrollerna.

Rafael Edholm regidebuterade med "Komplett galen" 2005 som följdes upp av "Babas bilar" och nu är Edholm aktuell med thrillern "Mörkt vatten" med Sverrir Gudnason och Helena af Sandeberg i huvudrollerna. Men för den breda biopubliken är han givetvis mest känd för sina roller i "Göta Kanal"-filmerna.

MovieZine träffade Edholm för att ta reda på varför han valde den svårfinansierade vägen att göra film på och hur han gick tillväga för att ersätta Antonio Banderas i "Mästerkatten".

Har du något otalt med polska hantverkare? Det känns som denna film är två steg ytterligare med någons erfarenhet med påträngande hantverkare.

- Ja, säger jag då, haha. Det går säkert att göra komedi av det här också. Jag valde att gå åt det andra hållet, drama och thriller-spåret, psykologisk thriller. Det handlar om främlingar som vi har fördomar emot och som vi ger nycklar till våra liv och våra hem. Vi släpper in dem och hamnar i en vanmakt mot hantverkarna som aldrig blir klara. Det fanns mycket referenser från nära och kära, erfarenhet från vänner och bekanta och egna erfarenheter.

Hade det inte varit betydligt enklare att få filmen finansierad om du hade tagit den enklare vägen och gjort en komedi?

- Säkert. Jag borde kanske ha gjort det lättare för mig och gjort en "Göta Kanal" och haft en tre miljoners-publik. Men det var inte det jag ville göra, det var den här historien jag ville berätta. Det handlar mycket om att behålla sin egen röst så att man orkar se sig själv i spegeln. Man kan ju alltid berätta historier på tretusen olika sätt.

Samtidigt går svenska thrillers väldigt bra just nu. Hur blev du bemött hos producenterna och hos SFI när du försökte få filmen finansierad?

- Som svar på den frågan kan jag säga att jag har int fått några reaktioner från SFI. De har inte sett filmen, de har inte velat befatta sig med den. De har inte gett något stöd till filmen. Jag fick bara ett brev för några dagar sedan där de sa att de kunde tyvärr inte närvara vid premiären eller pressvisningar för att de har annat på sin kalender. De har inte varit med alls.

Det är tyvärr inget ovanligt att det är svårt att få en film finansierad när man vill göra genrefilm eller något som inte faller under mainstream-kategorin.

- Det här inte en politiskt korrekt film. Jag är för det första man, så jag står upp och kissar. När ens kisserier ska ha med det konstnärliga att göra, det är jävligt tråkigt. Jag hörde Thomas Vinterberg som uttalade sig och sa att han var glad att han var dansk och jobbade i Danmark. Han var rädd för det svenska molnet av filmpolitik som skulle dra över Danmark, men han sa att han isåfall skulle använda paraply.

Det där är helt obegripligt för mig. Det ska självklart handla om kompetens och inte handla om könskvotering.

- Nej, absolut. Man får nästan be om ursäkt att man är man och vill göra film. På sätt och vis vore det skönt om man instiftade en manlig festival med manligt pris, så man slapp be om ursäkt. Att slippa skämmas för sitt kön.

Nu blev det en film till slut. Fick du kompromissa någonstans på vägen för att få ihop pengarna?

- Ja, konstant. Det har rivits ur många sidor ur manuset och större scener som har försvunnit. Tid och resurser kostar pengar helt enkelt. Actionscener kostar pengar och det är där vi har lidit i svensk film för att kunna berätta de här historierna med action. Kompetensen finns, men inte finansieringen. Jag har ju själv inte tagit ut en spänn i lön för den här filmen.

Vilka är dina favorit-thrillers som du har inspirerats av?

- Filmer jag har inspirerats av är Polanskis filmer som jag tycker väldigt mycket om. "Eden Lake" gillade jag också.

Är det svårt att hålla tillbaka regissörsrollen när du jobbar som skådespelare i exempelvis "Göta Kanal 3"?

- Jag försöker hålla min käft, men ibland kan jag inte låta bli. Jag gillar ju själv skådespelare som har en egen idé. När jag jobbar med Susanne Bier som är otroligt förberedd, hon vet exakt vad hon vill berätta.

Du har även jobbat en del som röstskådespelare, där du har gett rösten till Mästerkatten. Är det bara en kul grej eller är det mer jobb än vad man kanske tror?

- Det är jävligt mycket jobb. Man måste hitta pitchen som överensstämmer med originalet, Antonio Banderas. Man vet aldrig vad man ska säga där borta i Hollywood. Man måste hitta nationaliteten och tillslaget samt accenten så att det skorrar. Det har varit jävligt kul med Mästerkatten.

Har du fått träffa Antonio Banderas?

- Nej, det har jag inte gjort. Det vore roligt att träffa honom och att få jobba med honom. Jag hade en gång en kul historia som hette "En strandraggares dagbok" på spanglish som jag gärna skulle vilja göra med honom.

Foto: Calle Andersson & SF Film