Sök
Paul Greengrass försöker göra ett respektfullt drama om att läka de fysiska och psykiska såren efter en tragedi – som offer, som anhörig och som nation. Men varför pratar alla norrmän engelska?
”RBG” är ett viktigt dokument över en av vår tids mest envisa jämställdhetsförespråkare. Ruth Bader Ginsburg är en feministisk ikon som under snart ett sekel förändrat villkoren för kvinnor i USA till det bättre, och hon är inte på väg att sluta än.
En politisk thriller om svenska vapenhandeln känns helt rätt i tiden och inte sällan bränner det till i den här spännande serien. Men det är också extremt ojämnt och svaga karaktärer och otillfredsställande dramatiska vändpunkter sänker tyvärr intrycket.
Mycket underhållande, smart, starkt och tänkvärt när Trump-kritiske Michael Moore tar pulsen på dagens USA.
Jeremy Saulniers dramathriller ”Hold the Dark” satsar på iskall stämning, men har inte mycket handling att komma med. Det hjälper inte att det är snyggt, eller att Alexander Skarsgård gör en ruggigt otäck roll – jag hinner bli rejält uttråkad under de två timmarna.
Peter Grönlund följer upp hyllade ”Tjuvheder” med ett snyggt, drabbande och mångbottnat porträtt av en utsatt familj i samhällets utkant. Den råa autenticiteten och de starka prestationerna lyfter den självsäkert till toppskiktet i genren.
Det här är den sanna historien om hur en femtonårig grabb blev FBI:s yngste informatör. Matthew McConaughey är dragplåstret i rollistan, men han får kliva åt sidan för den riktiga stjärnan här – nykomlingen Richie Merritt är ett fynd i rollen som ”White Boy Rick”.
Hon är 19, han 22. De ska just bli föräldrar när han åker in i fängelse för ett brott han inte har begått. ”Moonlight”-regissören Barry Jenkins är tillbaka med en vackert filmad kärlekshistoria i 1970-talets Harlem, men det är inte tillräckligt starkt för att lämna något bestående intryck.
”Mean Girls” möter ”The Purge” i en briljant och brutal småstadssatir. Men bakom allt blod och splatter hittas också en vass, arg uppgörelse med internets värsta baksidor och pressen som sätts på unga tjejer.
”Ensamma i rymden” är en barnfilm som tar barnen på allvar, och en rymdfilm som tar genren på allvar. Ett stort äventyr för alla åldrar.
En plågad tv-stjärna och en mobbad skolpojke delar sina innersta hemligheter via handskrivna brev. Någonstans här finns det en fantastisk, stark film som bara väntar på att få komma fram. Men regissören Xavier Dolans första engelskspråkiga drama tyngs ner av för mycket ingredienser, så helheten känns tyvärr ojämn och ofokuserad.
Alfonso Cuaróns mästerliga ”Roma” snärjer tittaren med otroligt vackra, svartvita bilder. På köpet kommer också en rörande och mycket personlig berättelse om en familj och ett land i kris.
Den bisarra (och sanna) berättelsen om fejkförfattaren JT LeRoy bäddar för ett underhållande ”Mrs. Doubtfire”-scenario i konstnärskretsar. Med fina prestationer av Laura Dern och Kristen Stewart blir det också en ärlig skildring av två vilsna, kreativa själar som söker efter sin röst.
Alexander Skarsgård (i hemskt osexig frisyr) och Jesse Eisenberg jagar snabba pengar i en dramakomedi, som förvånande nog inte är gjord av Steven Soderbergh. Den som bara står ut med mycket tekniskt snack under första halvan, får till slut en hyfsat underhållande historia.
Rovdjurets återkomst till vår planet möts av svordomar och dålig humor. Shane Black hinner både hedra originalet, uppgradera konceptet, och dränka allting i en grabbig jargong som gör denna uppföljare nästan plågsam att se. Men den som väntar på brutal monsterslakt får valuta för pengarna.
Det känns nästan självklart att första gången vi möter ”Rovdjuret” så är det mot Arnold Schwarzenegger. Tillsammans med ”Die Hard”-regissören John McTiernan levererar de en testosteronstinn, skrällig actionrökare i bästa 80-talsstil.
En svensk rymdopera inspelad på Finlandsfärjor och diverse köpcentrum. En dödsdömd resa med inslag av lesbisk kärlekshistoria, existentiell ångest, religion och sex. Det här är flummigt – och helt underbart.