Sök
RECENSION. Den legendariske filmskaparen Costa Gavras son Romain tar oss med till ett Paris där kravaller härjar i den starka filmen ”Athena”. Det är konstfilm på gatunivå som skakar om och väcker tankar om samhället.
Ryan Murphy har skapat ännu en hårresande och extremt obehaglig serie, den här gången om seriemördaren och kannibalen Jeffrey Dahmer. Historien är otäck och på riktigt rent vedervärdig, men ändå grymt fascinerande. Även om väl mycket utrymme stundvis ges till offrens lidande, får vi ändå lära känna dem, och på ett nytt sätt ta del av deras perspektiv. Något som jag varmt välkomnar.
Sidney Poitier var en av de viktigaste och bästa skådespelarna filmhistorien någonsin har haft. Han var också en människa, komplett med brister och misstag. Dokumentären ”Sidney” är dock inte särskilt intresserad av att porträttera Poitiers mer komplexa sidor, utan föredrar att visa honom som något mer än mänsklig.
Netflixfilmen ”Blonde” tar sig generöst med tid för att berätta historien om Marilyn Monroe, men vältrar sig på tok för mycket i hur en vilsen, skör kvinna blir utnyttjad och misshandlad.
RECENSION. En pojke är försvunnen och hans far letar desperat efter honom i regissören Christian Carions starka thriller. James McAvoy imponerar utan manus att följa i huvudrollen.
RECENSION. Alex Schulmans familjetrauman vädras i det offentliga, när Bill Skarsgård och Gustav Lindh konkurrerar om samma dam i en melodramatisk 1930-talsskildring. Tidsepoken är snyggt fångad men tidshoppen förstör lite av magin.
Vissa män gör vad som helst för att dela en bärs med sina barndomsvänner. Chickie Donohue är det levande beviset – här kommer filmen om hur en man från New York drog iväg till Vietnamkriget med lasten full av öl. En fascinerande sann historia om världens kanske mest idiotiska AW.
Agatha Christie, se upp! Nu är det plats på scen för en riktig meta-deckare. Lite huvudbry ger den stundtals röriga historien, men lekfullheten finns där när Saoirse Ronan och Sam Rockwell löser mordgåtor.
Det går inte att förneka George Clooneys och Julia Roberts välförtjänta stjärnstatus – men deras närvaro är det som räddar denna dammiga romcom från totalt haveri.
Martin McDonagh har skapat en annorlunda mörk komedi med mytologiska och fantastiskt absurda inslag. Filmen om de två bråkande vännerna, är på flera plan en fullständig fröjd, och faktiskt en av de bästa filmerna i år!
RECENSION. Skippa nya Marvelfilmen och se istället ”The Woman King”. Den kvinnliga krigareliten i Västafrika för 200 år sen bevisar att inte alla superhjältar bär mask.
När en rad våldtäkter skakar en religiös koloni samlas kvinnorna för att göra upp en plan: fäkta eller fly? Årets i särklass snyggaste och mest välskrivna drama är den feministiska spark i skrevet som världen behöver just nu.
RECENSION. Ett porträtt av USA:s mest framgångsrika förförfattare, vars bok ”Blonde” precis filmatiserats. En snygg men lite sömnig dokumentär om skapandet, konsten & verkligheten.
RECENSION. En tonårings mörka tankar. En förälders vanmakt. ”The Father”-regissören Florian Zeller utforskar ännu ett familjedrama i en film med många starka känslor, men ett klumpigt slut.
Sam Mendes har gjort ett vackert kärleksdrama som också är en kärleksförklaring till biografens magi. ”Empire of Light” lämnar dig med många känslor.
Kogonada följer upp debutfilmen ”Columbus” med ett ode till arv och tillhörighet. ”After Yang” är en minimalistisk och intim science fiction-film som kontemplerar mänskligheten och de minnen vi lämnar efter oss.
RECENSION. Uppföljaren till ”Knives Out” känns som en blekare kopia. Intrigen är rörig och ensemblen mindre imponerande än sist. Men en vass humor och roande rikemansupptåg gör även Benoit Blancs andra filmäventyr sevärt.