Sök
En viktig bit samtidshistoria presenteras med Carey Mulligan och Zoe Kazan i rollerna som New York Times-reportrarna som avslöjade Harvey Weinstein-skandalen. Välgjord, tänkvärd, och lärorik dramatisering i Maria Schraders regi.
RECENSION. För sista (?) gången ställs Laurie Strode och Michael Myers mot varandra. Gunnar Rehlin kallar ”Halloween Ends” för den bästa filmen i denna franchise sen John Carpenters original från 1978.
RECENSION (säsong 1). Tatiana Maslany som den självmedvetna advokaten och ”superhjälten” She-Hulk bjuder på en annorlunda Marvel-serie som sätter humorn i fokus.
RECENSION. Bra vibrationer hela vägen när Katia Winter ålderskrisar i ännu en svensk romcom. En rolig ensemble ser till att humorn sitter som ett smäck, även när manus haltar.
Hur navigerar en konstnär mellan en djupare konstnärlig integritet och en omgivning som föredrar något mer ytligt och enkelt? Lasse Hallström tar sig an en biopic om Hilma af Klint med ynka kreativa gnistor men med bra skådespelarinsatser. Du har antagligen sett liknande filmer förut och du kommer antagligen se liknande filmer igen.
Enkelspårig men välvillig prinsess-saga om den fattiga krigsänkan i London som sparar ihop pengar från hushållsarbete för att resa till Paris och köpa en haute couture-klänning från Christian Dior. Julfilmskänsla för den som vill drömma sig bort!
RECENSION. Den svenska musiktjänsten Spotifys resa mot stjärnorna berättas i form av ett nytänkande antologiformat i “The Playlist”. De olika rösterna som berättar vår historia påminner om en rejält shufflad spellista – varierande spännande typer, men också av varierande kvalitet.
RECENSION. Ett par i skilsmässa möts igen för att sälja sitt hus på Österlen. De har båda sina egna hemligheter och agendor, vilket gör att det vackra boendet blir allt mer klaustrofobiskt.
RECENSION. En stundtals perfekt introduktion för nykomlingar till skräckgenren. ”The Midnight Club”, baserat på verk av författaren Christopher Pike, har filosofiska tankar om döden, vad som finns härnäst, och varför berättelser styr våra liv.
Med en budget på 80 miljoner dollar och fler filmstjärnor du kan räkna i rollistan så förväntade vi oss mer. Men David O. Russells saliga röra av genrer är som bäst milt underhållande.
RECENSION. Teknikens övertagande av våra liv får vass kritik i den här starka filmatiseringen av Stephen Kings novell. Stort skådespel och intelligent manus lägger grunden till en tänkvärd kvalitetsrysare.
Snygg och gripande men konventionellt gjord i gammal studiofilmsanda. “Till” är den verklighetsbaserade berättelsen om mordet på 14-årige Emmett Till i Mississippi år 1955 som skakade världen. Danielle Deadwylers Oscarsvärdiga porträttering av pojkens mamma Mamie dröjer sig kvar långt efter biobesöket.
RECENSION. Serieversionen av Felix Herngren och Fredrik Lindströms 90-talsrulle är liksom originalet ofta träffsäkert kul och tänkvärd kring svårigheter att bli vuxen även om inte alla sidointriger och karaktärer fungerar lika bra.
En intensiv serie satt i restaurangmiljö där vi får följa kampen mellan det nya och det gamla, en stad i förändring, men framför allt om att bearbeta sorg och saknad. Fina rollprestationer och ultra-realistiska miljöer i en “fluga-på-väggen“-filmatisering som sakta men säkert drar in en i handlingen. Rekommenderas varmt!
True crime-miniserie om seriemörderskan Pam Hupp, spelad av en oigenkännlig Renée Zellweger. Mörk, skruvad och mycket underhållande trots den konventionella förpackningen.
Halloweenklassikern har fått en uppföljare 30 år senare och den lyckas med stordådet att vara väntan värd. Rolig, charmerande och med en enorm kärlek till föregångaren.
Liam Neeson tar huvudrollen som den klassiske romanfiguren Philip Marlowe. Gunnar Rehlin saknar spänningen i denna moderna film noir, som premiärvisades på filmfestivalen i Zürich.