Omständigheter 2021

Drama
Frankrike
100 MIN
Franska
Omständigheter poster

En filmatisering av den franska författaren Annie Ernauxs självbiografiska roman. Filmen skildrar Frankrike 1963 och en ung kvinnlig students desperata kamp mot klockan, då hon försöker genomföra en abort trots att det är olagligt. Hon drömmer om att kunna fortsätta sina universitetsstudier och på så sätt ta sig ur sin hopplösa tillvaro.
3.9 av 7 användare

Jonna Vanhatalo

17 februari 2022 | 10:00

Starkt och angeläget abortdrama

”Omständigheter” är ett välspelat och otroligt starkt franskt drama om ungdomlig nyfikenhet, drömmar och illegala aborter. Filmen utspelas på 60-talet, men historien som berättas är tyvärr alldeles för angelägen än idag.
Filmen är regisserad av franska Audrey Diwan, som vann det ärofyllda Guldlejonet (för Bästa film), på filmfestivalen i Venedig i höstas. Hon skrev även tillsammans med Marcia Romano manuset, som är baserat på den självbiografiska boken med samma namn, av Annie Ernaux.

”Omständigheter” är en film om en kvinnas val. Den är rakt på sak och ödslar inte tid på att polemisera, utan ställer sig bara självklart på den ena sidan. Filmen gör heller inget uttalat anspråk på att vara en del i någon debatt, men bär ändå med högburet huvud och utan att tveka, sitt tydliga budskap. Ett budskap som går ut på att varje kvinna ska få bestämma över sin egen kropp.

Frankrike, år 1963. Abort är förbjudet och straffas i bästa fall med fängelse. I värsta fall dör hon. ”Omständigheter” utspelas i denna kontext och handlar om den 23-åriga litteraturstudenten Anne. Hon är en ambitiös ung kvinna och lever i en tid när kvinnor äntligen har fått lov att börja drömma och ha hopp om en egen framtid. Samtidigt lurar ”det värsta” hela tiden runt hörnet. Graviditet är ett hotfullt tillstånd, en sjukdom med livslång biverkning, och det drabbar enbart kvinnor. När det värsta drabbar Anne, vänds hennes tillvaro upp och ner och hon vet att hennes framtid är i fara.

Det här är till ytan en väldigt behaglig film, som går i ljust soldisiga toner av pastell. Där under utspelas samtidigt ett mycket mörkare psykologiskt drama och en kamp om tiden. Vi får följa Anne under de tidiga avgörande veckorna, i den stegrande desperationen hon känner när möjligheterna krymper. Filmen utgår helt ur vår protagonists perspektiv och kameran hänger konstant över henne, nära, iakttagande, väntande. Det finns ett intensivt driv i de lågmälda bilderna och jag håller andan varje gång en ödesdiger rubrik meddelar vilken vecka det nu är. Situationen är fruktansvärt ångestladdad och i all enkelhet närmast skräckinjagande.

Anamaria Vartolomei i rollen som Anne är fullständigt strålande, så skör men ändå stark. Hon känns vän och vanlig, som vilken ung hoppfull kvinna som helst i början av livet. Med rosiga kinder och stora förväntansfulla ögon har hon inledningsvis hela sin framtid framför sig. Scen för scen blir hon dock allt blekare, samtidigt som hennes blick töms på gnistan. Anne vet, liksom gör vi, att tiden är knapp och att de få lösningarna blir bara ännu färre.

”Omständigheter ” är trots det tunga temat en varm och empatisk, men också brutalt ärlig film. Och den är lika aktuell som den fortfarande är angelägen. Abort är olagligt i stora delar av världen och även i våra, moderna och hyfsat progressiva delar, ser vi länder och stater sträva bakåt i frågan. Nya lagar, som nekar kvinnor rätten till sina egna kroppar klubbas igenom, med följden att de istället dör. Med det i åtanke känns dramats aktualitet som ett knytnävsslag i magen.

Det finns några väldigt obehagliga scener, som visualiserar vidrigheten och farorna med illegala aborter. Tack vare varsam regi och ett respektfullt foto blir det aldrig sensationellt eller exploaterande. Bilderna är ändå starka, och jag vill inte se, vill blunda, vill värja mig, men jag kan inte. För detta är en historia som måste berättas, och då ska också vi lyssna.

”Omständigheter” är ett gripande drama om en enskild kvinnas beslut. Men det är också en påminnelse om ett brådskande behov att skydda ALLA kvinnors rättigheter, överallt.

Se den.
| 17 februari 2022 10:00 |