Intervju

Skribent

Anders Eklöf

12 september 2022 | 07:00

Spelstudion Quantic Dream fyller 25: "Spel är konst"

MovieZine har pratat med David Cage på studion bakom spel som "Heavy Rain", "Beyond: Two Souls" och "Detroit: Become Human".
I år är det 25 år sedan den franska spelstudion Quantic Dream grundades, som ligger bakom berättelsedrivna spel som "Fahrenheit", "Heavy Rain", "Beyond: Two Souls", "Detroit: Become Human" och det kommande "Star Wars: Eclipse".
 
MovieZine har fått en exklusiv intervju med grundaren av Quantic Dream, manusförfattaren och regissören David Cage - om vart inspirationen kommer ifrån, hur det är att skriva spel med fokus på berättande och val samt hur det är att jobba med stora skådespelare.
 
5607cbeebb879f8074537a40dee5b472 david 20cage 201
 
 
Var hittar du mest inspiration till dina spel?
 
- I andra spel förstås, men också i litteratur, filmer, serier och konst. Spel handlar vanligtvis om eskapism, men jag undrade länge om en personlig upplevelse i den verkliga världen skulle kunna fungera i ett spel. Jag utforskade det i "Heavy Rain", där jag använde min erfarenhet av att vara en ung pappa, om den mycket unika relationen vi har med ett barn och vad det betyder att älska någon.
 
Det senaste spelet från Quantic Dream, "Detroit: Become Human" från 2018, är studions största succé och har sålts i över 7 miljoner exemplar. Med spelet ville David Cage utforska frågan: kan spel skildra ämnen lika bra som film och litteratur?
 
- Jag är mer övertygad än någonsin om att spel också kan vara en giltig uttrycksform där alla ämnen, inklusive de allvarligaste, kan användas. Det finns ibland den här uppfattningen att spel är "roliga", så de borde inte närma sig några verklig ämnen, men jag håller inte med: interaktiva upplevelser kan bli en otrolig plats att prata om mycket allvarliga frågor.
 
3883f74653a642ada62b8c937a3bf2ed
 
- Så för att svara på din fråga blir livet mer och mer min främsta inspirationskälla. Mitt eget liv, men också världen vi lever i. Det är inget unikt för författare, men det var något nytt för mig som arbetar med ett interaktivt medium och det tog mig 25 år att acceptera idén att spel kan prata om vilket ämne som helst.
 
Genom åren har Quantic Dream samarbetat med stora skådespelare som Elliot Page och Willem Dafoe i "Beyond: Two Souls" och Bryan Dechart, Jesse Williams och Valorie Curry i "Detroit: Become Human".
 
Redan i deras första spel, "The Nomad Soul", spelade artisten David Bowie huvudrollen.
 
Hur viktiga är skådespelarna för dina spel?
 
- Talang har alltid varit väldigt viktigt för mig. Jag hade turen att starta min karriär med att regissera David Bowie, som inte bara var en fantastisk kompositör utan också en fantastisk skådespelare. Jag upptäckte väldigt tidigt vad skådespelare kan tillföra ett spel. Skådespelare kan förvandla en roll eller en scen och göra det till ett mycket gripande ögonblick som spelarna kommer att minnas länge.
 
3883f74653a642ada62b8c937a3bf2ed
 
Hur går det till när du väljer vilka du vill ska vara med i dina spel?
 
- Det första mötet är otroligt viktigt för mig. Det handlar inte så mycket om vad vi säger, utan mycket mer om vad jag känner. Jag försöker alltid känna om de har något gemensamt med sin roll, som en detalj, ett ögonblick i deras liv eller en känsla de uttrycker. Det är en mycket krävande upplevelse att arbeta med oss, även om det också finns ögonblick av kreativitet och skoj. Ju närmare skådespelaren är karaktären, desto lättare blir arbetet med scenen och desto mer övertygande blir de i rollen.
 
Vilket spel har varit roligast att utveckla?
 
- Jag har inget favoritspel bland de titlar vi har skapat, då var och en av dem är något speciellt för mig på sitt sätt. De tillät mig att lära mig och växa, för att förhoppningsvis bli en bättre författare eller regissör och jag hoppas en bättre person. De har alla sin egen historia. Ibland väldigt trevliga, ibland mer slingriga, men det är också det som gör dem unika för mig. Det bästa spelet är dock alltid nästa!
 
Nästa spel av Quantic Dream är "Star Wars: Eclipse", som utspelar sig under High Republic-eran. Spelet kommer vara minst lika berättelsedrivet som tidigare, men innehåller även mer actionladdade sekvenser i form av rymdstrider och dueller med ljussabel.
 
E55ea7a1963c37fb20687bb0c0dd4ea7 p7gm5sjkxxch3hjsnjt9ol
 
Det här spelet är baserat på en väldigt stor franchise, till skillnad från era tidigare spel. Hur skiljer det sig att arbeta med något som Star Wars?
 
- Vi har aldrig gjort uppföljare eller serier, utan har alltid arbetat med originalinnehåll med fullständig kreativ frihet. Det har varit ett otroligt positivt samarbete med Lucasfilm än så länge, eftersom vårt gemensamma mål är att skapa något nytt i Star Wars-universumet.
 
 
- Star Wars är en fantastisk serie som fascinerar många generationer på ett sätt som väldigt få serier gör. Att få äran att bidra till ett så enormt populärkulturellt fenomen är helt enkelt otroligt och hela vårt team är otroligt exalterade.
 
På vilket sätt tycker du att era spel har förändrats eller utvecklats sedan ni började?
 
- Jag tror att våra berättelser har förbättrats i komplexitet och kvalitet under åren, samt blivit av med de uppenbara influenserna för att bli mer personliga. Vi har utvecklats från att hänvisa till annat, till att hitta vår egen röst och lära oss att använda den för att säga mer meningsfulla saker. 
 
På den tekniska biten?
 
- Vi har alltid har varit ett företag som investerat mycket i sin egen teknik för att ge ett unikt utseende till våra spel. Vart och ett av våra spel har en ny grafikmotor och du kan hur grafiken har utvecklats genom tiden. Vi ställde mycket höga krav på "Star Wars: Eclipse", och vi hoppas verkligen kunna visa hur mycket vi gjort framsteg rent visuellt.
 
3883f74653a642ada62b8c937a3bf2ed
 
- För mig är den viktigaste utveckligen dock hur vi utvecklats till att skapa mer meningsfulla upplevelser. Jag är övertygad om att spel är en legitim plattform för att prata om vilket ämne som helst, som litteratur och filmer är. Den här visionen om interaktivitet som ett sätt att förmedla idéer och känslor är något som Quantic Dream trott på i 25 år, något som gör våra spel unika med stöd från miljontals spelare över hela världen och är definitivt något som vi hoppas kunna fortsätta med i framtiden.
 

Anklagelser om dålig arbetsplatsmiljö

 
De senaste åren har det rapporterats om en ohälsosam studiokultur på Quantic Dream med många arbetstimmar, rasism, homofobi och sexuella trakasserier. David Cage har även själv anklagats för att ha betett sig rasistiskt mot sina anställda.
 
När MovieZine ställer frågan hur han ser på anklagelserna får vi svar att de redan har svarat på dem tidigare (bland annat hos sajten Eurogamer) och att de nu vill fokusera helt på deras kommande spel.
 
Vilket tycker du är det bästa spelet av Quantic Dream?
| 12 september 2022 07:00 |