Sök
”Miss Violence”-regissören Alexandros Avranas senaste bidrag till den grekiska vågen av neo-noirs är en Hitchcock-doftande thriller som olyckligtvis övergår i evighetslång kvinnotortyr.
Djupt deprimerade datorer, flippade fantasivärldar och ljuvlig retrofuturism. Den nya science fiction-serien från Netflix slår ihop några av talangerna bakom ”True Detective” och ”The Leftovers” och resultatet är en av årets skönaste serieupplevelser.
Hollywoods humorkung Paul Feig byter gapskratten mot nervpiller i denna Hitchcockdoftande dramathriller – som tyvärr lämnar en del att önska.
En digital värld behöver en analog hjälte. Johnny English tar sina old-school-färdigheter för att stoppa en cyberterrorist i den tredje filmen i komediserien, vilket låter roligare än vad det är. Om uppdraget var att tråka ut tittarna till döds, så förtjänar han medalj för väl utfört arbete.
Melissa McCarthy går tillbaks till skolbänken i en charmig men lättglömd fars. Kulturkrockarna framkallar mer fniss än gapskratt, i denna kvinnocentrerade komedi med goda budskap.
Skådespelerskan, fitnessgurun och samhällsaktivisten Jane Fonda berättar själv om sina många liv i den nya dokumentären, men släpper aldrig riktigt in tittarna på djupet.
Det har debatterats hur mycket ur Henri Charriére självbiografi som faktiskt är sant, men oavsett så har regissören Franklin J. Schaffner med hjälp av suveräna insatser från de två stjärnorna skapat en – minst sagt – fängslande filmberättelse.
19-årige Jared slits mellan föräldrarnas religiösa värderingar och sina egna förbjudna tankar. ”Boy Erased” är en väldigt välgjord och stark film om det kontroversiella terapiprogram som under flera årtionden försökt bota homosexuella ungdomar. En av årets bästa dramafilmer!
Iggy Popps röst guidar publiken till Betlehem där en taxichaffis och entreprenörer slår sig samman för att stjäla en av 2000-talets mest omtalade konstverk – Banksys ”Donkey Documents”. ”The Man Who Stole Banksy” är en dokumentär om konst och kontext, om bevarande och förgänglighet.
Jennifer Garner spelar huvudrollen som en hämndlysten kvinna i en film som borde vara rolig för att den fungerar så illa, men som inte ens lyckas med det.
Knepet att göra en remake är att välja en gammal film som många glömt bort eller inte ens sett. Däremot behövs ett psykologiskt djup snarare än injicera våld och slagsmål, och där misslyckas tyvärr Hollywood-debuterande dansken Michael Noer.
Elva deltagare på en liten flotte som korsar Atlanten. En forskare som vill studera bråk när människor med vitt skilda bakgrunder isoleras från omvärlden. Ett måste för dokumentärfantasten.
Det finns direkt-på-DVD-rullar som är rätt hyfsade och till och med sevärda. Sedan finns det skräp som den här fullständigt meningslösa uppföljaren som inte ens lyckats injicera något liv i de dödfödda actionsekvenserna. Fly medan du kan!
Med sin mystiska berättelse om en episk kamp mellan ondska och godhet, i ett litet samhälles dunkla skogar, har ”Castle Rock” enorm potential. Men serien löper också risk att trassla in sig i sin invecklade intrig.
Hugh Jackman i huvudrollen. Jason Reitman i registolen. Verklighetsbaserat om makt och mediedrev. På pappret låter det som en given Oscarskandidat, men efteråt undrar jag mest varför ”The Front Runner” ens blev gjord när ingen verkar tro på idén.
Stenåldern möter ”The Revenant” i en spännande och oerhört vacker film som använder 3D till sin fulla potential. Måste ses på bio – så länge du inte lätt drabbas av 3D-åksjuka!
”Beautiful Boy” är den sanna historien om en far och en son, och hur de båda hanterar ett djävulskt drogmissbruk. Två fantastiska skådespelare väcker förståelse för den drabbade och medkänsla för de anhöriga. Men gråtfesten uteblir och filmen berör inte lika starkt som den kunde.