Sök
Pixars lekfulla målarlåda möter italiensk riviera och ljuv musik uppstår. Du hinner knappt säga ”santa mozzarella” innan du har blivit hänförd av den mysigt och älskvärda historien som ”Luca” bjuder oss på.
Uppföljaren till ”The Hitman’s Bodyguard” bjuder på mer snabba skottsalvor och svordomar – nu med extra mycket Salma Hayek. Underhållande för stunden om man nu gillar sånt, men det entoniga manuset är en direkt förolämpning mot en tänkande publik.
”The United States vs. Billie Holiday” är en otroligt välgjord och viktig film om en kvinna som under hela sitt liv slogs mot rasism och patriarkala strukturer. Musiken är vacker och Andra Day i huvudrollen förtrollar oss med sin starka utstrålning och ljuva stämma. Tyvärr går filmen emellanåt på tomgång och lyckas därför inte övertyga helt, så som historien ändå gör.
Underhållande fransk kuppserie med högt tempo och en otroligt karismatisk Omar Sy i huvudrollen. I ”Lupin” blandas välkommet klassperspektiv med spänning, lättja och klassiska lurendrejerier, och det är hela vägen väldigt charmigt. De logiska luckorna och karikatyriska skurkarna blir dock några för många med tiden, och mitt intresse falnar en aning.
Det är adrenalindosen du väntat på. Efter ett deprimerande år så får vi en glädjekick som piggar upp den mest cyniska, musikalhatande filmkritikern. En sådan härlig bildfest med charm och glädje att man faller pladask.
”Demon Slayer” har tagit världen med storm med en enorm mängd sålda biobiljetter, trots att det är en direkt fortsättning på en tv-serie. Är den värd hajpen?
Härlig roll för Angelina Jolie! Efter en något skakig början börjar en spännande jakt som håller en fastnaglad vid bildrutan i Taylor Sheridans neo-western.
Kan Sune rädda den svenska biosommaren? Med värme, romantik och förvecklingar har den här snälla familjefilmen förmodligen just vad som krävs.
Vad som förvånar mer än att John Krasinski regisserade en av senaste årens mest effektiva rysare är att hans uppföljare är snäppet vassare – större, högljuddare, svettig och intensiv spänning med få andningspauser.
I tv-dramat ”Max Anger – With one eye open” är året 1996 och en omfattande telekomaffär mellan Sverige och Ryssland genomförs – kanske. Viaplays tv-serie om den undersökande soldaten Max Anger är lovande, men lyfter aldrig.
Den nostalgiska, sockersöta musikalen ”Vi mötas i St louis” kan mycket väl vara en av Judy Garlands bästa prestation. Hennes genomförande av ”Have Yourself a Merry Little Christmas” kom att bli en julklassiker.
Tillsammans med hjortpojken Gus och hans följeslagare får vi följa med på en både vacker och stundtals dyster postapokalyptisk resa över de amerikanska landskapen. ”Sweet Tooth” får mig att skratta, snyfta och reflektera över vår egen verklighet.
”Lisey’s” story är en narcissistiskt King-cocktail som försätter skräckentusiasten i mig i ett katatoniskt tillstånd, den bottenlösa familjetragedin och de känslomässiga översvämningarna till trots. I stället för att beröra drunknar berättelsen i utslitna stereotyper och förväntade vändningar.
I den tredje installationen i The Conjuring-serien brottas vi med tanken om man kan skylla ett mord – på en demon. Den snyggt spunna röda tråden som de tidigare filmerna byggt upp återfinns även här, även om den inte riktigt når ändå upp i deras klass.
Helena Bergström regisserar sin dotter Molly Nutley i en dramakomedi om dans, dragkultur och drömmar. Ett trallvänligt soundtrack lyckas dock inte rädda en ytlig historia som slarvar bort intressanta teman.
Efter sju långa år – inspelningen påbörjades redan 2014 men fick läggas på is en bra stund eftersom pengarna tog slut – är gangsterskrönan ”Vitt skräp” redo att möta sin publik. Filmen är en röra av usel, ibland direkt genant dialog och karaktärer som fattar obegripliga beslut.
Det krävs en regissör med finess och en huvudrollsinnehavare man gillar för att få brutalt underhållningsvåld att fungera. Där ror Ilya Naishuller och Bob Odenkirk med bravur denna sköna actionrulle i hamn.